تدارك برای اتصال ریلی فارس-خوزستان و تكمیل حلقه ارتباطات جنوب

تدارك برای اتصال ریلی فارس-خوزستان و تكمیل حلقه ارتباطات جنوب

تجهیزات جانبی: ایجاد خط جدید ریلی بین استان های فارس و خوزستان كه قطب گاز و نفت ایران محسوب می شوند و همین طور تكمیل خطوط ریلی جداگانه در حال راه اندازی بین فارس با استان های بوشهر و كرمان نوید شكوفایی راه آهن در جنوب كشور را مطرح كرده است.


سالانه میلیون ها نفر مسافر و میزان قابل توجهی بار بین استان های جنوبی کشور جابجا و یا از این منطقه به سایر استانهای کشور منتقل می شود که شنیده شدن صدای سوت قطار در این خطه می توان بخش قابل توجهی از این مسافران و صاحبان بار را به سمت خود بکشاند که راه آهن را به عنوان ایمن ترین شیوه حمل و نقل برگزینند.
در حال حاضر سه پروژه ریلی قابل توجه که نویدگر اتصال فارس به سه استان جنوبی و جنوب شرقی است در حال انجام و یا تعیین تکلیف نهایی قرار دارد که شامل اتصال فارس بوسیله ریل به استان های خوزستان، بوشهر و کرمان می شود.
تکمیل این پروژه های کلان نه فقط شکوفایی ریلی را در جنوب کشور رقم خواهد زد بلکه موجبات کاهش مصرف انرژی و تلفات جاده ای و همین طور رونق گردشگری را نیز به دنبال دارد.
در حال حاضر حدود ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در استان فارس وجود دارد که با تکمیل سه پروژه ذکر شده رشد قریب به ۲۰۰ درصدی راه آهن این استان رقم خواهد خورد.
تعیین تکلیف تا یکماه
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، جلسه پیگیری راه آهن حوزه گازی به حوزه نفتی و اتصال فارس به خوزستان با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس و ادارات کل راه و شهرسازی و راه آهن این استان و با حضور برخی از فرمانداران شهرستان هایی که در این راه ارتباطی قرار دارند انجام شد.


در این جلسه مقرر شد با توجه به این که پروژه، ماده ۲۳ ( ۳۲ برنامه چهارم و ۲۱۵ برنامه پنجم) را ستاندن کرده و ۱۰ سال است عنوان آن در جدول ۱۹ قانون بودجه درج اما تابحال تعیین تکلیف نشده، طی یک ماه آینده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس و اداره کل راه و شهرسازی استان به طور جدی پیگیری و حتی الامکان در پیوست یک قانون بودجه درج شود.
طول این مسیر ارتباطی حدودا ۵۰۰ کیلومتر است و با توافق وزرای راه و شهرسازی و نفت، مقرر است ۵۰ درصد هزینه اجرای پروژه از منابع داخلی وزارت نفت تامین گردد.
جنوب راهبردی با راه آهن شیراز - عسلویه - بوشهر
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس قبل از این به ایرنا اظهار داشت: راه آهن شیراز-عسلویه-بوشهر نیز یکی دیگر از پروژه های در حال راه اندازی فارس است.
محمود رضایی کوچی با تاکید بر اهمیت تکمیل این پروژه ریلی اظهار داشت: باتوجه به توسعه راهبردی منطقه عسلویه و بوشهر، ترانزیت کالا، وجود تجهیزات و منابع نفت و گاز در این منطقه و اتصال به بندرها، ایجاد ارتباط ریلی بین استان فارس و استان بوشهر بسیار مهم می باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: پیش بینی می شود در سال اول بهره برداری از راه آهن شیراز-بوشهر ۸۰۰ هزار مسافر و ۳ میلیون تن کالا جابه جا شود و در سال بیستم نیز ۲ میلیون نفر مسافر جابه جا و ۶ میلیون تن کالا از این مسیر و با بهره گیری از ریل حمل شود.
وی گفت: طول مسیر راه آهن شیراز-بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است که ۳۱۰ کیلومتر آن در فارس و مابقی در استان بوشهر قرار دارد.
رضایی با اعلان اینکه این مسیر ریلی از بوشهر به سمت عسلویه با طول ۲۰۵ کیلومتر تداوم خواهد داشت، اظهار داشت: این مسیر ریلی در استان فارس از راه آهن مرودشت آغاز می شود و در ادامه از ایستگاه های رحمت آباد، ایزدخواست، فتح آباد، کوار، فیروزآباد، فراشبند، اهرم (Ahram) به بوشهر منتهی خواهد شد.
وی افزود: محور اهرم به سمت عسلویه بصورت شاخه ای منشعب و عملیات اجرایی این طرح از چند مسیر شروع شده و در مجموع این مسیر به ۱۳ قطعه تقسیم شده که کار ساخت در ۵ قطعه آن به طول ۲۲۵ کیلومتر شروع و پیشرفت فیزیکی کل پروژه حدود ۹ درصد است.
رضایی افزود: بخش هایی از کار راه اندازی این مسیر در استان فارس و قسمت هایی در استان بوشهر شروع شده است و ساخت پروژه راه آهن شیراز-بوشهر بوسیله فاینانس خارجی دنبال خواهد شد.
به سمت جنوب شرق
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اعلان اینکه ساخت طرح های ریلی جملگی با اعتبارات ملی انجام می شود، اظهار داشت: پروژه ریلی گل گهر-شیراز یکی از طرح های اثرگذار جنوب کشور شمرده می شود که در حمل بار بین استان هرمزگان، کرمان و فارس نقش کلیدی دارد و با اجرای این پروژه فارس از مسیری دیگر به شبکه ریلی ایران نیز متصل خواهد شد.
وی راه اندازی هر یک از پروژه های ریلی در حال راه اندازی فارس را دارای مزیت هایی دانست و اضافه کرد: اتمام طرح های ریلی این استان در کاهش ترددها در سطح جاده و به دنبال آن کاستن از سوانح جاده ای تاثیر بسیار زیادی دارد.
وی افزود: به جز جابه جایی ایمن مسافر، گسترش راه آهن نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی و توسعه صنعتی منطقه دارد که بواسطه آن می توان مواد خام صنایع این استان را تامین و تولیدات را با بهره گیری از آن ارزان تر حمل کرد.
وی افزود: خط ریلی گل گهر-شیراز از پروژه های کلانی است که ساخت آن حوالی سال ۱۳۹۰ شروع شده است.
رضایی اضافه کرد: این خط ریلی از ایستگاه راه آهن گل گهر سیرجان در استان کرمان واقع در محور راه آهن بافق - بندرعباس انشعاب گرفته و در ادامه از قطروئیه شهرستان نی ریز، استهبان، فسا و سروستان عبور خواهدنمود و در نهایت با خط ریلی در حال راه اندازی شیراز-عسلویه-بوشهر متصل می شود.
وی طول این خط ریلی در حال ساخت را ۳۴۵ کیلومتر عنوان نمود و اظهار داشت: ساخت این مسیر به لحاظ جابه جایی مسافر و حمل کالا و بارهایی همچون سنگ آهن کارخانه گل گهر سیرجان و انتقال آن به کارخانه فولاد خوزستان و بندرعباس بسیار اهمیت دارد.
ریل گذاری کاهش تلفات جاده ای
وی با اشاره به آمار زیاد تلفات جاده ای در فارس اظهار داشت: با راه اندازی خط آهن گل گهر-شیراز حجم زیادی از عبور و مرور خودرو های سنگین در این راه مواصلاتی کاهش و در نتیجه آن سوانح ترافیکی نیز روند نزولی پیدا خواهدنمود و در کنار آن سنگ آهن و اقلام مورد نیاز کارخانه های فولاد استان فارس نیز با راه اندازی این مسیر تامین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اعلان اینکه ۳۰ کیلومتر از این خط ریلی در حال ساخت در استان کرمان و ۳۱۵ کیلومتر از طول این مسیر در استان فارس واقع شده، اظهار داشت: این پروژه یک خطه است که ساخت آن در ۴ قطعه تعریف شده که قطعه ۳ و ۴ آن به طول ۱۹۰ کیلومتر حدفاصل شهرستان های نی ریز، استهبان، فسا و سروستان و شیراز است که ساخت این مسیر عملیاتی شده و پیشرفت فیزیکی قطعات ۳ و ۴ این طرح عمرانی حدود ۶۵ درصد است.
وی با اشاره به اینکه قطعه ۱ و ۲ این مسیر از شهرستان نی ریز تا گل گهر سیرجان به طول ۱۵۵ کیلومتر امتداد دارد، اضافه کرد: کل پروژه در حال راه اندازی راه آهن شیراز-گل گهر ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
شکوفایی گردشگری جنوب با قطار
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس قبل تر درباب تکمیل پروژه های ریلی این استان به ایرنا اظهار داشته بود: با بهره برداری از پروژه راه آهن اقلید – یزد، مثلث گردشگری فارس – اصفهان – یزد تکمیل خواهد شد.
حسن نوروزی اضافه کرد: هم اینک در استان فارس خطوط ریلی اقلید - یزد، سورمق- اقلید- یاسوج، شیراز- بوشهر، شیراز- بندرعباس و شیراز- گلگهر در دست اجرا است که در مسافرت اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه به فارس بر افتتاح راه آهن اقلید- یزد تا اختتام امسال تاکید شد.
وی افزود: علاوه بر خطوط اصلی ریلی، چندین خط فرعی ریلی نیز نیاز است که به صنایع بزرگ این استان متصل شود تا به کاهش هزینه تولید و حمل و نقل کالا کمک نماید.
او گفت: هم اینک در بخش های مختلف ۱۵۲ طرح و پروژه ملی با خاصیت استانی در فارس در دست پیگیری است که بهره برداری از آنها تحولات شایان توجهی را رقم خواهد زد.



منبع:

1399/06/21
17:57:34
5.0 / 5
90
تگهای خبر: صنعت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لینک دوستان تجهیزات جانبی