رییس اتاق مشترك بازرگانی ایران و ارمنستان مطرح كرد:
ارمنستان دروازه تجارت ایران با اوراسیا و اروپا
به گزارش تجهیزات جانبی رئیس اتاق مشترک تجاری ایران و ارمنستان با اشاره به ظرفیت های این کشور برای افزایش مبادلات تجاری با اروپا و اوراسیا، اظهار داشت: ارمنستان همانند دروازه ای برای رسیدن به بازارهای بین المللی شمرده می شود.
«هرویک یاریجانیان» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: اگر ویروس کرونا با شرایطی که به همراه آورده است، شیوع پیدا نمی کرد کارهای اقتصادی ایران می توانست در سطح منطقه افزایش شایان توجهی داشته باشد.
«هرویک یاریجانیان» با اعلان اینکه کرونا برای بسط روابط تجاری، بازدارنده عمل کرد، اضافه کرد: در کنار گسترش این ویروس، شرایط بانکی ایران با جهان نیز مانع دیگری برای افزایش روابط تجاری بود برای اینکه از یک سو FATF را نپذیرفته ایم از طرف دیگر هنوز بطور کامل از امکانات سوییفت بهره مند نیستیم و در نتیجه تراکنش های مالی به سختی انجام می شود.
وی با اعلان اینکه ارمنستان اولین کشور برای اتصال ایران به منطقه اورسیا است، اشاره کرد: این شرایط به تنهایی می تواند موجبات افزایش تجارت بین دو کشور را فراهم آورد تا از خاک ارمنستان بعنوان دروازه ای جهت ورود به کشورهای دیگر بهره مند شویم.
رییس اتاق تجاری مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به ایجاد ممنوعیت هایی از طرف این کشور برای ورود بیش از هزار کالا از ترکیه در ماه های گذشته، اشاره کرد: شرایط به وجود آمده ظرفیتی را برای افزایش تجارت ایران با ارمنستان فراهم نموده است که تجار و تولیدکنندگان باید از آن به خوبی بهره برده و کالاهای ایرانی را در بازار این کشور عرضه کنند.
یاریجانیان با اشاره به مرز مشترک میان ایران و ارمنستان، اشاره کرد: از شرایط جغرافیایی دو کشور می توانیم برای ترانزیت کالا استفاده نمائیم که از راه های بهره مندی از این ظرفیت، سرمایه گذاری ها در نزدیکی مرزها است که تا حالا به سرانجام نرسیده است.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان و صاحبان صنعت و تجارت در ایران می توانند با سرمایه گذاری در مرزها یا ایجاد واحدهای تولیدی مشترک با ارمنستان، مبادرت به تولید کالا کرده و از مرز این کشور برای تجارت با اروپا استفاده کنند.
رییس اتاق تجاری مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به اینکه تعرفه تجاری این کشور با کشورهایی مانند کانادا چهار درصد است، گفت: می توان از این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی به جهان بهره برد اما تا حالا در این راه گامی قابل توجه برداشته نشده است.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایرنا، برمبنای اعلام گمرک در ضمن ۱۲ ماه سال ۹۹ حجم تجارت خارجی ایران با همسایگان ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده است که از این مقدار سهم صادرات محصولات ایران به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۲۱۳ تن برابر با ۲۰ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۴۵۵ هزارو ۲۱۳ دلار بود که ۶۰ درصد وزن و ۵۸ درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به جهان را شامل می شود.
در ۱۲ ماهه سال قبل در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش صادرات ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.
منبع: 93z.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب