رییس شورای تامین كنندگان دام:

۱۵۰۰ راس دام صادراتی به عمان بلاتکلیف روی آب ماند

۱۵۰۰ راس دام صادراتی به عمان بلاتکلیف روی آب ماند

رییس شورای تأمین کنندگان دام کشور اظهار داشت: درحالی که بخشنامه رسمی برای توقف صادرات اعلام نشده ۱۵۰۰ راس دام سبک برای صادرات به عمان طی هفت روز اخیر بلاتکلیف روی آب باقیمانده است.



«منصور پوریان» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت صادرات دام زنده اضافه کرد: از روز سه شنبه(نوزدهم بهمن ماه) ۱۵۰۰ راس دام سبک پس از گذراندن شرایط قرنطینه ای برای صادرات به عمان در بندر عباس وارد لنچ شدند و تابحال روی آب مانده اند.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور خاطرنشان کرد: به علت شرایط سخت نگهداری دام زنده در لنچ و روی آب تابحال ۴۰ راس دام تلف شده است.
وی اظهارداشت: این درحالی است که نه تنها وزیر جهاد کشاورزی اخیرا اعلام نموده بود که منعی برای صادرات دام زنده نداریم، بلکه تابحال هیچ بخشنامه ای یا دستورالعملی رسمی در خصوص توقف صادرات دام زنده ابلاغ نشده است.
پوریان با اشاره به اینکه تمامی فرآیند صادرات این محموله انجام شده و مشکلی ندارد اظهار داشت: این محموله سوار بر لنچ و درحال خروج از کشور بوده که بدون هیچ ابلاغیه رسمی، صادرات آن متوقف شده است.
وی افزود: بعد از پیگیری های فراوان از معاونت های مربوطه وزارت جهاد کشاورزی همچون معاونت بازرگانی، قرارگاه تنظیم بازار، شرکت پشتیبانی امور دام کشور هیچ یک پاسخگو نبودند.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه با چنین اقداماتی نه تنها صادرکنندگان متضرر می شوند، بلکه منافع ملی کشور گرفتار صدمه می شود اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام کشور پیشنهاد برگشت این محموله به کشور و خرید آنرا داده است که این اقدام هم مشکلات خاص خویش را دارد.
پوریان اظهارداشت: باید در نظر بگیریم که ایران نه تنها بازارهای تجاری خویش را به علت بدقولی از دست می دهد بلکه برگشت این محموله به کشور کار آسانی نیست. چونکه طبق ضوابط تجاری اگر محموله ای که برای صادرات از کشور خارج شده برگشت بخورد به مفهوم واردات است و درعین حال باید به صورت مجدد شرایط قرطنیه ای را سپری کند. این کار امکان دارد قسمتی دیگر از دام را از بین ببرد.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام ضمن اشاره به این که صادرات دام مازاد کشور ارتباطی به قیمت گوشت قرمز در داخل ندارد افزود: این درحالی است که دولت برای پشتیبانی از دامداران و دامپروران وتولید داخلی صادرات ۲۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین را مصوب کرد، اما تابحال تنها ۳۰ تا ۳۵ هزار راس آن صادر گردیده است. این حجم پایین صادرات تاثیری بر بازار داخلی ندارد.
وی اظهارداشت: همینطور تابحال مجوز رسمی در خصوص منع یا ممنوعیت صادرات دام زنده ابلاغ نشده و این توقف در صادرات به شکل غیررسمی صورت گرفته است.

به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، بررسی های میدانی نشان داده است باوجود تلاش برخی رسانه ها و شبکه های مجازی در خصوص گران شدن گوشت قرمز در داخل کشور نه تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه هرکیلوگرم شقه گوسفندی با نرخ ۱۲۲ هزارتومان و هر کیلوگرم گوشت تفکیکی باکیفیت هم کمتر از ۲۰۰ هزارتومان عرضه می شود.
طبق آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی سال قبل یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن گوشت قرمز ساخته شده است.

1400/11/24
20:30:51
5.0 / 5
597
تگهای خبر: شركت , قیمت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403