تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن مطرح كرد:

تامین سنگ آهن برای طرح جامع فولاد و چالش ها و راهکارهای موجود

تامین سنگ آهن برای طرح جامع فولاد و چالش ها و راهکارهای موجود

یک تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن اظهار داشت: استفاده از معدن سنگ آهن هماتیت و استفاده از باطله های معادن بزرگ، راهکارهایی است که می توان با بهره گیری از آنها بر چالش های فعلی تامین سنگ آهن در کشور فائق آمد تا فرصت کافی برای انجام اکتشافات جدید برقرار شود.


به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، برمبنای آخرین ویرایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ذخیره زمین شناسی سنگ آهن کشور پنج میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن ۲.۹ میلیارد تن تخمین زده می شود.
بر اساس مطالعات انجام شده برای تحقق هدف چشم انداز ۱۴۰۴ که در آن دستیابی به سالیانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام پیش بینی شده، به ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن نیاز است؛ چیزی که به علت کافی نبودن اکتشافات، آینده خوبی ندارد.
در این صورت و تولید کامل مطابق برنامه های واحدهای فولادی، بیش از ۸۰۰ میلیون تن سنگ آهن کشور تا سال ۱۴۰۴ مصرف می شود.
بر این اساس با استخراج سالیانه ۱۶۶ میلیون تن سنگ آهن، ذخایر کشور حدودا تکافوی حدود ۱۳ سال پس از افق ۱۴۰۴ را خواهد داد و چندی نمی گذرد که ذخایر سنگ آهن تمام می شود.
کارشناسان باور دارند با آنکه سازمان های تخصصی کشور همچون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال ۱۳۹۷ هشدار جدی داده بودند که ذخایر معدنی مانند سنگ آهن با روند اکتشاف موجود رو به پایان است، اما تا حالا اقدام عملیاتی و اصلاح ساختار اکتشاف در کشور انجام نشده است.
در این پیوند، «کیوان جعفری طهرانی» کارشناس و تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: زمانی که صادرات سنگ آهن از دو دهه پیش شروع شده بود هیچ کس به فکر «طرح جامع فولاد» نبود و به هیچ عنوان چنین طرحی تصویب نشده بود و هیچ کس باور نمی کرد با محدودیت سنگ آهن مواجه شویم.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، زنجیره تولید فولاد به پروسه تولید فولاد از استخراج سنگ آهن تا تولید شمش فولاد گفته می شود. بطور کلی این زنجیره شامل استخراج سنگ آهن از معدن و سپس تبدیل آن به کنسانتره و ورود آن به بخش فولادسازی و در نهایت ورود به بخش نورد است.
طبق تازه ترین پایش طرح جامع فولاد، ظرفیت های به وجود آمده تا آخر سال ۹۹ شامل ۳۹.۴ میلیون تن ظرفیت تولید شمش فولاد، ۳۷.۱۸ میلیون تن آهن اسفنجی، ۶۶.۷۵ میلیون تن گندله و ۶۴.۱۱ میلیون تن کنسانتره است.
جعفری طهرانی در ادامه بیان داشت: بررسی ها حاکیست ایران در افق ۱۴۰۴ سالیانه به ۱۶۰ تا ۱۶۹ میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد، این در شرایطی است که ذخایر سنگ آهن ایران محدود شده و معادن قدیمی تر مثل بافت و چغارت کمتر از هفت تا هشت سال از عمر آنها باقی مانده است.
وی اظهار داشت: برای معادن دیگر مثل چادرملو که موفق به به دست آوردن ذخایر جدید شده اند، همین طور معادن گل گهر و بخش خصوصی عمری بین ۱۴ تا ۱۷ سال متصور است، اما در مجموع این مدت زمان آن قدر کوتاه است که امروز همگی در کشور به فکر واردات سنگ آهن افتاده اند، اما نباید فراموش کرد که در وضعیت تحریم قرار داریم که ممکنست ادامه داشته باشد.


این تحلیلگر بازارهای فولاد و سنگ آهن افزود: این در شرایطی است که در منطقه شرکت های بزرگی همچون «وُله» عمان با ظرفیت ۹.۶ میلیون تن در سال فعالیت می نمایند که با کشتی های ۴۰۰ هزار تنی کنسانتره را به بندر «سوهار» این کشور حمل می کنند، همین طور گندله سازی «بحرین استیل» با ظرفیت ۱۱.۵ میلیون تن در سال مدت هاست در بحرین با کمبود خوراک روبه رو شده و از حدود ۱۵ سال پیش نیازش را از شرکت CVRD برزیل تامین می کند.
وی افزود: بحرین در سالهای اخیر با شرکت CSN برزیل (که یک شرکت پرتغالی الاصل است) قرارداد داشته اما CSN شرکت کوچکی است و هیچ گاه نتوانسته نیاز بحرین استیل را بطور کامل پوشش دهد. از شروع سال ۲۰۲۱ مطلع شنیدیم که بحرین استیل قرارداد ۲۰ ساله ای با شرکت «آنگلا امریکن» برزیل برای تامین خوراک خود منعقد کرد.
جعفری اشاره کرد: با وجود پروژه های گندله سازی عمان و بحرین در خلیج فارس امکان این که ایران بتواند از برزیل به واردات سنگ آهن یا گندله بپردازد، وجود نخواهد داشت و با رفع تحریم ها نیز عملیاتی نخواهد شد، برای اینکه ظرفیت معادن یاد شده برزیل توسط کارخانجات و بحرین رزرو شده است.
وی توضیح داد: شرکت وله به هیچ عنوان مواد اولیه به ایران نمی فروشد، برای اینکه در عمان کارخانه دارد و CSN هم شرکت کوچکی است که تولید شده در سال بین سه تا چهار میلیون تن است. آنگلا امریکن هم شرکت دوم بزرگ برزیل است که قرارداد ۲۰ ساله با بحرین دارد، بر این اساس ما نمی توانیم برزیل را بعنوان منبع تامین سنگ آهن خود مد نظر قرار دهیم.
کارشناس ارشد بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن گفت: در استرالیا نیز معدن «یوگی» مطرح است که با مشارکت گل گهر، چادرملو و شرکت خصوصی «فکور صنعت» خریداری شده است، اما یکی از معضلات اساسی آن حمل کنسانتره در آینده خواهد بود.
وی بیان داشت: یکی از اشکالات اساسی ما موضوع پهلوگیری کشتی های ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تنی «کیپ سایز» است که امکان آن در بنادر کشور وجود ندارد و اگر قرار باشد از استرالیا با کشتی های «پانامکس» ۷۰ تا ۹۰ هزار تنی واردات صورت گیرد مقرون به صرفه نخواهد بود، مگر این که تحریم ها و محدودیت حمل دریایی برداشته شود و آن گاه شاید حمل از استرالیا توجیه داشته باشد.
جعفری طهرانی یادآوری کرد: از آنجا که در سالهای گذشته طرح های توسعه ای در بنادر کشور اجرائی نشده، بطور طبیعی کشتی های بزرگ تا نزدیک بنادر ما می توانند لنگر بیاندازند و بعد از آن سنگ آهن را به کشتی های کوچکتر و سبکتر منتقل کنند.
وی همین طور اظهار داشت: امروز و با استقلال طالبان در افغانستان، امکان واردات سنگ آهن از این کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
این تحلیلگر ارشد بازارهای سنگ آهن اضافه کرد: یکی دیگر از کشورهای منطقه که معادن سنگ آهن خوبی دارد قزاقستان است، اما بُعد مسافت ریلی و محدودیت انتقال بار بوسیله دریای خزر، موضوع واردات از این کشور را نیز منتفی می سازد.
وی اشاره کرد: کشورهایی همچون شیلی که کنسانتره سنگ آهن دارد، همین طور مکزیک که عیار سنگ آهن آن در حدود ۶۵ است به علت تحریم ها محصولات خودرا به ایران نمی فروشند، کشور مراکش نیز سنگ آهن مگنتیت دارد که آن هم به علت تحریم ها قادر به فروش به ما نیست و آفریقای جنوبی، تانزانیا و کنیا نیز قراردادهایشان تحت انحصار یکی از کشورهای عربی است و در عمل خرید از آنها امکان پذیر نیست.
جعفری اشاره کرد: با این اوصاف فقط کشور هند باقی می ماند که آن هم برای صادرات سنگ آهن هماتیت با عیار ۵۸ به بالا عوارض صادراتی تعیین کرده که در عمل به صرفه نیست. همین طور این کشور اجازه صادرات سنگ آهن مگنتیت را نمی دهد و اگر قرار باشد سنگ آهن هماتیت با عیار کمتر از ۵۸ از هندوستان وارد نماییم بهتر است نسبت به فراوری معادن هماتیت خودمان اقدام نماییم.
وی اظهار داشت: در گذشته خیلی از معادن سنگ آهن هماتیت کشور به دلیل نبوده فناوری به درستی مورد استفاده قرار نگرفته و به ظرفیت بالا نرسیده است، هرچند با بهره گیری از روش های سنتی برداشت هایی انجام می شد اما روند تولید و تناژ محدود بود، با این وجود امروز با فناوری های جدیدی که در چین و کشور خودمان مهیا است امکان فرآوری این معادن هماتیت وجود دارد.
این تحلیلگر اشاره کرد: استفاده از باطله های معادن بزرگ راه میان بری است تا چند سال آینده که احیاء معادن هماتیت کشور و فرآوری آنها، همین طور فرآوری باطله های معادن بزرگ اقدام می شود، می تواند راهگشا باشد تا مدت زمان استفاده از موجودی ذخایر مگنتیت طولانی تر شود و فرصت کافی برای انجام اکتشافات جدید داشته باشیم.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، کارشناسان معتقدند: زمانی به اهداف مدنظر در کشور می رسیم که مطالعات و اکتشافات کامل، عمقی و هدفمند باشند. این در شرایطی است که تا حالا اکتشافات معدنی به علت نبود اکتشاف یکپارچه و سیاستگذاری واحد کامل نبوده و دراین زمینه زیان هایی به چرخه تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع معدنی وارد شده است.

1400/10/10
12:48:11
5.0 / 5
112
تگهای خبر: بین المللی , شركت , صنعت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1400