دبیركل انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی ایران پیشنهاد كرد:

ایجاد ابرسامانه ای در سطح کلان برای افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد

ایجاد ابرسامانه ای در سطح کلان برای افزایش شفافیت و جلوگیری از فساد

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اظهار داشت: ایجاد ابرسامانه ای در سطح کلان برای تقویت ارتباطات بین دستگاهی بصورت برخط می تواند به افزایش شفافیت و سرعت و سلامت در امور و همین طور جلوگیری از فساد کمک نماید.


به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی در یکی از جلسات هیات دولت با اشاره به اینکه مسئولان دستگاه های اجرائی، برای اصلاح ساختارهای فسادآفرین و قطع کردن دست های پنهان رانت و فساد، اقدام نمایند، تاکیدکرد: بی شک برخورد و مبارزه با رانت و ویژه خواری ها ما را به اجرای عدالت نزدیک تر می کند.
آیت الله رییسی با اشاره به اهمیت توجه به عدالت و عدالت خواهی و تاکید رهبر معظم انقلاب در این خصوص، گفت: باید هر لایحه و بخشنامه ای در دولت یک پیوست عدالت داشته باشد و در همه بخش های دولت این مساله مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی با اعلان اینکه مکمل اجرای عدالت، مبارزه با فساد و زمینه های فسادزا است، اشاره کرد: اعضای دولت به جهت اینکه ساختارهای فسادزا از بین برود باید بازنگاهی در مجموعه دستگاه خود انجام دهند و برای اصلاح ساختارهای فساد آفرین و قطع کردن دست های پنهان رانت و فساد اقدام نمایند.
در این زمینه «سید حسین حسینی شاهرودی» دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: بهبود حوزه فضای کسب وکار جزو سفارش های مکرر رهبر معظم انقلاب در سالهای قبل بوده و قوانین بالادستی زیادی در همین زمینه وجود دارد، اما دستگاه های اجرائی آنگونه که شایسته است به این مساله نپرداخته اند.
وی بیان داشت: امروز شاهد رتبه سه رقمی ایران در میان کشورها در زمینه بهبود فضای کسب وکار هستیم که رتبه مناسبی نیست.
این نماینده سابق مجلس با اعلان اینکه ساماندهی حوزه اقتصادی از واجبات است، اشاره کرد: اقتصاد مقاومتی در کشور شکل نگرفته و به استواری نظام اقتصادی نخواهیم رسید مگر با یک انسجام و این که کل اقتصاد کشور را به شکل کلان و یکپارچه دیده، حوزه های مختلف آنرا در یک پازل قرار داده و این پازل را در یک بازه زمانی محدود کامل نماییم.
وی اشاره کرد: در این راستا اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام پولی و ارزی کشور، اصلاح نظام واردات و صادرات، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام تولید و همین طور پشتیبانی از تولید داخلی، مورد نیاز است.
حسینی شاهرودی اضافه کرد: همه موارد یاد شده دارای قوانین و مقررات است اما مشکل آنجاست که خیلی از این قوانین باید اصلاح گردد، تعدادی از این قوانین مربوط به پیش از انقلاب یا دوران دفاع مقدس و شرایط خاص جنگی کشور است و به روز نشده و علاوه بر آن مشکلات عدیده و مفسده های زیادی وجود دارد که همه اینها مغایر رونق کسب وکار است.
وی افزود: درباب مجوزها گاهی اوقات شاهدیم برای یک واحد تولیدی تا ۵۶ مجوز از طرف دستگاه های مختلف داده می شود و همین طور شفافیتی در کشور وجود ندارد.
دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اظهار داشت: افزون بر ۱۵۰ سامانه در سازمان ها و دوایر دولتی وجود دارد که خاک می خورد و به هیچ عنوان از آنها استفاده نمی گردد، بطور مثال ۱۸ سامانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های تابعه آن شامل سامانه های پولی، بانکی، گمرکی و غیره به خوبی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
وی اشاره کرد: خیلی از این سامانه ها باید بصورت برخط با دیگر سامانه ها و حوزه ها ارتباط داشته باشند، بطور مثال تعداد قابل توجهی از دستگاهها باید به سامانه نظام جامع مالیاتی و سامانه گمرکی متصل باشند و اطلاعات بدهند تا در زمینه های مختلف کسب وکار نظیر صادرات، واردات، ترخیص کالا، ارسال کالا، تامین ارز و غیره تسریع شود.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: بزرگ ترین کاری که دولت سیزدهم می تواند انجام دهد، ایجاد ابرسامانه ای تحت نظارت ریاست جمهوری است که زمینه و زیرساخت فنی آن نیز مهیاست اما تا حالا عملیاتی و اجرائی نشده است.
وی افزود: این ابرسامانه می تواند ارتباط بین دستگاهی را بصورت برخط شکل داده و به افزایش شفافیت، سرعت و سلامت همین طور جلوگیری از فساد بیانجامد.
حسینی شاهرودی با اشاره به کشور گرجستان، اشاره کرد: در این کشور عده ای جوان وارد دولت شدند و با ایجاد سامانه های مختلف توانستند شفافیت بالایی را در امور اقتصادی رقم بزنند، بطوریکه امروز رتبه این کشور در زمینه کسب وکار تک رقمی شده است.
وی اشاره کرد: ما نیز قادر به انجام این مهم هستیم، اما باید اراده ای وجود داشته باشد و این اراده توسط پاک دستان محقق خواهد شد.
این مقام صنفی، علت این که تا حالا چنین سامانه ای در دولت اجرائی نشده را وجود افرادی ناپاک در حاشیه دولت ها عنوان نمود که ایجاد فساد می کردند و با اجرائی شدن این سامانه ها امکان رانت و فساد از آنان گرفته می شد.
وی تاکیدکرد: در دولت سیزدهم که پاکدامنی و مبارزه با فساد را در دستور کار خود دارد، با راه اندازی چنین سامانه ای می توان رشد جهشی در زمینه کسب وکار و بهبود فضای کسب وکار را رقم زد.

1400/07/06
11:08:11
5.0 / 5
703
تگهای خبر: صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403