خشکسالی حدود 134 هزار تن تولیدات باغی گلستان را کم کرد

خشکسالی حدود 134 هزار تن تولیدات باغی گلستان را کم کرد

به گزارش تجهیزات جانبی ایرنا- معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان اظهار داشت: امسال به میزان ۱۳۳ هزار و ۸۶۸ تن معادل ۴۰ درصد کل تولید محصولات باغی این استان به دلیل خشکسالی و کم آبی شدید کاسته شده است.


نوید رضا فرهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اضافه کرد: کارشناسان این نهاد میزان تولید محصولات باغی استان را در شرایط عادی بارش ها از باغ های بارور آبی ۳۱۷ هزار و ۸۰۲ تن و از باغ های بارور دیم ۱۶ هزار و ۱۶۶ تن پیشبینی کردند.
به گفته وی از مجموع ۳۹ هزار و ۴۰۲ هکتار باغ های موجود استان گلستان ۳۱ هزار و ۷۱۱ هکتار بارور هستند.
وی افزود: این سطح از باغ ها با پراکندگی در اراضی ۱۴ شهرستان استان حدود ۴۰ گونه همچون آلو، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، توت درختی، توت فرنگی، زردآلو، گوجه سبز، آلو طلایی، مرکبات، زیتون و گردو تشکیل می دهد.
فرهانی ضمن اشاره به خسارت سنگین خشکسالی بر کاهش تولیدات باغی بهره برداران استان، پرداخت کم هزینه خشکسالی، بالا بردن درصد قابل پوشش خسارت خشکسالی در بیمه باغ ها، بازسازی یا گسترش پوشش سیستم های آبیاری در باغ ها، توسعه اقدام های دراز مدت تاسیس و انتقال آب زراعی، استفاده از گونه های درختی مقاوم به خشکی و کم آبی، کشت محصولات دارویی یکساله، محلول پاشی را همچون راهکارهای ضروری پشتیبانی از این قشر برای برون رفت از این پدیده برشمرد.
پیشتر محمدحسین جانعلی نژاد رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی گلستان در دهه نخست مرداد سالجاری میزان خسارت وارده خشکسالی و کم آبی به محصولات کشاورزی اعم زراعی، باغی، دامی و شیلات را در استان ۴۹ هزار و ۵۶۰ میلیاردریال اعلام نمود.

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گلستان در مورد وضعیت منابع آبی استان اخیرا در گزارشی به ایرنا اعلام نمود با وجود وقوع ۲ سال متوالی ترسالی طی سالهای آبی ۹۷-۱۳۹۸ و ۹۹-۱۳۹۸ و ثبت پربارش ترین سال آبی نیم قرن اخیر استان در سال آبی ۹۸-۱۳۹۷، متأسفانه با وقوع خشکسالی، حادترین شرایط آب زیرزمینی استان در سالجاری رقم خورده است.
حسین دهقان اضافه کرد: مقایسه حجم آب موجود در آبخوان های گلستان در ماه مرداد سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه دوره دراز مدت نشان داده است حجم آب در آبخوان های استان حدود ۲۷۲ میلیون مترمکعب معادل ۲۲ درصد کل ظرفیت منابع آب زیرزمینی استان و ۱۱ درصد بیشتر از حجم کل مخازن سدهای بزرگ استان کاسته شده است.
نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان در تایید شدت خشکسالی و تداوم روزهای کم بارش در این استان به ایرنا اظهار داشت که در زمان حاضر ۹۱ درصد گستره گلستان درگیر خشکسالی شدید و خیلی شدید می باشد.
در گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است و بر اساس گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۷ درصد از درآمد این استان شمالی از محل فعالیت در بخش کشاورزی به دست می آید و ۳۵ درصد اشتغال ساکنان این خطه در این بخش است.


منبع:

1400/06/16
23:34:13
5.0 / 5
731
تگهای خبر: سیستم , شركت , محصولات , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403