عضو كنفدراسیون صنعت ایران تاكید كرد:

تبدیل ایران به قطب اقتصادی منطقه از راه احیای جاده ابریشم

تبدیل ایران به قطب اقتصادی منطقه از راه احیای جاده ابریشم

به گزارش تجهیزات جانبی عضو کنفدراسیون صنعت ایران اظهار داشت: راه ابریشم، شاهراهی است که می تواند ایران را به قطب اقتصادی منطقه تبدیل کند.


به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، روابط تاریخی ایران و چین باآنکه به دوران باستان و دست کم ۲ هزار سال پیش باز می گردد اما این رابطه در دوران معاصر اهمیت و شکل جدی تری پیدا کرده است، به صورتی که روابط دو کشور از سال ۲۰۱۶ میلادی به روابط راهبردی و استراتژیک ارتقا یافته است و به قول «شی جین پینگ» از زمان شکل گیری روابط استراتژیک و جامع در سال ۲۰۱۶ میلادی، اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور تثبیت شده و همکاری متقابل سودمند در زمینه های مختلف پیشرفت مداوم داشته است.
آیت الله رییسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران ۲۶ مرداد ماه سال جاری در پیام تبریک خود به رئیس جمهوری چین اظهار داشت: ایران و چین هر دو تمدن باستانی هستند و دوستی بین این دو مانند یک درخت کهنسال است که مواد مغذی مورد نیاز خویش را از هزاران سال مبادلات دوستانه می گیرد و پایه و اساس عمیقی برای مشارکت استراتژیک جامع بوجود می آورد.
وی بیان داشت: تعهد ایران برای ایجاد روابط عالی میان دو کشور همچنان ثابت است و با وارد شدن به ششمین دهه روابط میان دو کشور، ایران به کوشش برای ارتقا سطح همکاریهای استراتژیک، تقویت ارتباطات برای توسعه همکاریهای عملی در زمینه های مختلف و تعمیق مستمر روابط با پکن ادامه خواهد داد.
دوران شکل گیری رابطه تاریخی ایران با چین به دوران جاده ابریشم بازمی گردد. «جانگ چیان» از فرمانروایان چینی در سال ۱۱۹ پیش از میلاد جاده ابریشم را افتتاح نمود و به صورت مستقیم با ایران ارتباط گرفت. جانگ همان سال نمایندگان خویش را به «امپراتوری اشکانی» فرستاد و پادشاه وقت ارشک دوم ۲۰ هزار سواره نظام را به استقبال سفرای سلسله هان فرستاد.
وقتی نمایندگان سلسله هان به چین بازگشتند، ارشک دوم نمایندگان خویش را همراه با فرمانده هان سلسله هان به چین اعزام کرد و این اولین مبادله رسمی بین دو دولت چین و ایران از همان زمان شکل گرفت.
از آن زمان تابحال روابط ایران و چین به صورت مستمر ادامه داشته است اما به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله جدی تری شد.
طرح راه ابریشم جدید یا «یک کمربند- یک جاده»، یک طرح سرمایه گذاری چینی در زیربناهای اقتصادی بیشتر از ۷۷ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ عرضه شده است. این طرح با ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی جهان بزرگترین طرح سرمایه گذاری است که تابحال بوسیله ی یک کشور عرضه شده است.
جمهوری اسلامی ایران از دیرباز در این برنامه مشارکت فعال داشته است به صورتی که ایران حالا به یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و کریدورها برای اجرای طرح یک جاده - یک کمربند تبدیل گشته است.


در همین زمینه، «مهدی کریمی تفرشی» رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل (یونسکو) امروز (شنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: پروژه یک کمربند- یک جاده که «جاده ابریشم جدید» نامیده شده است طرحی به منظور سرمایه گذاری در زیربناهای اقتصادی بیشتر از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: طرح جدید با ایده و هزینه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری چین برای ساخت هزارها کیلومتر جاده، راه آهن و مسیرهای آبی و هوایی در نظر گرفته شده است.
عضو کنفدراسیون صنعت ایران و افزود: در واقع چین در تلاش است تا ضمن رهبری کشورهای جهان با استفاده از این راه جدید، ارتباطات تجاری دنیا را افزایش داده و ضمن تثبیت جایگاه اقتصادی خود، سبب وحدت بیشتر تجاری در دنیا شود و در عین حال قاره ها را با یکدیگر مرتبط کند.
وی یادآوری کرد: آمریکا که حالا چین را رقیبی جدی برای خود می داند، در کنار دلایلی که برای خروج خود و نا امن کردن افغانستان دارد، تضعیف چین و خراب کاری در پروژه یک کمربند- یک جاده را هم جز مهم ترین هدف های خود قرار داده است.
کریمی تفرشی تصریح کرد: ایران کشوری است که از دیرباز به راه ابریشم پیوند خورده و نقطه و گذرگاه کلیدی در این راه است و سبب می شود تا راه چین برای ارتباط و اتصال با دیگر کشورهای منطقه راه ابریشم باز شود.
وی عنوان کرد: در این راستا، نقش ایران و بخصوص بندر چابهار بعنوان یک شاهراه و گذرگاه مهم و بندر دریایی برای راه ابریشم و مرتبط کردن خطوط دریایی به یکدیگر، یک نقش حیاتی می باشد.
رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم یونسکو اظهار داشت: ایران با داشتن منابع عظیم نفت و گاز و قرار گرفتن در «هارتلند انرژی» (قلب انرژی جهان) موقعیت جغرافیایی خوبی برای مشارکت و بهره گرفتن از مزایای پروژه راه ابریشم چین دارد؛ موقعیت ژئواستراتژیک ایران که در مرز دریای خزر و خلیج فارس قرار گرفته برای چین مهم می باشد و این کشور خواستار مشارکت جدی ایران در این پروژه است.
وی خاطرنشان کرد: چین برای تحقق راهبرد خود در غرب آسیا بدنبال تقویت روابط خود با ایران است. ذخایر نفت و گاز، نیروی انسانی، بازار پُرکشش داخلی، منابع کانی و غیرفلزی، بازارهای تحت نفوذ ایران در غرب آسیا و موقعیت ترانزیتی همچون علل جذابیت ایران برای چین است.
کریمی تفرشی افزود: ایران بر سر چهار راه ترانزیتی جهان قرار دارد و استفاده از این ظرفیت نیازمند توجه مسئولان و ارتقای دانش در این حوزه می باشد، اما در سالهای اخیر بی توجهی به مقوله ترانزیت که یکی از نمادهای دقیق اقتصاد مقاومتی به حساب می آید، سبب شده تا برخی مسیرهای ترانزیتی از کشورمان حذف شود یا به علت نبود جذابیت های خاص، صاحبان کالا مسیرهای ترانزیتی دیگری را برای حمل کالای خود انتخاب کنند؛ در حالیکه «کوتاهی مسیر» و «دسترسی آسان» یکی از جذابیت های کریدورهای ترانزیتی کشورمان است.
وی بیان داشت: «تعرفه های غیر رقابتی» و «زمان طولانی حمل کالا» همچون مشکلاتی است که در بعضی از کریدورهای ترانزیتی ما وجود دارد. هنوز در محدود مسیرهای ترانزیتی امکان «رصد کالا» برای صاحبان کالا فراهم نیست و این برای کریدورهای ترانزیتی یک عدم مزیت جدی بشمار می رود.
عضو کنفدراسیون صنعت ایران عنوان کرد: چین بعنوان یکی از کشورهای موثر در اقتصاد جهان تعامل نزدیکی با ایران دارد و با عنایت به این که کشور ما از گذشته های دور بخشی از راه ابریشم را در خود جای داده است، لزوم دارد ایران از این ظرفیت، در توسعه راه ابریشم چین بهره برداری موثرتری کند.
وی اظهار داشت: چین برای تجارت به اروپا راه تجارت دریایی را در اختیار دارد، برای تجارت دریایی هم باید کل کشتی های چین در اقیانوس آرام از «تنگه مالاکا» عبور کنند، اما این تنگه زیر سیطره آمریکا و متحدان آن است و آمریکا اگر بخواهد این تنگه را ببندد چین در تنگنا قرار می گیرد و در صورت مواجهه احتمالی با آمریکا آن تنگه عاملی برای توقف تجارت جهانی چین می شود.
کریمی تفرشی بیان داشت: هدف چین این است که تنگه مالاکا را دور بزند، یعنی بار خویش را زمینی به آن طرف تنگه مالاکا ببرد که این مسیر می تواند بندر گوادر یا بندر چابهار باشد؛ ازاین رو بندر چابهار از ابتدا برای کشور چین جذابیت داشت.
وی توضیح داد: بندر چابهار بعنوان نقطه کلیدی اتصال بین جنوب آسیا و آسیای مرکزی از یک سو و شرق و اروپا از طرفی بوده که همین نکته، این بندر را به کانون توجه دو کشور هند و چین تبدیل نموده است. هم هند و هم چین در مسیرهای ترانزیتی خود از ایران بهره می برند و همینطور این دو کشور رقیب منطقه ای هم هستند.
رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم یونسکو اضافه کرد: با وجود آنکه خطوط ریلی متصل شده اند و از جنوب دریای خزر عبور می کنند و از بُعد مسافتی مسیر کوتاه تر و هموارتری است، اما چون همچنان هزینه ترانزیت از ایران بیشتر است از کریدورهای دیگر استفاده می شود. به علت ضعف زیرساخت هایی که در ایران و کشورهای همسایه مثل ترکمنستان و ازبکستان وجود دارد، سرعت قطارها نسبت به شرایطی که می توانند در راه آهن های شمال ایران حرکت کنند تا یک چهارم است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر محموله ها و مرسولات در گمرک های ایران امکان دارد از یک هفته تا ۱۰ روز و حتی ۴۰ روز متوقف شوند و این یکی از اشکالات جدی حمل کالا از کریدورهای کشور ما است.
کریمی تفرشی تصریح کرد: ایجاد جذابیت و اقتصادی کردن ترانزیت برای افزایش قدرت رقابت با کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه را باید در اولویت سیاست های اقتصادی خود قرار دهیم و کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی مهم حوزه حمل و نقل و ترانزیت را باید جدی بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بالای ناوگان حمل و نقل کشورمان استفاده نماییم و به سرعت زیرساخت ها را در این عرصه تقویت نماییم و درصدد رفع کمبودها و مشکلات موجود برآییم، در غیر این صورت کشورهای همسایه که به دنبال ایجاد مسیرهای موازی هستند، هرچقدر هم که این مسیرها قابل رقابت با موقعیت جغرافیایی و مسیرهای ترانزیتی ناب ایران نباشند به تدریج گوی سبقت را از ما خواهند ربود و این مورد بسیار مهمی است که احتیاج به تامل جدی دارد.
عضو کنفدراسیون صنعت ایران تصریح کرد: ایران بهترین و ناب ترین مسیر ترانزیت را در راه ابریشم دارد و این یک مزیت ایده آل برای کشورمان است که خود می تواند مصداق اقتصاد مقاومتی باشد،
وی بیان داشت: صنعت ترانزیت و حمل و نقل کشورمان احتیاج به یک بازبینی جدی و مدیریت دلسوزانه دارد تا بتوانیم جایگاه تاریخی خویش را در راه ابریشم حفظ نماییم و از این جایگاه بعنوان یک سکوی پرتاب برای تبدیل شدن به یکی از قطب های اقتصادی منطقه بهره برداری نماییم.


منبع:

1400/09/06
20:47:14
5.0 / 5
838
تگهای خبر: بین المللی , صنعت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403