دلیل غیر قابل استفاده شدن سیم کارت چیست؟

دلیل غیر قابل استفاده شدن سیم کارت چیست؟

تجهیزات جانبی: اشتباه وارد کردن کد PUK یا تعلل در پرداخت بدهی قبض موبایل همچون دلایلی هستند که می توانند سیمکارت را برای مدتی غیرقابل بهره گیرند.



به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، شاید شما به سادگی بتوانید برای ساعاتی تلفن همراه خویش را خاموش یا از دسترس تماس خارج کنید، اما این که سیمکارت شما لحظه ای مبتلا به اختلال شده و امکان برقراری ارتباط نداشته باشید، خیلی سخت است. سیم کارت­ ها به علل مختلف امکان دارد گرفتار اشکال شده و از حالت سرویس دهی خارج شوند؛ این علل می توانند شامل نپرداختن قبض یا وارد کردن اشتباه پین­ کد و به دنبال آن puk باشد.

سیم کارت یکی از انواع کارت های هوشمند (SMART CARD) است که بعنوان شناسه اصلی مشترک در شبکه GSM به کار می رود، به عبارت دیگر فرایند شناسایی هویت و تفکیک بین مشترکین مجاز و غیر مجاز توسط سیمکارت امکان پذیر است. سیمکارت علاوه بر این نقش، حاوی اطلاعات شخصی مشترک مانند پیام های کوتاه و دفترچه تلفن و هم اطلاعات موقعیتی مشترک است که در سرویس دهی به مشترک بخصوص درحال حرکت نقش اساسی ایفا می کند.

پس از خاموش شدن گوشی و روشن کردن باردیگر، در صورتیکه پین کد سیم کارتتان فعال باشد، از شما می خواهد آنرا وارد کنید. در صورتیکه مشترک بر اثر فراموشی، پین کد خویش را سه بار اشتباه وارد کند، سیمکارت قفل می شود. برای فعال سازی مجدد هم به وارد کردن کد هشت رقمی PUK یا(Personal Unblocking Key) نیاز است که اگر کد PUK هم ۱۰ مرتبه اشتباه وارد شود، سیمکارت سوخته و غیرقابل استفاده خواهد شد.

شماره PUK درج شده روی بدنه سیمکارت، کد محرمانه سیمکارت بوده و قابل تغییر نیست و درصورت مفقود شدن تنها به مالک سیمکارت قابل عرضه است. ازاین رو در صورتیکه با وارد کردن PUK اشتباه، سیمکارت از دسترس خارج شده و اصطلاحا بسوزد، مشترکین سیمکارت می توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی مورد احتیاج به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی اپراتور مورد نظر خود مراجعه نموده و درصورت عدم منع قانونی، تعویض سیمکارت را تقاضا کرده و سیمکارت جدید دریافت نمایند.

یکی دیگر از علل غیرفعال شدن سیم­ کارت، قطع از HLR به علت نپرداختن قبض مشترک یا دریافت شکایت است. در این صورت، پیغامی در خصوص این که شماره گیری برای شما مقدور نیست پخش می شود. هر یک از اپراتورها با عنایت به مقررات خود، زمان معینی را برای پرداخت قبض مشترکان در نظر می­­ گیرند. در صورتیکه کاربر در زمان مقرر بدهی خویش را پرداخت نکند، اپراتور بر مبنای مصوبه ۲۰۷ رگولاتوری مجاز به سلب امتیاز مالکیت از خط شده و سپس وصول مبلغ بدهی از راه مجاری قانونی پیگیری می­ شود.

البته اگر مشترک یا وکیل قانونی به پرداخت دیون خود اقدام نماید و تقاضای برقراری مجدد تلفن همراه سلب امتیاز شده را داشته باشد، در صورتیکه شماره مشترک به کسی واگذار نشده باشد، با دریافت هزینه دائری مجدد در اولویت واگذاری قرار خواهد گرفت.





منبع:

1402/01/24
16:11:23
5.0 / 5
353
تگهای خبر: اپراتور , تلفن همراه , خدمات , گوشی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403