كارشناس اقتصادی:

وقت كشی ۲ ماهه مجلس، چاره ای جز بودجه سه دوازدهم نگذاشته است

وقت كشی ۲ ماهه مجلس، چاره ای جز بودجه سه دوازدهم نگذاشته است

به گزارش تجهیزات جانبی یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بعد از اتلاف دو ماهه از بهترین زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس، عملاً وقت کافی برای انجام اصلاحات اساسی در آن وجود ندارد، بنابراین، این احتمال وجود دارد که دولت چاره ای جز عرضه بودجه سه دوازدهم نداشته باشد.



به گزارش روز پنجشنبه ایرنا رد کلیات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی واکنش های زیادی در محافل علمی و سیاسی کشور به دنبال داشته است. دولت دو ماه پیش بودجه را تحویل مجلس داده بود و جامعه انتظار داشت بعد از بحث و جدل های زیادی که بر سر بودجه شکل گرفته بود مجلس با تصویب آن، پیام آرامش بخشی به جامعه ارسال نماید، اما متأسفانه اینطور نشد.



اگر بودجه دولت تصویب می شد آسمان به زمین نمی آمد

این را باید در نظر گرفت که در عمل تغییرات مد نظر کمیسیون تلفیق هم برای دولت قابل اعمال نیست. چنانچه حجت الاسلام «حسن روحانی» در این مورد در نخستین واکنش به رد کلیات بودجه اظهار داشت: کمیسیون تلفیق مصوبه ای را درست کرد که خود مجلس رد کرد. مصوبه کمیسیون تلفیق اگر در دولت می آمد، دولت هم آنرا رد می کرد. مصوبه کمیسیون تلفیق ارتباطی به لایحه دولت ندارند زمین تا آسمان فرق می کند. همه را به هم ریختن هرچه ما نوشتیم، چیز دیگری نوشتند.

سؤال این است که واقعاً این همه تغییر لازم بود؟ در اینباره «آلبرت بغزیان»، استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ضمن اشاره به اینکه سرو صداهای بوجود آمده درباره بودجه سبب نگرانی جامعه است، اظهار داشت: اگر مجلس بودجه بیشنهادی دولت را تصویب می کرد آسمان به زمین نمی آمد.

وی اضافه کرد: برای مجلس نظارت در حین اجرا مهم می باشد نه ارقام و اعداد داخل بودجه. بودجه یک طرح و نقشه است که امکان دارد به خاطر شرایط پیشبینی نشده در سال آینده ساختمانی که در نهایت بر مبنای آن ایجاد می شود خیلی هم با طرح اولیه شباهتی نداشته باشد.

وی در ادامه به تاکید نمایندگان بر کسری بودجه اشاره نمود و عنوان کرد: برای مثال مبحث کسری بودجه آنچنان که بر آن اصرار می ورزند مهم نیست. معمولاً در بحث کسری بودجه از آن می ترسند که سبب افزایش نقدینگی و تورم شود. این درحالی است که کسری بودجه نمی تواند خیلی نقدینگی را افزایش دهد. به نظر من مواردی مانند فعالیت بانک ها بیشتر بر بالا رفتن نقدینگی اثر دارد. درواقع، این همه هیاهو برای این است که کسری بودجه را مهم نشان دهند. اینطوری می توانند مبحث های مهمتری چون احتکار و اختلاس و رانت را به حاشیه برده و حساسیت ها نسبت به آنها کم شود. وقتی همه انرژی و توان نماینده ها به موضوعی مانند کسری بودجه و موارد این چنینی اختصاص پیدا کند دیگر وقتی برای فکر کردن به نظارت و پیشگیری از موارد فساد اقتصادی نخواهند داشت. به نظر من طرف های درگیر در بودجه دارند گول لجبازی های خویش را می خورند درحالی که دشمنان اقتصاد و جامعه دارند کار خودشان را انجام می دهند.



بودجه کشور گروگان رانت و رانت خواری است

حجت الاسلام «حسن روحانی» ز در سخنان امروز خود به مبحث رانت در بودجه اشاره نمود و اظهار داشت: اینکه ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد سرزمین مادر و اصلی نماییم و بعد بیاییم رانت بزرگی درست نماییم، این را ما نمی خواستیم. این رانت را هم ما بلد بودیم ولی نکردیم چونکه نمی خواستیم رانت به وجود آید. معیشت مردم برای ما مهم می باشد.

علاوه بر واردات ماشین های لوکس یکی دیگر از مبحث های مهم که کمیسیون تلفیق به آن ورود کرده و دست به تغییر زده و در نتیجه زمینه های ایجاد رانت را فراهم نموده بود، افزایش بودجه برخی نهادها و دستگاههای خاص است که در بودجه سالهای پیش از ۱۳۹۷ در چارچوب جدول شماره ۱۷ می آمد.

در نتیجه تلاش دولت و مجلس در سال ۱۳۹۷ این جدول حذف شده بود. به قول «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، نماینده مجلس دهم حذف جدول ۱۷ به معنای قطع پرداخت رانت به برخی موسسات و مراکز و مکان هایی بود که به هیچ کجا پاسخگو نبودند و فقط بودجه می گرفتند.

اما طبق گزارش «محمدباقر نوبخت» در اثر تغییرات اعمال شده توسط کمیسیون تلفیق این رانت باردیگر به بودجه ۱۴۰۰ برگشته بود. بودجه برخی مراکز و نهادها در ذیل جدول ۱۷ از محل منابع حاصله از افزایش نرخ ارز کالاهای اساسی، افزایش قابل توجهی یافته است.

در این مورد بغزیان هم ضمن تاکید بر اهمیت رانت بعنوان یکی از چالش های اصلی بودجه اظهار داشت: اصولاً در کشورهای دیگر چنین سر و صدا و هیاهویی در مورد بودجه به راه نمی افتد. چونکه در بودجه آنها از ارز چند نرخی و انواع رانت و امتیاز خبری نیست. در بودجه کشوری مانند فرانسه رانت وجود ندارد. بنابراین چالش و بحثی هم در مورد آن صورت نمی گیرد. اما در بودجه ایران رانت وجود دارد. یعنی قابلیت ایجاد رانت دارد.



چاره ای جز بودجه سه دوازدهم نیست؟

وی اظهار داشت: اکنون بعد از اتلاف دو ماه از بهترین زمان بررسی لایحه بودجه عملاً وقت کافی برای انجام اصلاحات اساسی در آن وجود ندارد. بنابراین، این احتمال وجود دارد که دولت چاره ای جز عرضه بودجه سه دوازدهم نداشته باشد. هرچند دولت تجریه این نوع از بودجه را داشته اما بسیاری از کارها را هم نمی تواند انجام دهد. برای مثال نمی توان پروژه های عمرانی جدیدی تعریف کرد. با این وجود به نظر می آید بهترین حالت برای اقناع مجلس هم همین بودجه سه دوازدهم باشد.



منبع:

1399/11/16
12:58:37
0.0 / 5
592
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403