رئیس جمهور:
برنامهٔ گذار به دولت هوشمند سریع تر تدوین شود
به گزارش تجهیزات جانبی رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنای دولت بر این است که با همت و تلاش همه مدیران و دستگاه ها، کار مردم تسهیل و دسترسی آنان به خدمات افزایش یابد و آسان شود، تصریح کرد: این نگاه باید در همه بخش های دولتی و حکومتی وجود داشته باشد تا مردم از دویدن به دنبال خدمات نجات یابند و خدمات دولتی کاملا در دسترس آنها قرار گیرد.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه (۱۴ بهمن) در بیست و سومین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تبریک ولادت امام محمد باقر (ع) و حلول ماه رجب اظهار داشت: یکی از اقدامات لازم در ارتباط با این شورا آن است که آئین نامه اجرایی آن هرچه سریع تر در شورایعالی فضای مجازی به تصویب برسد.
وی ادامه داد: اقدام مهم دیگر آن است که باید یک ارزیابی و صدمه شناسی از آن بخش از اقداماتی که تابحال در جهت اجرای مصوبات این شورا انجام شده، صورت گیرد تا ببینیم که چه مقدار از اهداف محقق شده و دلیل عدم اجرای کامل بخش دیگر مصوبات چه بوده است؟
رئیس جمهور اظهار نمود: این که دستگاههای اداری در جایگاه تنظیم گری قرار بگیرند و اجرای مصوبات و عرضه خدمات به بخش خصوصی واگذار شود کار درستی است که هر جا انجام شده بسیار مفید و موثر بوده است.
ایشان در ادامه اولویت بندی کارها و خدمات را بسیار ضروری توصیف و خاطرنشان کرد: طبیعتاً همه خدمات در یک سطح از اهمیت قرار ندارند و لازم است با تقسیم بندی خدمات بر مبنای اهمیت، الکترونیکی شدن خدمات کلیدی در اولویت قرار گیرد.
رئیسی اجرای سریع و دقیق مصوبات و برنامه های شورای اجرایی فناوری اطلاعات را در گرو تخصیص یک جایگاه شایسته و ممتاز در نهادها و سازمان های ملی به این مورد دانست و تصریح کرد: افرادی که در این جایگاه به کار گرفته می شوند باید آشنای به کار بوده، از انگیزه لازم و کافی برای سامان دادن سریع و دقیق به کارها برخوردار باشند و از میان بهترین نیروها انتخاب شوند.
رئیس جمهور در ادامه به لزوم اتصال دستگاههای اجرایی به مرکز تبادل اطلاعات تصریح کرد و اظهار داشت: داده ها در سازمان ها و نهادها بخشی از اموال متعلق به آن نهاد نیستند، بلکه این داده ها باید جزو سرمایه های ملی محسوب شوند که دستگاههای دیگر هم بتوانند حسب نیاز از آنها استفاده کنند.
رئیسی همینطور اضافه کرد: اگر شبکه ای فکر می شد و دستگاه ها بموقع به وظایف خود عمل می کردند، امروز دولت الکترونیک محقق شده بود و به سمت استقرار دولت هوشمند حرکت می کردیم.
رئیس جمهور تسهیل خدمات رسانی به مردم، ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد را از نتایج و ثمرات تحقق دولت الکترونیک عنوان نمود و عنوان کرد: باید تلاش نماییم عقب ماندگی ها در زمینه دولت الکترونیک هر چه سریع تر برطرف شوند.
ایشان در ادامه از دستگاه ها خواست به میزان الکترونیکی و هوشمند شدن نظام اداری در سیاست های به کارگیری نیروی انسانی بازبینی کنند و خاطرنشان کرد: مأموریت اصلی دستگاه ها در این حوزه باید چابک سازی با نگاه به لزوم های کشور و نیازهای نظام اداری، در جهت تسهیل و تسریع خدمت رسانی به مردم باشد.
رئیس جمهور تحول در نگاه ها و نگرش ها، تحول در فرآیندها و تحول در نهادها و سازمان ها را سه مرحله ایجاد تحول در نظام اداری کشور برشمرد و تصریح کرد: مسؤلان دستگاه ها باید تمام موانع در راه تحقق دولت الکترونیک را رفع کنند تا تبادل اطلاعات میان دستگاه ها با یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی در چارچوب دولت الکترونیک تسهیل و تسریع شود.
رئیسی با اشاره به اینکه سامانه واحد تجارت هم باید هر چه سریع تر تکمیل شود، اظهار داشت: وظایف در نظر گرفته شده برای دستگاه ها در جهت تحقق دولت الکترونیک دقیقاً ذیل عمل به قانون و سندهای بالادستی تعریف شده است.
وی ایجاد درگاه واحد دولت هوشمند و اجبار دستگاه ها به عرضه خدمات از راه آن، اصلاح فرآیندهای عرضه خدمات با رویکرد کاهش و حذف مراجعات، راه اندازی داشبوردهای مدیریتی برای ایجاد امکان نظارت دقیق و بموقع از جانب مدیران بر فرآیندهای الکترونیک را همچون اقداماتی دانست که باید در جهت تسریع تحقق دولت الکترونیک صورت گیرد.
رئیسی همینطور خواهان تسریع در ایجاد زیرساخت های لازم برای تحقق کامل دولت الکترونیک از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد و اظهار داشت: اگر در جایی از ظرفیت های موجود درست و بهینه استفاده نمی گردد باید این نقص را برطرف کرد.
رئیس جمهور تدوین برنامه ایجاد دولت هوشمند از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را یک لزوم فوری عنوان نمود و اضافه کرد: همه دستگاههای دولتی از پیشرفت کارها گزارش مستمر عرضه کنند تا بتوان روند پیشبرد اهداف را به صورت دقیق ارزیابی و با شناسایی علل کُندی یا موانع پیشرفت امور آنها را برطرف کرد.
رئیسی با اشاره به اینکه بنای دولت بر این است که با همت و تلاش همه مدیران و دستگاه ها، کارِ مردم تسهیل و دسترسی آنان به خدمات افزایش پیدا کرده و آسان شود، تصریح کرد: این نگاه باید در همه بخش های دولتی و حکومتی وجود داشته باشد تا مردم از دویدن به دنبال خدمات نجات یابند و دستگاه ها و خدمات دولتی کاملا در دسترس آنها قرار گیرد.
بر طبق این گزارش، در این نشست به منظور ایجاد هم افزایی و هم راستا شدن کلیه طرح ها و پروژه های عرضه خدمات الکترونیکی با رویکرد گذار به دولت هوشمند و تسریع در انجام تکالیف باقیمانده دستگاههای اجرایی، استانداردسازی و بازمهندسی عرضه خدمات دولت الکترونیک و کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی، شش مصوبه به تصویب اعضا رسید.
منبع: 93z.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب