تجهیزات جانبی گزارش می دهد؛

استفاده از ظرفیت های وارداتی منطقه با توسعه صادرات به کشورهای همسایه

استفاده از ظرفیت های وارداتی منطقه با توسعه صادرات به کشورهای همسایه

به گزارش تجهیزات جانبی اولویت قرار دادن تقویت روابط با همسایگان می تواند فرصتی برای ایران فراهم آورد تا سهم بیشتری از ظرفیت بیشتر از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلاری بازارهای کشورهای منطقه را در اختیار بگیرد.


به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایرنا، توسعه تجارت خارجی از الزامات بهبود شرایط اقتصادی به حساب می آید و بنابراین کشورهای مختلف به دنبال افزایش صادرات کالاهای تولیدی خود در بازارهای دیگر هستند.
ایران یکی از کشورهایی است که به علت موقعیت جغرافیایی، ظرفیتی عظیم برای توسعه تجارت دارد و می تواند منابع مورد نیاز خویش را از راه همسایگان تأمین و کالاهای تولیدی را به صورت گسترده در بازارهای ۱۵ کشور هم مرز به فروش برساند.
آیت الله سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری دولت سیزدهم هم در اولین سخنرانی های خود به افزایش تجارت با همسایگان اشاره نموده است که نشان دهنده اهمیت این مبادلات در توسعه روابط و رشد اقتصادی می باشد.
رییسی در دیدارهایی با مقامات رسمی کشورهای همسایه افزایش سطح روابط را در اولویت دولت سیزدهم دانسته و تاکید کرده است جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقا روابط با کشورهای همسایه می داند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرده است: دیپلماسی، باید ارتباط ملت های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت کند و می توانیم با همکاری و همراهی یکدیگر گام های بلندی در جهت منافع کشورها برداریم.
این سخنان نشان داده است که کشورهای همسایه برای توسعه روابط نه تنها در سطح سیاسی بلکه در زمینه اقتصادی و تجاری دراولویت قرار گرفته اند.
در همین راستا جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگان، صنایع، معاون و کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه ایران ظرفیت افزایش ۱۰ برابری صادرات به کشورهای همسایه را دارد، عنوان کرد: در گام نخست باید نیاز کالایی این مقاصد تجاری مورد بررسی قرار بگیرد تا به تناسب نتایج تحقیقات بتوانیم بازارها این کشورها را تأمین و کالاهای مورد نیاز خویش را وارد نماییم.
وی تصریح کرد: از طرفی خیلی از این کشورها دروازه صادراتی برای دسترسی ایران به مقاصد دورتر تجاری محسوب می شوند و توسعه صادرات به همسایگان می تواند تولیدات داخلی کشور را به بازارهای جهانی برساند که باعث گسترش تجارت می شود.
نفر با اشاره به اینکه توسعه تجارت با همسایگان نیازمند دیپلماسی اقتصادی مناسب می باشد، تصریح کرد: نیازسنجی می تواند در توسعه صادراتی به تجار کمک و شرایط را برای تهاتر کالاها با همسایگان هموار کند چونکه هر کشور به دنبال جبران و تأمین کمبودهای خود است.
فعالان اقتصادی در تجارت با همسایگان هم کشورهای هم مرز با ایران را بازاری عظیم می دانند که ظرفیت بالایی برای پذیرش کالاهای ایرانی دارند و از طرفی معتقدند میتوان از این جایگاه جغرافیایی برای صادرات مجدد بهره برد تا تولیدات باکیفیت ایران در جهان ارائه شود.
«هادی تیزهوش تابان» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به اینکه همسایگان توانمندی و نیازهای یکدیگر را می شناسند و می توانند در جهت تأمین و تهاتر گام بردارند، تصریح کرد: ایران از کشورهایی است که با همسایگان خود ارتباط خوبی دارد و می تواند از این شرایط جهت افزایش تجارت و توسعه صادرات خود بهره مند شود.
«سیدحمید حسینی» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق هم ظرفیت صادراتی بازار کشورهای همسایه فرصتی برای گذر از مشکلات اقتصادی دانست و اظهار داشت: تعاملات بین المللی همچون احیای برجام، کاهش تحریم ها و رفع مشکلات بانکی می تواند ظرفیت های موجود در منطقه را بیشتر در اختیار ایران قرار دهد.
وی با تکیه بر این که بیشتر کشورهای همسایه ایران، وارداتی بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار دارند، خاطرنشان کرد: این بازاری است که در نزدیک کشور قرار گرفته است و هم اکنون توانسته ایم سهم اندکی از آنرا به دست آوریم اما ظرفیت افزایش آن وجود دارد.
تجارت با همسایگان باعث می شود تا زمان حمل و نقل کالا کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کند و در هزینه های تجاری هم صرفه جویی شود که این کوتاه تر شدن فاصله، باعث تسهیل مبادلات هم می شود.
در این میان موانعی هم وجود دارد که تابحال مانع استفاده از فرصت صادرات گسترده در مناطق هم مرز با ایران شده است که همچون آنها میتوان به مشکلات بانکی و تحریم ها اشاره نمود که البته تأثیر اندکی در تجارت با کشورهای همسایه گذاشته است.
برخی مشکلات داخلی همچون صدور بخشنامه های متعدد، ممنوعیت صادرات برخی کالاها و آماده نبودن زیرساخت های تجاری هم از دیگر موانع توسعه تجارت با کشورهای همسایه است.
بر اساس تحقیقات و ظرفیت های موجود در منطقه با عنایت به این که مقرر است اولویت دولت سیزدهم افزایش ارتباطات همچون روابط تجاری با همسایگان باشد، در صورت رفع موانع، امکان افزایش صد درصدی صادرات طی یک سال وجود دارد.
ایران با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که میتوان با افزایش تجارت با این ۱۵ کشور، از مزایای همسایگی بهره مند شود.


منبع:

1400/05/31
23:20:39
5.0 / 5
638
تگهای خبر: بین المللی , فروش , كیفیت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403