مدیركل دفتر نظارت بر توزیع توانیر در گفت وگو با تجهیزات جانبی؛

صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف انرژی برای عبور از زمستان لازم است

صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف انرژی برای عبور از زمستان لازم است

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) اظهار داشت: رعایت مدیریت مصرف انرژی یک اصل اساسی است که نیاز به همراهی همگانی دارد و بر این اساس صرفه جویی بین 10 تا 15 درصدی می تواند برای عبور از زمستان امسال بسیار ضروری و موثر باشد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نگرانی از تامین بموقع سوخت نیروگاه ها این روزها به یکی از دغدغه های اصلی صنعت برق تبدیل گشته است چونکه هر چه میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، امکان تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه ها دشوارتر خواهد شد.
پیشتر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اعلان اینکه در اول آذرماه ۷۴۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده، از شروع محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی های کشور آگاهی داده بود.
«محمدرضا جولایی» اضافه کرد: مقدار مصرف گاز طبیعی روز اول آذر ماه در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۵۲۱ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۲۹ میلیون مترمکعب و نیروگاه ها نیز ۹۸ میلیون متر مکعب بوده است و نیز مقدار گاز تزریق شده به شبکه خطوط سراسری هم در این زمان ۸۱۱ میلیون متر مکعب بود.
علاوه بر این شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر نیز در ایام اخیر با هدف اعمال صرفه جویی در مصرف، طرح تعدیل و اصلاح روشنایی های معابر را به مرحله اجرا درآورد.
«مسعود صادقی» که سمت مدیرکلی دفتر نظارت بر توزیع توانیر را بر عهده دارد در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنا به دلایلی حالا کشور درگیر کمبود سوخت از جنس گاز و سوخت مایع است و هرچند احتمال دارد سوخت مایع وجود داشته باشد اما نقطه تحویل برای تولید برق مناسب نباشد به این معنا که برای انتقال در نقطه مصرف که بطور معمول شمال کشور است، با مشکل روبرو شود.
وی افزود: براین اساس شرکت توانیر برنامه صرفه جویی در مصرف را بعنوان یک استراتژی مهم در اولویت قرار داد و طرح های مختلفی دراین زمینه طراحی شد که نیاز به همت همگانی دارد برای اینکه موضوع کمبود سوخت یک موضوع جهانی است و برخی کشورها درگیر این مساله شده اند و از روش های مختلف به دنبال صرفه جویی هستند.
این مقام توانیر، بحث صرفه جویی را بحثی ضروری و حیاتی برشمرد و خاطرنشان ساخت: مساله بهینه سازی روشنایی معابر همچون مواردی است که در بحث صرفه جویی بسیار اثر گذار است.
صادقی اظهار داشت: روشنای معابر از گذشته به شکلی طراحی شده که در بعضی نقاط بیش از اندازه است درحالی که نیاز به این میزان روشنایی نیست و باید آنرا اصلاح کرد برای اینکه در این شرایط بین خاموشی منازل و تعدیل روشنایی معابر، انتخاب ما تعدیل روشنایی معابر است.
وی افزود: به همین دلیل طرح تعدیل روشنایی معابر به مدت یک ماه اجرا می گردد و پیش بینی می شود از این محل بین ۳۰۰تا ۴۰۰ مگاوات صرفه جویی در پیک شب صورت گیرد که اقدام موثری خواهد بود.
مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر اضافه کرد: صرفه جویی ۴۰۰ مگاواتی حاصل از اجرای این طرح، معادل یک نیروگاه متوسط است.
صادقی اقدام دیگر در باره اعمال صرفه جویی را استفاده از دانش فنی و فناوریهای جدید برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه مقرر است بجای استفاده از چراغ های کم بازده با مصرف بالای انرژی، چراغ هایی مورد بهره برداری قرار گیرند که هم از نوردهی بالایی برخوردار می باشند و هم مصرف آنها یک پنجم چراغ های پرمصرف است.
وی گام بعدی را امکان کنترل پذیری چراغ ها ازراه دور عنوان نمود و و در توضیح آن خاطرنشان ساخت: بر این اساس در زمان های پر تردد چراغ ها روشن خواهد شد و در ساعات کم تردد تعدیل یا خاموش می شوند که در صرفه جویی بسیار موثر خواهد بود.
مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اظهار داشت: مجموع این اقدام ها و نیز یک در بین کردن روشنایی ها ۴۰۰ مگاوات صرفه جویی خواهد داشت.
صادقی اضافه کرد: مشکل تامین سوخت زمستانی نیروگاه ها موضوعی بخشی نیست و نیاز به همراهی و همکاری همگانی دارد؛ بدین سبب از مردم نیز انتظار است تا دراین زمینه با صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ما کمک کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا از تکنولوژی روز دراین زمینه استفاده نمی گردد، اظهار داشت: ما به سمت هوشمند کردن چراغ ها در حرکت هستیم و دستاوردهای بومی خودرا داریم که برمبنای کنترل ازراه دور بومی است و در صورت تامین منابع می توان آنرا گسترش داد.
مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر انتخاب بین اعمال خاموشی و کوشش برای تعدیل روشنایی معابر را انتخابی سخت توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: هر پایه روشنایی معابر معادل روشنایی ۳ خانه در روستا است و البته محور اصلی تعدیل روشنایی ها است.


1400/09/04
11:03:35
5.0 / 5
735
تگهای خبر: تكنولوژی , شركت , صنعت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403