عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دوران پشتیبانی از خودرو های بی کیفیت به سرآمد

دوران پشتیبانی از خودرو های بی کیفیت به سرآمد

به گزارش تجهیزات جانبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دوران حمایت بی چون و چرا از خودروسازی بی کیفیت به سرآمده و ایشان برای بهبود شرایط این صنعت به خصوصی سازی تاکید داشتند.


« حجت الله فیروزی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سخنان رهبر معظم انقلاب که در جمع برخی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ایراد فرمودند، اظهار داشت: در ابتدا باید از رهبر معظم انقلاب قدردانی کرد که به رغم مشغله فکری، کاری و اجرائی که دارند، بصورت خاص به موضوعات مهم کشور ورود پیدا می کنند که دغدغه خیلی از مردم است. همین طور باید قدردان ایشان باشیم که درموضوع خودرو نظرات ارزشمندی را ایراد فرمودند تا ابهامات رفع گردد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کمیسیون صنایع و معادن در ۲۰ ماهی که از فعالیتش در مجلس یازدهم گذشته است، در امتداد فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کرده بود و همیشه بر کیفیت در زمینه خودرو و بهبود شرایط قیمت تاکید داشته است. چونکه کمیسیون بر این باور است نباید قیمت خودرویی که به دست مصرف کننده می رسد بیش از اندازه معقول باشد و مصرف کنندگان نباید بهای غیرواقعی خودرو را پرداخت کنند.
قرار نیست حمایت بی چون و چرا از خودروسازی بی کیفیت ادامه یابد
نماینده مردم فسا استان فارس در مجلس تاکیدکرد: رهبر معظم انقلاب هم در قسمتی از سخنان خود از کیفیت خودرو گلایه داشتند و باید این مساله را بپذیریم که کیفیت خودرو ها داخل باتوجه به قیمت بسیار بالای آنها در مقابل کیفیت و قیمت های خودرو های خارجی از سطح بسیار پایینی برخوردارست.
وی افزود: البته منظور این نیست که در صنعت خودروسازی شاهد روند رو به رشد نبودیم بلکه نسبت به حمایت هایی که از این صنعت شده، خروجی آن قابل قبول نیست و مردم و هم رهبر معظم انقلاب به این مساله اذعان دارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موضوع قیمت خودرو داخلی اظهار داشت: اگر خودروسازان به این مساله تاکید دارند که قیمت تمام شده خودرو با قیمت فروش آن مناسب نمی باشد، در این زمینه چاره اندیشی کنند و هزینه های سربار را پیدا کنند. این سبب می شود تا هزینه ها را در بخش هایی کم شود و مشتری که پناهی در این مساله ندارد، در این بازار رها نشده و از جیب او برداشت نشود.
فیروزی با اعلان اینکه در سخنان رهبر معظم انقلاب، موضوع واردات مورد توجه قرار گرفت، اظهارداشت: مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود در موضوع واردات خودرو به صورتی به خودروسازان اعلام خطر کرده و فرمودند که قرار نیست حمایت بی چون و چرا از صنعت خودروسازی که قادر به کیفی سازی خودرو های خود نیست ادامه داشته باشد.
وی درباره مصوبه قبلی مجلس در خصوص واردات خودرو در قبال صادرات قطعات که به سبب اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد، عنوان کرد: این مصوبه قبل از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصویب گردید و الان در مجمع تشخیص درحال پیگیری است. البته امیدواریم باتوجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که به صورتی چراغ سبزی به واردات مدیریت شده خودرو بود تا نیازهای جامعه رفع گردد، مجمع تشخیص مصلحت هم از فرمایشات رهبر معظم انقلاب بهره برده و برای تنظیم گری در زمینه عرضه و تقاضا کارهای مثبتی انجام دهد.
مجلس با مصوبه خود به دنبال تنظیم گری دربازار عرضه و تقاضا است
وی با تاکید بر این که مصوبه مجلس در پی تنظیم گری عرضه و تقاضای خودرو است و به دنبال واردات خودرو های لاکچری نیست، اظهار داشت: با توجه به این که زیرساخت های خودروسازی برای تولید کافی خودروی باکیفیت فراهم نیست، مجلس با مصوبه خود به دنبال بر طرف کردن نیازهای مردم در خودرو است و این توقع زیادی نیست.
وی افزود: حتی اگر این امکان فراهم گردد، می توان با طرح اصلاحی، مصوبه مجلس را اصلاح نماییم که اساسا در تنظیم گری بازار خودرو تاثیر فراوانی خواهد گذاشت و در امتداد فرمایشات رهبر معظم انقلاب و واردات مدیریت شده خودرو خواهد بود تا خواسته مردم هم محقق شود.
تاکید رهبر معظم انقلاب در موضوع خودرو توجه به خصوصی سازی بود
فیروزی افزود: نکته خیلی ظریفی که در فرمایشات حضرت آقا وجود داشت، موضوع عدم ورود دولت به بخش هایی شبیه خودروسازی بود. بلکه دولت باید در این بخش ها بیشتر نظارت و هدایت را بر عهده بگیرد. همین طور پیش ازاین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که وزیر صنعت، معدن و تجارت حاضر شده بودند، نمایندگان به خروج دولت از تصدی گری در صنعت تاکید داشتند. البته وزیر صمت هم علاقه ای به تصدی گری در بخش خودروسازی ندارد و بیشتر مایل به واگذاری این بخش به نهادهای خصوصی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: اگر امروز دولت تمایل دارد در بازار خودرو دخالت کند، بیشتر با هدف تنظیم گری دربازار است. از طرفی در خیلی از کشورها در زمان های جنگ یا بحران های اقتصادی، مسائل جاری کشور به ارتش یا نیروهای مسلح سپرده می شود تا در بخش تنظیم گری و مدیریت، موفق عمل کنند و باید در این راه از وزیر صمت حمایت کرد.
فیروزی درباره راهکارهای رهایی خودرو از انحصار اظهار داشت: ظرفیت های بخش خصوصی برای تولید خودرو در کشور کم نیست و اگر حمایت لازم از بخش خصوصی صورت گیرد تا آنها خط جدید تولید خودرو را راه اندازی کنند، با حمایت قطعه سازهای داخلی می توانیم شاهد تولید خودرو باکیفیت برای رفع نیاز داخل باشیم.
وی اشاره کرد: وقتی بخش خصوصی به تولید در هر بخشی وارد می شود، تنوع و کیفیت را مد نظر قرارداده و همراه با بهره بردن از ظرفیت استعدادهای داخل کشور سبب ایجاد اتفاقات مثبت در تولیدات می شود. در موضوع خودرو نیز بخش خصوصی می تواند سبب تحول شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر ظرفیت هایی مختلف که در زمینه خودروسازی کشور وجود دارد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، اساسا صنعت خودورسازی سبب تحول بزرگی خواهد شد. کما این که در سایر کشورها هم چنین نگاهی سبب تحول در خودروسازی شده است.
مجلس و دولت بجای دادن طرح یا لایحه ای جدید درخودروسازی، برنامه تحولی ارائه دهند
وی درباره این که آیا نیاز به طرحی از طرف مجلس یا لایحه ای از طرف دولت برای بهبود شرایط حال حاضر خودروسازی کشور وجود دارد، اظهار داشت: بنظر می رسد در این شرایط نیاز به ارائه طرح یا لایحه از طرف مجلس یا دولت نیست. بلکه مجلس و دولت باید کنار یکدیگر برنامه تحولی در زمینه خودروسازی ارایه داده و به توافق برسند تا این برنامه تحولی با بهره بردن از بخش خصوصی سبب ایجاد تحول در صنعت خودروسازی کشور شود.
فیروزی اشاره کرد: کشور در وضعیت فعلی گرفتار معادله چند مجهولی است. از طرفی ورودی ارز به کشور به سبب تحریم ها محدود است و از سویی دیگر باید خروج ارز از کشور مدیریت شود. همین طور نظام استکباری با تحریم های ناجوانمردانه کشور را از بسیاری تکنولوژی ها محروم کرده که در این شرایط باید از فکر و ایده افراد نخبه و با استعداد کشور به بهترین شکلی بهره برد.
این نماینده مجلس اشاره کرد: استفاده از ظرفیت نخبه و با استعداد کشور سبب خواهد شد ایده های اثربخش وارد بخش خصوصی شده وهمراه با حمایت ازبخش هایی خصوصی توسط بانک ها، صنعت خودروسازی کشور بعنوان پیشانی صنعت کشور متحول شود و در سایر بخش های صنعتی کشور هم این رویه را ادامه دهیم.


منبع:

1400/11/13
10:29:27
5.0 / 5
659
تگهای خبر: تكنولوژی , صنعت , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403