افزایش برد خودرو های برقی با کاهش اصطکاک جاده ای
تجهیزات جانبی: شرکت خودروسازی هیوندای سیستم جدیدی موسوم به «اکتیو ایر اسکرت»(Active Air Skirt) توسعه داده است که در سرعت های بالا فعال می شود تا اصطکاک را با اعمال نیروی رو به پایین 2.8 درصد کم کند و پایداری را افزایش دهد.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، شرکت هیوندای یک سیستم آیرودینامیک فعال جدید برای چرخ های جلوی وسایل نقلیه الکتریکی به وجود آورده است که می تواند نیروی رو به پایین بوجود آورد و پایداری خودرو را در هنگام حرکت در سرعت های بالا افزایش دهد، در صورتیکه نیروی اصطکاک را می کاهد و پیمایش مسیر در بزرگراه ها و جاده ها را بهبود می بخشد.
به نقل از نیو اطلس، این سیستم موسوم به «اکتیو ایر اسکرت»(Active Air Skirt) یا AAS که میان سپر و چرخ های جلو قرار می گیرد، بسیار ساده بنظر می رسد.
در این سیستم، یک جفت قطعه ایرودینامیکی با شکل خاص که وقتی خودرو به سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد، از زیر بدنه بیرون می آید می شود تا هوا را به اطراف چرخ های جلو هدایت کند و وقتی سرعت خودرو به کمتر از ۷۰ کیلومتر در ساعت می رسد، باردیگر به سمت بالا جمع می شود.
این یک سیستم ویژه خودرو های برقی است. خودرو های برقی در ترافیک آهسته و شلوغ بیشترین کارآیی را دارند، جایی که می توانند انرژی زیادی را در ترمزهای احیاگر(Regenerative braking) بازیابی کنند.
ترمز احیاگر یک مکانیسم بازیابی انرژی است که با تبدیل انرژی جنبشی یا انرژی پتانسیل آن به گونه ای که می تواند فوری مورد استفاده قرار گیرد یا تا زمان نیاز ذخیره شود، سرعت یک وسیله نقلیه درحال حرکت را می کاهد و می تواند از تبدیل به صورتی انرژی قابل استفاده برای ناوبری نیز استفاده نماید.
در این مکانیسم، موتور از تکانه خودرو برای بازیابی انرژی استفاده می نماید که در غیر این صورت به عنوان گرما در دیسک های ترمز از دست می رود. این روش با سیستم های ترمز معمولی در تقابل است. در آن سیستم ها، انرژی جنبشی اضافی به سبب اصطکاک در ترمزها به گرمای هدر رفته تبدیل می شود، اما در این سیستم ها آن انرژی بازیابی می شود.
ترمز احیاگر علاوه بر بهبود کارایی کلی خودرو می تواند بطور قابل توجهی عمر سیستم ترمز را افزایش دهد، برای اینکه قطعات مکانیکی آن به سرعت فرسوده نمی شوند.
با این وجود، خودرو های برقی خصوصاً خودرو های برقی شاسی بلند که بسیار محبوب هستند، در بزرگراه ها همیشه در مبارزه دائمی در مقابل اصطکاک هستند.
حالا هیوندای سیستم AAS را بر روی خودروی برقی شاسی بلند GV۶۰ خود آزمایش کرده و دریافته است که این سیستم ضریب اصطکاک خودرو را ۲.۸ درصد کاهش داده است.
هیوندای می گوید سیستم AAS شش کیلومتر به برد خودرو اضافه می کند.
هیوندای می گوید به لطف افزودن این بخش لاستیکی به جلوی خودرو و چرخ ها، این سیستم تا سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت کار می کند و به اعمال نیروی رو به پایین، کاهش اصطکاک و پایداری بیشتر کمک می نماید.
هیوندای درحال سنجش دوام و عملکرد این سیستم است، جایی که ارزیابی خواهدنمود که آیا آغاز به تعبیه این سیستم در خودرو های تولیدی خود کند یا خیر و اینکه این سیستم را در کدام خودرو ها بگنجاند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب