تاملی بر یک آرزوی دیرینه پنجره ای که منجر به هوشمندی دولت شد
تجهیزات جانبی: تجهیزات جانبی: راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک آرزوی دیرینه ای بود که امسال سازمان های بسیاری به این پنجره متصل و خدمات خودرا ارائه کردند.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، شکل گیری دولت هوشمند همچون اهداف مهم دولت سیزدهم است و به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، بصورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این مورد آخر کار سختی است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاه های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خودرا با هم به اشتراک گذارند.
در امتداد ارائه خدمات دولت بصورت هوشمند، دولت سیزدهم قدمهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرد. برمبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه دستگاه های اجرائی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند، اول این که پنجره واحد خدمات هوشمند خودرا راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های گوناگون آنها اجتناب کنند، دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خودرا بصورت هوشمند بوسیله پنجره واحد خود عرضه کنند و سوم پنجره خدمات خودرا به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند؛ البته دستگاهها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریور ماه به سرانجام می رساندند.
وزارت ارتباطات در اردیبهشت ماه و هشت ماه زودتر از مهلت قانونی «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را راه اندازی نمود و تا شهریورماه از مجموع حدود ۱۵۰ دستگاهی که خدمات عمومی ملی دارند و مشمول قانون هستند، بیش از ۴۰ دستگاه به پنجره ملی متصل شدند و مابقی نیز در کوشش برای انجام تعهد خود در مهلت قانونی بودند و از شروع پاییز دستگاه و سازمان های زیادی به این پنجره متصل و خدمات خودرا از این طریق ارائه کردند. در ادامه این گزارش به معرفی و خدماتی که برخی سازمان ها به این پنجره متصل شدند می پردازیم.
سازمان تامین اجتماعی
یکی از دستگاه هایی که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شد، سازمان تامین اجتماعی بود. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، تا الان موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمه گزار شده که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خودرا برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تامین اجتماعی برسانند.
امروز میلیونها هموطن برای خدماتی چون، دریافت سابقه خدمات بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تامین اجتماعی در شهر و روستا را ندارند و در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی و بصورت کاملا رایگان این خدمات را می توانند دریافت نمایند.
خدمات مالیات در پنجره واحد خدمات هوشمند
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که به آدرس www.my.gov.ir در دسترس عموم قرار دارد، خدمات الکترونیکی حوزه مالیات در قالب «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» بدون داشتن مراجعه حضوری و با یک دفعه احراز هویت به مودیان ارائه می شود. این خدمات شامل ۱۹ مورد است اما مهم ترین آنها عبارت است از سامانه های دریافت و پردازش اظهارنامه، اعتراضات و شکایات، شیوه استرداد مالیات و مالیات ارث.
سازمان بهزیستی کشور
سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تامین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه ارائه دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی بطور خاص نیازمند دریافت خدمات بصورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.
پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت هم اکنون بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد متقاضیان بصورت یکپارچه و با یک دفعه احراز هویت می توانند از آن بهره مند شوند. تعدادی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان بهزیستی را می توان فرزندخواندگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و ابطال پروانه و پاسخ گویی به شکایات مردمی نام برد.
گمرک
گمرک در بین دستگاه های اجرائی به عنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت می باشد و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهدنمود. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به دلیلهای مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه ارائه خدمات به روش های سنتی را تقریباً ناممکن می سازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم بصورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود.
از همین رو با برنامه ریزی های انجام شده، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی بصورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد. اکنون حدود ۵۰ خدمت شناسه دار این سازمان در بخش های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله های پستی ورودی و خروجی و همین طور مسافری با تنها یک دفعه احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دردسترس است. بطوریکه متقاضیان با مراجعه به آدرس my.gov.ir می توانند از این خدمات بصورت تمام وقت و بدون مراجعه حضوری بهره مند شوند که همچون آنها می توان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بسته های پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره نمود.
سازمان مناطق آزاد، تجاری و صنعتی
سازمان مناطق آزاد، تجاری و صنعتی یکی دیگر از سازمان هایی است که به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند پیوسته است. باتوجه به شرایط خاص و حجم بالای خدمات این سازمان ارائه خدمات مورد نظر و در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گام مهمی در تسریع خدمات یاد شده به متقاضیان شمرده می شود.
هموطنان از این پس می توانند با مراجعه به آدرس my.gov.ir خدماتی مانند صدور، تمدید، اصلاح، انتقال، تعلیق جواز تأسیس واحد صنعتی؛ صدور، تمدید، اصلاح، انتقال و تعلیق پروانه بهره برداری واحد صنعتی؛ صدور، تمدید، اصلاح، انتقال و تعلیق جواز تاسیس واحد صنعتی، استخراج رمز ارز، درخواست صدور کارت صنعتگر، درخواست ثبت شرکت برای شهروندان ایرانی و همین طور اتباع خارجی، صدور پروانه بهره برداری اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر، صدور مجوز برگزاری نمایشگاه فرهنگی و هنری، درخواست واردات قطعات و ماشین آلات خط تولید، درخواست ثبت وادارت کالای همراه مسافر و... را در قالب پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند دریافت نمایند.
علاوه بر سازمان های ذکر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است. اجرای قانون کار، رفع مشکلات جامعه کارگری، هدفمندسازی یارانه ها و برنامه ریزی برای نظام تعاون کشور از اصلی ترین وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب می شود. هم اکنون پنج زیرمجموعه از بدنه اصلی وزارت تعاون، خدمات الکترونیکی خود بوسیله پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس https: //my.gov.ir/ ارائه می دهند.
درحالی که اتصال دستگاهها به این پنجره ادامه دارد مدتی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات از اتصال حدود ۹۳ درصد دستگاهها به پنجره ملی خدمات هوشمند آگاهی داد و اظهار داشت: راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند آرزویی بود که در قدم اول راه اندازی شده و حدود ۳۰۰۰ خدمت از این طریق به مردم ارائه می شود که این اتفاق بزرگی است. همین طور معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات دراین زمینه اعلام نمود که ۱۱ میلیون کاربر رجیستر شده نیز از شهریورماه تا کنون از خدمات این پنجره استفاده می نمایند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب