پیشنهادهایی به نمایشگاه مجازی کتاب
تجهیزات جانبی: یک کارشناس نرم افزار که معتقد می باشد می توان انتظار خیلی بالاتری از سایت نمایشگاه مجازی کتاب داشت، ضمن بررسی هایی به ارائه پیشنهادهایی برای طراحی اپلیکیشن این رویداد و همین طور امکان خرید کتاب های الکترونیک می پردازد.
امیر جمالی، برنامه نویس و کارشناس نرم افزار در گفت و گو با ایسنا درباب راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه کتاب، باتوجه به اختلالات و تجربیات مربوط به اولین دوره این رویداد، ضمن انجام بررسی هایی در حوزه interface و همین طور تجربه کاربر (user experience) اظهار نمود: یکی از مواردی که می توانم ذکر کنم این است که در مجموع، سایت بطور معقولی طراحی و پیاده سازی شده است؛ هرچند می توان انتظار خیلی بالاتری داشت و مسائل دیگری را درمورد سایتی که مقرر است مختص به نمایشگاه کتاب یک کشور باشد، بیان کرد.
وی در عین حال اظهار داشت: اما اگر سایت را با پورتال های سازمانی و دولتی مقایسه نماییم، از لحاظ استاندارد طراحی، در رتبه بالاتری قرار می گیرد.
جمالی اضافه کرد: یک نوار متحرک در ایام اخیر به بالای سایت اضافه شده است که احیانا برای به دست آوردن رضایت یک مدیر در آخرین لحظات انجام شده، چون قبل از این وجود نداشت. چنین نوار متحرکی سال هاست که در استانداردهای طراحی وجود ندارد و کسی از چنین امکانی استفاده نمی کند.
این کارشناس نرم افزار در ادامه، درباب بررسی محتوایی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: اما اگر بخواهیم از طراحی عبور نماییم و به مسائل محتوایی بپردازیم، در مورد «فهرست ناشران» باید اظهار داشت که وقتی وارد صفحه می شویم، فهرست همه ناشران همان ابتدای کار در صفحه نمایش داده می شود که به سبب طولانی بودن این فهرست، هم زمان زیادی طول می کشد تا صفحه شود و هم در زمان جست وجو با مشکل مواجه می شود. بنظر می رسد که تقسیم بندی و نمایش برمبنای حروف الفبا هم ایده خوبی نیست. بطورمثال برای پیداکردن نشر چشمه، باید به قسمت مربوط به «ن» رجوع کرد و نه به حرف «چ»، که احیانا این برای همه کاربران به آسانی قابل حدس نیست.
امیر جمالی افزود: اما بطور کلی، قسمت جست وجوی سایت، باتوجه به تعداد کتاب های موجود در سایت، قابل قبول است. اما برای مثال، در دسته بندی موضوعی، وقتی یک موضوع را انتخاب می نماییم، دیگر امکان جست وجوی کتاب در موضوع مشخص شده وجود ندارد. حتی در بخش جست وجوی پیشرفته هم چنین امکانی وجود ندارد. بطورمثال اگر یک کاربر قصد داشته باشد که از رمان های (ایرانی و خارجی) تازه منتشرشده امسال باخبر شود، این امکان به آسانی برای او وجود ندارد. ولی در کل، به سبب وجود یک وب سایت جامع که شامل اطلاعات همه کتاب های موجود در نمایشگاه است، این امکان وجود دارد که کاربران بررسی مفصل تری بر روی کتاب ها انجام دهند که می تواند نتایج جالبی داشته باشد. بطورمثال می توان دید که در سه سال قبل ۱۵ نمونه مختلف از کتاب «دختر پرتقالی» نوشته «یوستین گوردر» با مترجمین مختلف و از جانب انتشاراتی های متفاوت انتشار یافته است. شاید لازم باشد بررسی دقیق تری بر روی کتاب هایی با این عناوین تکراری از جانب اهالی کتاب انجام و دراین باره صحبت شود که آیا این امر می تواند مثبت یا منفی تلقی شود.
او همین طور با اشاره به اینکه خوشبختانه برای هر کتاب یک نسخه pdf از صفحات اول (شامل: لیست و گاهی مقدمه) وجود دارد که شاید برای کاربر کمک کننده باشد، توضیح داد: اما این pdfها خیلی محدود هستند و بطور معمول به سه یا چهار صفحه خلاصه می شوند. مورد دیگر اینکه هیچ توضیح خاصی در صفحه مربوط به کتاب موجود نیست. باتوجه به اینکه کاربران برای مطالعه بخش هایی از کتاب به آنها دسترسی ندارند، شاید اضافه کردن توضیحات مرتبط بتواند کاربران را در پیدا کردن کتاب مناسب راهنمایی کند.
این برنامه نویس و مخاطب کتاب سپس اظهار داشت: اگر امکان بررسی پنل ناشران هم وجود داشت، شاید امکان پذیر بود تا این قسمت از سایت نیز بررسی شود، تا ببینیم آیا راه آسان و سریعی برای اینکه یک ناشر همه کتاب های چاپ شده را بصورت یک جا در سایت ثبت کند، وجود دارد یا خیر. شاید یکی از دلایلی که سبب شده اطلاعات کاملی از کتاب ها وجود نداشته باشد، این است که ناشران مجبور بوده اند کتاب ها را یکی یکی وارد کنند که عملا کار طاقت فرسایی است.
جمالی همین طور در قالب ارائه پیشنهادهایی اظهار نمود: نکته دیگری که شاید قابل ذکر باشد این است که این روزها بیشتر کاربران بوسیله موبایل وارد سایت می شوند. خوشبختانه سایت بر روی موبایل به شکل قابل قبول و استانداردی نمایش داده می شود اما شاید برای سالهای بعد بهتر باشد اپلیکیشن موبایل مربوط به نمایشگاه را هم ارائه نمود. و اما مساله آخر، باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب درحال برگزاری بصورت مجازی است، شاید برای کاربران جذاب باشد که بتوانند از بین کتاب های نسخه الکترونیکی(epub) یا صوتی هم مبادرت به خرید کنند. این اقدام شاید با همکاری سایت ها و اپلیکیشن هایی مثل طاقچه، فیدیبو و... قابل انجام باشد.
منبع: 93z.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب