شروع به كار صنعت نمایشگاهی، موتور حركت اقتصاد جهانی

شروع به كار صنعت نمایشگاهی، موتور حركت اقتصاد جهانی

تجهیزات جانبی: در صورتیكه قبل از این به جهت شیوع بیماری كرونا خیلی از صنایع همچون صنعت نمایشگاهی تعطیل شدند، اما به تدریج زمزمه هایی از شروع به كار نمایشگاه ها در ایران و سایر كشورهای جهان به گوش می رسد.


نظر به اهمیت جایگاه گردشگری در توسعه ارزآوری غیرنفتی، جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در نمایشگاه بین المللی صنعت توریسم چین ۲۰۲۰ شرکت کرده است که اخیرا در شهر گوانجو چین گشایش یافته است.
این نمایشگاه که به مدت سه روز دایر خواهد بود، بیشتر از هزار شرکت از ۴۰ کشور در آن حضور دارند، یکی از مهم ترین رویدادهای گردشگری در چین و اصلی ترین نمایشگاه گردشگری در جنوب این کشور به شمار می آید.
از دیگر سو از آنجایی که چین بعنوان قطب مهم صنعت نمایشگاهی در جهان به شمار می آید، در مقایسه با کشورهای دیگر به جهت تعلیق برگزاری نمایشگاه ها متحمل بیشترین خسارات شده است. با عنایت به این که این کشور بعنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا به شمار می آید، هر گونه تحولات در صنعت نمایشگاهی آن، تأثیر فراوانی را بر صنعت نمایشگاهی سایر کشورها در جهان دارد.
آمارها نشان داده است از آغاز شیوع بیماری کرونا در ۶ ماه گذشته در چین، صنعت نمایشگاهی دنیا متحمل۵.۲ تریلیون دلار خسارت مالی شده است.
«بهمن حسین زاده»، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: شیوع کرونا از دسامبر ۲۰۱۹ و همه گیری آن خسارت شدیدی به همه بخش های اقتصادی جهان بخصوص بخش خدمات و صنعت نمایشگاهی وارد کرد.
وی اضافه کرد: همه سازمان های اقتصادی و بازرگانی در این مورد وحدت نظر دارند که نمایشگاه های بازرگانی شامل تخصصی، اختصاصی و بین المللی مهمترین ابزار بازاریابی در جهان معاصر، بخصوص در شرایط رکود اقتصادی هستند و هیچ ابزار بازاریابی دیگری از لحاظ بازده و قدرت سودآوری با صنعت نمایشگاهی قابل رقابت نیست.
حسین زاده خاطرنشان کرد: این صنعت با صدها صنعت و حرفه دیگر پیوند دارد و برگزار نشدن نمایشگاه ها به همه این صنایع صدمه می رساند.
وی ادامه داد: بر مبنای اعلام سازمان های جهانی مالکیت معنوی هر سال بالغ بر سه میلیون اختراع، اکتشاف یا نوآوری در دنیا صورت می گیرد که بخش عمده ای از آنها به مرحله تجاری سازی می رسد و باید برای معرفی آنها به مشتریان بازارسازی کرد.
حسین زاده اظهار داشت: تبلیغ از راه ماهواره یا تلویزیون و رسانه های عادی نمی تواند تصویر دقیق قابل درکی از همه خصوصیت های این کالاهای جدید به مخاطبان اصلی عرضه نماید. نمایشگاه ها در این موارد موثرترین ابزار معرفی تمام خصوصیت های این کالاهای جدید به مشتریان هستند.
وی ادامه داد: تعطیلی نمایشگاه ها در ۸ ماهه اخیر بزرگترین خسارت را به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این کالاهای نو پدید وارد کرده است.
به باعث آخرین ارزیابی که توسط اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی به عمل آمده است تنها ظرف یک دوره ۶ ماهه منتهی به ۲۰ ژوییه (تیر-مرداد) سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۹۶ میلیارد دلار قرارداد تجاری و صنعتی به خاطر لغو نمایشگاه ها توسط شرکت های صنعتی و تجاری که قصد مشارکت در نمایشگاه ها را داشته اند، منعقد نشده است.
وی اضافه کرد: طی همین مدت بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار به دارندگان سایت های نمایشگاهی جهان و حرفه های وابسته به آن (موسسات حمل و نقل، شرکت های هواپیمایی، صاحبان هتل ها، غرفه سازان و... ) به جهت لغو نمایشگاه ها خسارت وارد شده است.
به گفته حسین زاده در نیمه اول سال ۲۰۲۰ درآمد دارندگان سایت های نمایشگاهی جهان نسبت به ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۰ درصد کاهش یافته است. طی این مدت بیشتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از افراد شاغل در صنعت نمایشگاهی دنیا و مشاغل وابسته به آن شغل خویش را از دست دادند و به خیل بیکاران پیوسته اند. تعطیلی نمایشگاه ها، مانع از تحقق دو سوم درآمدهای مورد انتظار شرکت کنندگان در نمایشگاه های نسبت به سال قبل شده است.
وی اظهار داشت: کشور ما به قول کارشناسان بین المللی و برپایه ارزشیابی های انجام شده یکی از پیشرفته ترین دارندگان صنعت نمایشگاهی در حوزه خاورمیانه و آفریقا به حساب می آید و آگاهی از اهمیت نمایشگاه ها در توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال، شناسایی آخرین تحولات تکنولوژیکی، جذب سرمایه های خارجی، توسعه صنعت توریسم و دستاوردهای مختلف دیگر، سبب شد که ظرف سه دهه اخیر همه استان های کشور به ایجاد سایت های نمایشگاهی در حد توان و امکانات خود اقدام نمایند بگونه ای که حالا کشور ما دارای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی است و در سال های قبل که روند برگزاری نمایشگاه ها عادی بود بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نمایشگاه در سال توسط دارندگان این سایت ها برگزار می شد.
وی اظهار داشت: تعطیلی شتاب زده همه نمایشگاه های کشور از نیمه اول اسفند سال قبل تا آخر تیرماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد ریال به صنعت نمایشگاهی کشور خسارت وارد کرده و موجبات از دست رفتن چند هزار فرصت شغلی شده است.
وی تصریح کرد: در کشور ما بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ فعال نمایشگاهی و ۴۵۰ شرکت غرفه ساز از تعطیلی نمایشگاه ها علاوه بر دارندگان سایت های نمایشگاهی متضرر شده اند که برای جبران زیان آنها مکاتبات و تماسهای لازم انجام گرفته است.
حسین زاده اظهار داشت: اهمیت بازگشایی نمایشگاه ها در شرایط حساس فعلی که اقتصاد قریب به اتفاق کشورهای جهان با رکود کم سابقه روبرو شده است، بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود.



منبع:

1399/06/28
14:48:44
5.0 / 5
221
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
لینک دوستان تجهیزات جانبی