فصلنامه صنایع و معادن ماهنامه شد
به گزارش تجهیزات جانبی نشریه خبری، تحلیلی، آموزشی و پژوهشی «صنایع و معادن» به مدیر مسئولی «امیر حسام اسحاقی» از فصلنامه به ماهنامه تغییر یافت و اولین شماره خویش را هفته جاری منتشر نمود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجله تخصصی «صنایع و معادن» ۲۷ شماره را در چارچوب فصلنامه منتشر نموده و از بیست و هشتمین شماره خود در دیماه ۱۳۹۹ به صورت ماهنامه انتشار یافته است.
مهار تورم و جهش تولید در بودجه ۱۴۰۰، صنایع جذاب برای سرمایه گذاری در ایران، غربت معدن در ایران، دوقطبی بانک و بورس، ارز ترجیحی؛ مشکل اصلی صنعت دارو، تحولات سه ماهه تولید صنعتی، شدت صدمه های تحریم به کارگاه های صنعتی، سبک جهانی توریسم کشاورزی و پول سازترین مشاغل جهان، همچون مطالب بیست و هشتمین شماره نشریه صنایع و معادن است که حالا در معرض دید مخاطبان قرار دارد.
مشی این نشریه تخصصی، اطلاع رسانی خبری، تحلیلی، آموزشی و پژوهشی در حوزه صنعت و معدن اعلام شده است و الان هشتمین سال انتشار خویش را پشت سر می گذارد.
این مجله همچون گذشته به صورت تمام رنگی و با کاغذ نفیس در چارچوب ۱۱۲ صفحه با قیمت ۱۱ هزار تومان به مدیر مسئولی دکتر «امیرحسام اسحاقی» استاد علوم ارتباطات در دانشگاههای کشور و زیر نظر موسسه فرهنگی هنری دیدار نو انتشار یافته است.
اسحاقی در «یادداشت سردبیر» توضیح داده است: از هنگام تاسیس نشریه، در پاییز ۱۳۹۲ تا پاییز ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ شماره به صورت فصلنامه منتشر و اینک در آستانه سال هشتم بیست و هشتمین شماره آن در دیماه با پیگیری و پشتیبانی مخاطبان و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ماهنامه چاپ و انتشار یافته است.
وی تصریح کرده است: «ماهنامه صنایع و معادن با تاکید بر دانش، مهارت و رعایت اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری تلاش می کند از راه ایجاد پلی میان نهادهای دولتی و حاکمیتی متولی صنعت و معدن با فعالان این بخش، سیاست و راهبرد خویش را بر چهار محور شفاف سازی، نقادی، پرسشگری و پاسخگویی بنا نهد.»
به عقیده این استاد دانشگاه، «تحقق این راهبردها بستگی زیادی به تحکیم رابطه هر رسانه با اخلاق و شفاف سازی ساز و کار تأمین منابع مالی آن دارد. برای مطبوعات شفافیت در عرصه اقتصادی، یک لزوم اجتناب ناپذیر است و مطابق قانون مطبوعات باید وابستگی مالی هر رسانه معلوم باشد. اختفا یا پنهان کاری دخل و خرج رسانه، سبب افول آزادگی رسانه، کاهش تدریجی مشروعیت و تعطیلی آن می شود و از طرفی، تک فروشی و جذب آگهی بعنوان مهم ترین منبع درآمدی تا حد زیادی می تواند استقلال اقتصادی رسانه بخصوص مطبوعات را تضمین کند.»
مدیرمسئول نشریه صنایع و معادن با اشاره به اینکه « رسانه ناچار است خود مسائل مالی اش را حل و فصل کند»، خاطرنشان می کند: « بدون خود اتکایی پایدار، هیچ رسانه ای نمی تواند بر کارکرد و منشور اخلاق حرفه ای خود پافشاری نماید.»
اسحاقی می افزاید: «مساله اقتصاد رسانه همواره یک چالش و تهدید برای حفظ هویت حرفه ای و اخلاق مدار مطبوعات بوده و سالهاست که بیشتر مدیران نشریات با این تهدید در نبردی نابرابرند.»
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این نکته که «اقتصاد رسانه »به عنوان حوزه ای از مطالعات نظری و علمی طی دهه های اخیر به شدت مورد توجه محققان قرار گرفته، اخطار داده است: « حالا ضعف بنیه مالی و فقدان ساز و کارهای پایدار برای حمایت موثر حاکمیت یا دولت از رکن چهارم دموکراسی، چراغ روشنگری خیلی از مطبوعات را بدون سر و صدا خاموش کرده است. »
وی یادآور شده است: «مرگ اقتصادی رسانه بر خلاف مرگ سیاسی آن، مرگ خاموش است.»
مدیرمسئول نشریه صنایع و معادن سپس به اهمیت رسانه ها در توسعه دموکراسی و رونق اقتصادی اشاره و تاکید کرده است: مطبوعات منتقد و آزاد، دموکراسی را به توسعه پیوند می دهند و نقش اجتماعی آنها در بستر اطلاع رسانی مناسب، شفاف و به هنگام، باعث تخصیص بهتر و کارآمدتر منابع و توزیع عادلانه تر امکانات می شود و به واسطه اطلاع رسانی و تبلیغات، رشد و رونق صنایع و ثبات اقتصادی را به همراه می آورد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب