دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور:

اسناد فرادستی صنعت خودرو فراموش شده است

اسناد فرادستی صنعت خودرو فراموش شده است

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ضمن اشاره به فراموش شدن اسناد فرادستی صنعت خودرو، اظهار داشت: امروز لزوم احیاء اسناد فرادستی و تدوین یک سند جدید توسط رهبر معظم انقلاب هم تاکید گردیده است.


«آرش محبی نژاد» امروز (پنجشنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد گلایه مقام معظم رهبری از پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی در جمع فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، اضافه کرد: از حدود ۱۰ سال پیش تابحال کارشناسان در مورد اسناد بالادستی صنعت خودرو که مهم ترین آن سند چشم انداز ۱۴۰۴ است و باید ملاک عمل و فصل الخطاب همه دولت ها و مجالس قرار بگیرد، صحبت کرده اند.
وی بیان داشت: مهم ترین فراز سخنان رهبر معظم انقلاب هم تدوین برنامه راهبردی صنعتی کشور بود که بعنوان سند بالادستی در صنایع باید ملاک عمل قرار بگیرد.
این مقام صنفی افزود: سند بخشی صنعت خودرو هم متناسب و منطبق بر این سند استراتژیک در حوزه خودرو باید تنظیم شود و این نکته ای بود که در همه سالهای قبل مغفول مانده بود و در دولت های و مجالس پیشین صدای بخش خصوصی به گوش مسئولان نرسید.
وی افزود: پیامد این موضوع، وضعیت آشفته و نابسامان خودروی کشور است که مردم مهم ترین قربانیان آن هستند و بیشترین خسارت ها را متحمل شده اند و بعد از آن، قطعه سازان و زنجیره تأمین خودروسازان که هم از تحریم های بین المللی و هم تحریم های داخلی صدمه دیده اند.
محبی نژاد افزود: امروز با خودروهایی مواجه ایم که از نظر کیفی مورد تایید نیستند، چونکه مدل هایشان قدیمی است و فاصله بسیاری بین قیمت کارخانه ای و بازاری آنها وجود دارد که فقط اختلاف قیمتی را نصیب عده ای واسطه و دلال می کند.
وی خاطرنشان کرد: همه این مسائل بیان کننده آن است که کار در صنعت خودرو آن قدر خراب و فاجعه آنقدر بزرگ شده که حتی رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفته و عکس العمل نشان دادند و لزوم درخواست ۱۰ سال پیش انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور از مسئولان را بیشتر از پیش میتوان احساس کرد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته صنعت خودروی کشور به صورت حاکمیتی اداره شده و دولت ها مجری قوانین مختلف مجلس در این صنعت بوده اند و همینطور دخالت های گاه و بیگاه مجلس را در این صنعت شاهد بودیم، همینطور در بعضی موارد قوانین غلط و مخل تولید وضع شد.
وی اضافه کرد: همینطور دولت های مختلف هم مقرراتی را علاوه بر قوانین یاد شده وضع کرده و سلیقه ای عمل کردند، مشکل اساسی صنعت خودرو از ادبیات «پراید کیلویی چند؟» شروع شد و در حالیکه در سال ۹۰ در اوج کیفیت و تیراژ خودرو بودیم، تنها ۲ سال بعد در سال ۹۲ افول این صنعت را شاهد بودیم.
محبی نژاد ضمن اشاره به عملکرد سلیقه ای، همینطور کنار گذاشتن همه اسناد رسمی فرادستی این صنعت، خاطرنشان کرد: امروز لزوم احیاء اسناد فرادستی و تدوین یک سند جدید توسط رهبر معظم انقلاب هم تصریح شده و امیدواریم خطای قانون گذاری های غلط مجالس، اجرای سلیقه ای برنامه ها، مدیریت و تصدی گری ۱۰۰ درصدی دولت ها با وجود سهامداری حداقلی شان در خودروسازی را دیگر شاهد نباشیم.
وی تصریح کرد: امروز مجلس باید ضمن هدایت و نظارت راهبردی، به تدوین قوانین درست و حذف قوانین مخل تولید پرداخته و دولت ها هم با اجرای درست قوانین، نظارت راهبردی و هدایت هدفمند داشته باشند و در عوض، اجرای کار را به دست مالکان و صاحبان اصلی این صنعت که همانا مردم و بخش خصوصی هستند بسپارند.
این مقام صنفی افزود: باید کار به دست کاردان سپرده شود و با اعتماد به جوانان، اجازه داد آنان این کشتی را هدایت کرده و به سمت اهداف اسناد بالادستی راهبری کنند و تنها در این صورت است که میتوان آینده خوبی در این صنعت انتظار داشت.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب که همواره در بزنگاه ها به مسائل ورود می کنند، این دفعه هم اشاره مهمی به صنعت خودروسازی داشتند و انتظار می رود عملکرد همه ارکان سیاست گذار و تصمیم گیر بگونه ای باشد که در نهایت به ارتقای کیفیت خودرو های تولیدی و رضایت مشتریان بیانجامد.
محبی نژاد تصریح کرد: بلافاصله بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کمیته تدوین سند استراتژیک صنعت خودرو و ارتقای کیفیت قطعات و خودرو در این انجمن شکل گرفت که در همکاری با سایر کمیته ها در دولت، خودروسازان و کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جهت این هدف گام برخواهد داشت.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، بامداد یکشنبه هفته جاری (دهم بهمن ماه) حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی ضرورت ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تاکید قرار دادند و افزودند: حمایت های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همینطور ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در بعضی صنایع بخصوص در صنعت خودرو به مبحث کیفیت توجه نمی گردد و مردم هم بحق به آنها اعتراض دارند.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت ها افزایش یابد، مسئله بدی است، چونکه نتیجه همه حمایت های دولتی، بانکی و پیشگیری از رقابت های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.


1400/11/14
12:53:17
5.0 / 5
385
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1401