دمای آسایش در کولرگازی و دور کند کولرآبی، راهکاری برای کاهش هزینه برق

دمای آسایش در کولرگازی و دور کند کولرآبی، راهکاری برای کاهش هزینه برق

افزایش مصرف برق در ایام گرم پیش رو از عواملی است که هزینه برق خانوار را بیشتر می کند، برهمین اساس استفاده از دمای آسایش در کولرهای گازی و دورکند در کولرهای آبی موثرترین راهکارهای کاهش مصرف برق و به دنبال آن کم شدن هزینه خانوار به حساب می آید.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، استفاده از وسایل سرمایشی در ایام گرم پیش رو از عواملی است که علاوه بر افزایش مصرف برق، باعث زیادتر شدن سبد هزینه ای خانوارها می شود.
کارشناسان صنعت برق معتقدند: از ۵۳ هزار مگاوات پیک بار تابستان بیشتر از ۲۰ هزار مگاوات در ارتباط با سیستم سرمایشی در بخش های مختلف بوده که معادل کل مصرف برق ۳ کشور همسایه ایران است!.
حال آنکه در بخش خانگی و حتی سایر بخش ها که از وسایل سرمایشی و روشنایی استفاده می نمایند، با اندکی توجه و مصرف بهینه میتوان به تأمین برق کشور بخصوص در اوج بار مصرف کمک شایانی کرد و علاوه بر این مشمول پرداخت هزینه های اضافی در قبض برق نشد.
براین اساس وزارت نیرو بر استفاده درست از وسایل سرمایشی تاکید ویژه دارد.
همان گونه که بارها از جانب مسؤلان صنعت برق اعلام شده است، به علت فقدان سرمایه گذاری های لازم در زیرساخت های صنعت برق در سالهای گذشته، ناترازی به مقیاس ۱۷ هزار مگاوات میان عرضه و تقاضای برق به وجود دارد و این خلأ در اوج فصل گرما، بیشتر احساس می شود، محدودیت هایی که پارسال و در اوج گرمای تابستان منجر به خاموشی های گسترده در کشور شد و در صورت همکاری نکردن همه بخش های کشور شامل خانگی، اداری، تجاری و... می تواند به روزهای گرم تابستان سال جاری هم تسری یابد.
بر این اساس شاید بد نباشد که به نحوه صحیح استفاده از لوازم برقی، بخصوص آن دسته از وسایلی که بخش عمده مصرف برق منازل را به خود اختصاص می دهند، مروری باردیگر داشت، چونکه روزمره شدن برخی عادات امکان دارد سبب فراموشی اصول و استانداردها استفاده صحیح از امکانات زندگی شود، امکاناتی که به بهای بسیار گزاف همچون هزینه کرد منابع تجدیدناپذیر انرژی کشور مانند نفت و گاز به دست آمده و بعضاً با سهل انگاری و بی توجهی هدر رفته و اتلاف می شوند.
کولرآبی یا گازی؟
گرایش به استفاده از کولرهای گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت ها حتی در مناطق معتدل کشور در سالهای اخیر رو به فزونی است، این در شرایطی است که کولرهای آبی به لحاظ تولید رطوبت و خنکای مطبوع، صرفه اقتصادی و مصرف متعارف تر انرژی، همچنان بهترین گزینه برای مناطق عادی کشور به شمار می روند، مناطق معتدلی که بیشتر از ۸۰ درصد مساحت کشور را در بر می گیرد.
حال چطور می توان بیشترین بهره وری را از کولرهای آبی در عین مصرف مطلوب و توام با ایجاد رفاه و آسایش داشت؟.
سرویس منظم و دوره ای کولر، شستشو و تعویض بموقع پوشال های آن، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، سبب افزایش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادی هم به صرفه است.
در عین حال مهم ترین نکته درباره کولرهای آبی که مصرف برق آنرا تا بیشتر از ۵۰ درصد کم کرده و به همان نسبت رقم قبض ما را هم می کاهد، استفاده از "دور کند" است. شاید فکر کنید که این کار در ایام خیلی گرم شدنی نیست، اما هر مشکل چاره ای دارد. کافی است یک سایه بان روی کولر نصب نماییم و ضمن عایق بندی مناسب کانال ها، از بسته بودن درها و پنجره ها مطمئن شویم تا از ورود هوای گرم به داخل منزل و اتلاف هوای خنک جلوگیری شود.
در هنگام خرید کولرآبی به برچسب مصرف انرژی دقت کنیم و کولر را با عنایت به برچسب انرژی، مشخصات فنی و متناسب با نوع نیاز خریداری نماییم.
استفاده هم زمان از چند وسیله گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ هایی که گرمای زیادی تولید می کنند، باعث بالا رفتن دمای خانه شده و احتیاج به استفاده از کولر را زیاد می کند.
این در شرایطی است که در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالا است، با عنایت به الگوی مصرف برق ویژه این مناطق که در ماه های گرم به ۳ هزار کیلووات ساعت هم می رسد، استفاده از کولرهای گازی توجیه پذیر است. البته بسیاری می پرسند دمای آسایش کولرگازی چه دمایی است که هم خنکی لازم حاصل شود و همینطور کمترین افزایش قبض برق را داشته باشیم.
کارشناسان انرژی دمای آسایش را برای کولرهای گازی ۲۴ تا ۲۶ درجه می دانند.
به اعتقاد آنها سرویس بموقع کندانسور کولرگازی و شست و شوی مداوم فیلترها و شبکه داخل کولر باعث صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق می شود.
درزگیر مناسب اطراف کولر، قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید هم تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.
خاموش کردن یک کولرگازی در منزل باعث کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق خانوار می شود.


منبع:

1401/01/16
20:29:07
5.0 / 5
692
تگهای خبر: استاندارد , سیستم , صنعت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403