فردا، آخرین فرصت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت

فردا، آخرین فرصت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت

به گزارش تجهیزات جانبی امكان انتخاب روش مستقیم سهامداری از جانب مشمولان سهام عدالت از روز ۱۰ اردیبهشت در حال انجام می باشد و این مهلت ساعت ۲۴ فردا پنجشنبه (۲۹ خرداد) به اتمام می رسد.


آزادسازی سهام عدالت همچون اقدامات مهمی بود که از چند سال قبل در دستور کار مسؤلان قرار گرفت، با عنایت به این که رئیس سازمان خصوصی سازی وعده آزادسازی آنرا تا آخر آبان ماه سالجاری داده بود اما برپایه پیگیری های صورت گرفته این اقدام بسیار زودتر از موعد مقرر اجرا و در تاریخ ۹ اردبیهشت ماه به دستور رهبر معظم انقلاب آزاد شد.
از فردای روز آزادسازی سهام عدالت، اقدامات مربوط در دستور کار قرار گرفت و به سهامداران فرصت داده شد تا با ورود به سامانه www.samanese.ir نسبت به تعیین روش مدیریت خود تصمیم گیری و اعلام کنند که آیا می خواهند سهام عدالت در اختیار خودشان باشد و خود نسبت به سهام مدیریت و مالکیت داشته باشند و یا به دنبال این هستند که سهام به صورت غیرمستقیم از راه شرکت های سرمایه گذاری استانی مورد معامله قرار بگیرند.
آزادسازی سهام عدالت در حالی از روز نهم اردیبهشت ماه به مرحله اجرا رسید که دارندگان این سهام تا هشتم خرداد ماه فرصت داشتند با رفتن به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir روش مستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کنند که البته این مهلت در ابتدا تا ۱۵ خرداد تمدید گردید اما باز هم این فرصت یک روز دیگر تا ۱۶ خردادماه و در نهایت تا ۲۹ خرداد ماه تمدید گردید، پس از آخر مهلت مقرر، سیستم به صورت خودکار روش غیرمستقیم را برای مابقی سهامداران که در تعیین روش مدیریت مشارکت نداشتند انتخاب خواهد نمود.
بر این اساس باید گفت در صورت انتخاب روش مدیریت مستقیم توسط مشمولان سهام عدالت، آنها مالکیت و مدیریت سهام خویش را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار می گیرند، در انتخاب روش مدیریت مستقیم مشمولان فقط مدیر سهام خود در ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی در سبد سهام عدالت می شوند و مدیریت باقی سهام شان در شرکت های غیربورسی سهام عدالت در اختیار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت قرار می گیرد.
در مقابل در روش غیرمستقیم هر چند مالکیت سهام در اختیار سهامداران عدالت است، اما مدیریت این سهام در اختیار شرکت های سرمایه گذاری قرار گرفته و مقرر است در آینده مشمولان سهامدار این شرکت ها شوند و فروش سهام عدالت این دسته از مشمولان هم در چارچوب فروش سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی صورت خواهد گرفت و آنان قادر به دریافت سود سالیانه هستند.
ساز و کار مربوط به نحوه معاملات سهام عدالت به دستور رهبر معظم انقلاب در اختیار شورایعالی بورس قرار گرفت که از همان ابتدا رئیس سازمان خصوصی سازی به خبرنگار ایرنا اعلام نمود تا آخر تابستان همه اقدامات مربوطه به آزادسازی سهام عدالت را انجام خواهیم داد و زودتر از آبان ماه که وعده آنرا داده بودیم این کار را به اتمام می رسانیم.
در ابتدا بیشتر کارشناسان تصور می کردند که مراحل آزادسازی سهام عدالت احتیاج به فرصتی چند ماهه داشته باشد در حالیکه برخلاف تصورات بوجود آمده شورایعالی بورس به صورت اضطراری جلسه ای را برگزار و تصمیمات لازم را در مورد معاملات سهام عدالت اتخاذ نمود.
براساس این جلسه به مشمولان سهام عدالت که روش مدیریت مستقیم را برگزیده بودند فرصت داده شد تا با رفتن به بانک هایی که شماره شبای خویش را برای دریافت سود در سامانه سهام عدالت ثبت کرده اند، فرم فروش وکالتی ۳۰ درصد از سهام خویش را پر کرده و یکی دو روز بعد، وجه حاصل از فروش این قسمت از سهام عدالت خویش را دریافت نمایند.
در این زمینه اعلام گردید مشمولانی که دارای کد معاملاتی هستند نیازی به رفتن به بانک ها ندارند و می توانند از راه کد بورسی که در اختیار دارند به فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود اقدام نمایند.
به دنبال آن، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس اعلام نمود که دارندگان سهام عدالت می توانند با رفتن به ۱۰۸ سایت کارگزاری دارایی سهام عدالت خویش را مشاهده کنند و سهامداران می توانند با کد ملی و شماره رهگیری وارد سامانه سهام عدالت شوند و نسبت به داد و ستد سهام خود تصمیم بگیرند.
میر صانعی بیان نمود: در گام اول دارندگان این سهام می توانند ۳۰ درصد از سبد سهام خویش را بفروش برسانند و با رفتن به کارگزاری سفارشات خویش را ارسال و کارگزار فردای روز سفارش، مبادرت به فروش کند، البته سهام عدالت به قیمت بازار همان روز بفروش می رسد.
یکی از تفاوت هایی که در روش آزادسازی مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد این است که سهامدارانی که روش آزادسازی مستقیم را انتخاب می کنند برای دریافت سود مجامع ۳۶ شرکت سهام عدالت باید به بانک هایی مختلف که از جانب این شرکت ها اعلام می شود رجوع کنند در حالیکه افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب می کنند تنها از راه یک حساب سود همه ۳۶ شرکت سهام عدالت را دریافت خواهند کرد.



منبع:

1399/03/29
11:53:58
5.0 / 5
1698
تگهای خبر: سایت , سیستم , شركت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403