نماینده استان یزد در مجلس :

تکمیل راه آهن یزد اقلید فارس یک هزار و 400 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

تکمیل راه آهن یزد اقلید فارس یک هزار و 400 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

به گزارش تجهیزات جانبی ایرنا- نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ساخت طرح راه آهن یزد به اقلید فارس با یکهزار و 200 میلیارد تومان بودجه شروع شد، اکنون برای تکمیل آن به یک هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.


هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ شمسی، راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر بعنوان بزرگترین طرح ریلی کشور به مناسبت عید سعید غدیرخم بوسیله ویدیو کنفرانس با دستور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، با شروع به کار این خط ریلی که یکی از بزرگترین طرح های عمرانی یزد است، ارتباط ین استان با فارس که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیت های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و علمی ایران است برای اولین بار بوسیله خط ریلی برقرار شد.
این طرح ملی به طول ۲۷۰ کیلومتر از مصوبه های سفر مقام معظم رهبری است که ۲۴۵ کیلومتر آن در استان یزد و بقیه در زمینه استحفاظی استان فارس قرار دارد و با بهره برداری از آن برای ۸۰۰ نفر نیز اشتغال بوجود آمد.
راه آهن یزد - اقلید با هدف جابه جایی مسافر و همین طور بار و کالا و تکمیل مثلث گردشگری مرکز ایران در استانهای یزد، فارس و اصفهان به وجود آمد و در سال اول بهره برداری، قابلیت حمل بیش از سه میلیون تُن بار را دارد.
با افتتاح این طرح ایستگاه اقلید به حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور تبدیل گشته است و مسیر ریلی شیراز تا مشهد ۳۱۱ کیلومتر کوتاه تر می شود، در طول مسیر این طرح تقاطع های مختلفی بر روی محورهای یزد - بندرعباس، یزد - خاتم، یزد - ابرکوه، ابرکوه - سورمق و آزاد راه اصفهان - شیراز تولید شده است.
حدود یک هزار کیلومتر خط راه آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در استان یزد قرار دارد و بیش از ۳۰ درصد عملیات حمل و نقل ریلی معادل چهار برابر بازدهی و راندمان این بخش به نسبت دیگر نواحی کشور مربوط به منطقه یزد است و بیش از ۸۰ درصد موادمعدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از استان یزد عبور می کند.
به گزارش دوشنبه شب روابط عمومی دفتر محمدصالح جوکار یکی از چهار نماینده استان یزد در مجلس، وی با اشاره به حضور چند ماه گذشته علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در یزد اضافه کرد: راه اندازی کنارگذر اشکذر تا پل رستاق از شروع پل الغدیر و تقاطع جاده طبس مشکل مختلفی دارد و از طرف دیگر برای رفع اشکال بودجه راه آهن مورد اشاره باردیگر از آقای نیکزاد برای حضور در استان دعوت کردیم.
وی افزود: یزد سالهای گذشته بعنوان قطبصنعت نساجی شناخته می شد و امروز این صنعت در استان مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفت، صنایع کاشی و سرامیک و فولاد را بعنوان صنایع سخت افزار سرمایه گذاری راه اندازی کردیم که موید این است برنامه ریزی صحیح و نقشه راه مشخصی برای توسعه استان در سالهای گذشته نداشتیم.
این نماینده استان یزد در مجلس یازدهم از نبود سند آمایش سرزمین بعنوان بخش عمده ای از وضع موجود یاد کرد و اظهار داشت: در تدوین سند آمایش زمین، پهنه جغرافیایی یک شهرستان را به خوبی تعریف و برمبنای آن ظرفیت ها و توانمندی ها مشخص شد تا چه صنایعی در شهرستان سرمایه گذاری شود که بیشترین ارزش افزوده را به دنبال داشته باشد.
جوکار با اشاره به اینکه سیاست های بالا دستی زیادی در زمینه مسایل در رابطه با آلایندگی واحدهای صنعتی در دشت مهریز - عقدای اردکان وجود دارد اظهار داشت: این سیاست ها مورد پیگیری قرار نگرفت تا به مرحله اجرائی برسد و وضعیت امروز استان نیز به علت نبود نقشه راه مشخص در حوزه توسعه استان و نبود هدف گذاری بوده است.
وی با اشاره به مصوبه شورای برنامه ریزی استان در خصوص فقدان صدور مجوز صنایع آلاینده و سخت افزار در محور دشت یزد – اردکان و تعریف ۲ پهنه در جاده طبس و بافق اظهار نمود: نبود آلایندگی و هایتک بودن، استقرار صنایع تبدیلی و پایین دستی، سبز بودن صنایع، صیانت از محیط زیست و نگاه بلند به آینده، شرایط جغرافیایی موجود و کم آب بودن استان همچون مولفه هایی است که باید در راه توسعه استان مورد توجه قرار گیرد.




منبع:

1400/11/26
11:37:03
5.0 / 5
323
تگهای خبر: صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1401