خشكسالی، ۶۷ میلیارد تومان به مراتع عشایر استان بوشهر خسارت زد

خشكسالی، ۶۷ میلیارد تومان به مراتع عشایر استان بوشهر خسارت زد

ایرنا- مدیر امور عشایر استان بوشهر اظهار داشت: با کاهش 53.2 درصدی بارش ها در سال آبی 1399- 1400، 67 میلیارد تومان به مراتع عشایری این استان خسارت وارده شده است.


عبدالمحمد امینی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: کم بارشی در سال آبی جاری سبب شده میزان تولید علوفه دام عشایر استان بوشهر از ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن با ۵۰ درصد کاهش به ۱۹هزار و ۲۰۰ تن برسد.
وی بیان کرد: در زمان حاضر دام های عشایری استان بوشهر در قشلاق از ۶۴۰ هزار هکتار و در مناطق ییلاقی استان های فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در سطح ۵۵۰ هزار هکتار تعلیف می شوند.
امینی زاده با اعلان اینکه بیشترین خشکسالی ها در مناطق جنوبی و شرقی استان بوشهر گزارش شده است، افزود: خشکسالی های متوالی منجر به خشک شدن منابع آب (چشمه ها، چاه ها و قنات ها) و به تبع آن نامناسب بودن پوشش گیاهی مرتعی در قطب ییلاقی شده که بطور قطع مشکلات جدی را به ویژه در فصل پائیز و زمستان برای عشایر این استان به همراه دارد.
مدیرامور عشایر استان بوشهر اظهار داشت: برای کاهش تاثیر خشکسالی بر زندگی دامداران عشایری تا حالا ۲ دستگاه تانکر آبرسانی به مدیریت مناطق ییلاقی برای آبرسانی سیار به عشایر این استان اعزام شده است.
وی تامین نهاده های دامی (جو، کنسانتره، کنجاله سویا، ذرت و سبوس ) یارانه دار، اختصاص تسهیلات قرض الحسنه از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور ماده ۱۰ و ۱۲ برای پرداخت به دامداران، خرید تضمینی دام های مازاد پرواری عشایر از طرف دولت به قیمت منطقی، منصفانه و عرضه به بازار برای تنظیم بازار گوشت قرمز، استمهال تسهیلات دریافتی عشایر به مدت یکسال از سر رسید آن، خرید چند دستگاه تانکر آبرسانی، آماده کردن تانکرهای موجود و صدور مجوز صادرات دام عشایر را همچون راهکارهای لازم و موثر برای کاهش اثرات خشکسالی بر جامعه عشایری عنوان نمود.
امینی زاده اظهار داشت: استان بوشهر در زمان حاضر ۱۴ دستگاه تانکر آبرسانی ویژه عشایر در اختیار دارد که از این شمار پنج دستگاه اجاره ای است و تامین ۲ تا ۳ دستگاه دیگر لازم است.
جمعیت عشایری استان بوشهر ۳۰هزار نفر در قالب ۶هزار و ۱۲۵ خانوار از ایل قشقایی و از پنج طایفه دره شوری، کشکولی، شش بلوکی، فارسیمدان و عمله در قالب ۳۸ تیره و ۱۰۳ بنکوه هستند.
از این شمار ۱۷هزار و ۷۰۹ نفر در قالب چهار هزار و ۲۳۶ خانوار عشایری کوچرو هستند و هفت ماه از سال (مهر لغایت فروردین ماه) را در هشت شهرستان استان بوشهر حضور دارند و مابقی سال را در استان های ییلاقی همچون فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری می گذرانند.
شغل اصلی عشایر به غیر از صنایع دستی زنبورداری و دامداری است که در زمان حاضر ۴۵۰ هزار واحد دامی معادل ۴۵ درصد دام سبک استان و ۱.۹ درصد کل دام عشایری کشور در اختیار عشایر استان بوشهر است و سالانه ۶هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۳۰ هزار مترمربع انواع صنایع دستی، ۸۰ هزار تن تولیدات زراعی و باغی و ۵۲۰تن عسل تولید می کنند.
ارزش کل تولیدات سالانه عشایر استان بوشهر ۷۶۰ میلیار تومان است.


1400/02/30
10:51:13
5.0 / 5
1063
تگهای خبر: قیمت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403