راه های ورود باردیگر نقدینگی به بازار سرمایه چیست؟

راه های ورود باردیگر نقدینگی به بازار سرمایه چیست؟

به گزارش تجهیزات جانبی یک کارشناس بازار سرمایه به راه های ورود نقدینگی در بازار سرمایه اشاره نمود و اظهار داشت:  نقدینگی از چهار مسیر می تواند به بازار سرمایه ورود کند، در ابتدا پول هایی که در انتظار تثبیت نرخ دلار است،  در صورت ایجاد ثبات در بازار ارز وارد بورس خواهد شد.


"احمد اشتیاقی" امروز (چهارشنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به دیگر راه های ورود نقدینگی در بازار سرمایه اشاره نمود و اضافه کرد: در صورت ایجاد توافق سیاسی در فضای بین المللی، بازارهای موازی به علت عدم اصلاح قیمتی برای سرمایه گذاری غیر جذاب خواهند شد، با عنایت به چنین اتفاقی انتظار می رود که بخشی از پول های موجود در این بازارها وارد بازار سرمایه شود.
وی عنوان کرد: نکته دیگر این است که با توافق، کسری بودجه دولت تا حد زیادی برطرف می شود و در آن زمان دیگر دولت نیازی به فروش اوراق نخواهد داشت، همین مساله به مراتب بر روند معاملات بورس اثرگذار خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به این که انتظار ما این است که از راه توافقات انجام شده دولت دیگر با کسری بودجه مواجه نباشد، اظهار داشت: به دنبال این اتفاق چنین شرایطی برای صندوق های بازنشستگی، شرکتهای بیمه ای و بانکی فراهم می شود که نقدینگی را به سمت بازار سوق دهند.
وی عنوان کرد: از طرفی ابلاغیه ای که رئیس جمهوری با عنوان اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس عرضه داد، این مجوز را از مجلس می گیرد که دولت می تواند سهام خویش را در اختیار صندوق تثبیت قرار دهد.
اشتیاقی با اشاره به اینکه سقف این اقدام باز است و محدودیت مبلغ برای آن در نظر گرفته نشده است، اظهار داشت: این امکان وجود دارد که تا بیشتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام در اختیار صندوق تثبیت قرار گیرد، این صندوق از این طریق می تواند بر روی سهام اوراق اجاره منتشر کند و آنرا به صندوق با درآمد ثابت به فروش برساند که در نهایت از این طریق نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه با تکیه بر این که این اتفاق می تواند زمینه ساز روند افزایشی شاخص بورس باشد، اظهار داشت: با عنایت به چنین مسایلی میتوان پیش بینی نمود که بازار سرمایه تا تیر ماه ۱۴۰۱ روند افزایشی به خود بگیرد و تا حدودی ضرر و زیان سهامداران جبران خواهد شد.
وی اعلام نمود: روند کلی بازار برای بازه زمانی میان مدت یعنی تا آخر سال ۱۴۰۱ مثبت است، اما در کوتاه مدت یعنی یک ماه آینده امکان دارد بازار تحت تأثیر عوامل مختلف تا حدودی با اصلاح همراه باشد.
علت نوسانات اخیر معاملات بورس
اشتیاقی به افت و خیرهای اخیر معاملات بورس و عوامل اثرگذار بر آن اشاره نمود و اضافه کرد: شاخص بورس در ۲ هفته گذشته بر روی کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در نوسان بود، اما این عدد به علت تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس در مورد نرخ گاز تا محدوده های یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ریزش کرد.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: پس از آن باردیگر نوسان حاکم بر بازار تحت تأثیر نامه معاون اول رئیس جمهوری درباره نرخ گاز و رعایت سقف نرخ ۲ هزار تومان برای سوخت پتروشیمی، فولاد و معدنی ها و همینطور سقف پنج هزار تومان برای نرخ خوراک پتروشیمی ها تا حدودی کاهش پیدا کرد و شاخص بورس بر مدار افزایشی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در آن زمان به صورت هم زمان حمایت هایی از معاملات بورس از جانب سهامداران حقوقی انجام شد که این امر سبب بازگشت رشد به معاملات بورس و هم ورود باردیگر شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شد.
بورس، تاثیرپذیر از ابهام موجود در نرخ دلار
اشتیاقی با اشاره به اینکه معاملات بورس همچنان تحت تأثیر ابهام موجود در نرخ دلار قرار دارد، اظهار داشت: بازار در وضعیت فعلی در انتظار توافق است و تابحال نرخی که باید دلار در آن محدوده به ثبات برسد، اعلام نشده است که این امر سبب ایجاد احتیاط در روند معاملات بازار شد و تا زمان تثبیت نرخ دلار شاهد وجود چنین روندی در بازار خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه به پول های پارک شده در بازار تصریح کرد و اضافه کرد: بازار حالا در انتظار ایجاد ثبات در نرخ دلار است؛ ازاین رو تا وقتی که نرخ دلار در نقاط تثبیتی قرار نگیرد، نمی توان انتظار خرید و ورود نقدینگی به این بازار را داشت.
وی معتقد است: از طرفی برپایه صحبت های انجام شده قرار بر این است تا نرخ سود سپرده به سمت ۲۰ درصد سوق پیدا کند، با عنایت به چنین مسئله ای بازار در کنار ایجاد ثبات در نرخ دلار در انتظار تغییر نرخ سود سپرده است.
روند فعلی معاملات بورس طبیعی است
اشتیاقی، روند فعلی معاملات بازار سهام را طبیعی خواند و عنوان کرد: به صورت سنتی همیشه بازار در ۲ ماه پایانی سال به علت کمبود نقدینگی حقوقی ها درحال نوسان بوده و طرف فروشنده غالب بر طرف خریدار است که این روند طبق روند هر ساله در چند روز گذشته در بازار حاکم شد؛ ازاین رو حالا نمی توان چندان نگران افت و خیزهایی بود که اخیرا در بازار بوجود آمد.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با عنایت به وجود این ابهامات در نرخ دلار و نرخ سود سپرده بانکی نباید در انتظار رشد شاخص بورس و کسب بازدهی چشم گیر از این بازار بود.
وی به ارزندگی قیمت سهام شرکت ها اشاره نمود و عنوان کرد: در صورت ثبات نرخ دلار و هم نرخ سود سپرده میتوان شاهد بازگشت روندی معقول به شاخص بورس و ورود نقدینگی های کلان در این بازار بود.
توصیه به سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس
اشتیاقی، خطاب به سهامداران برای کسب بازدهی معقول از این بازار اعلام نمود: سهامداران بهتر است در وضعیت فعلی بازار تغییر پرتفو (سبد سهام) دهند، در صورت توافق سیاسی، انتظارات تورمی کاسته می شود و به نظر می آید که بازار در ۲ سال آینده به صورت آهسته و پیوسته با روند افزایشی مواجه باشد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با عنایت به چنین مسایلی، پیشبینی می شود که دلار برای مدتی در محدوده های قیمتی ۲۵ هزار تومان در نوسان باشد و بهتر است سهامداران با عنایت به چنین وضعیتی مبادرت به خرید سهام بنیادی کنند.
وی اضافه کرد: سهامداران باید این مورد را مورد توجه قرار دهند که بازار دیگر به آن رشد پرشتابی که در۲ سال قبل بر بازار حاکم شده بود دست پیدا نمی کند و الان قیمت سهام شرکت ها مناسب برای خرید و سرمایه گذاری در این بازار است.
اشتیاقی با اشاره به اینکه حالا سهامداران می توانند مبادرت به خرید سهام کنند و در مجامع سودی را معادل سود سپرده های بانکی دریافت نمایند، اظهار داشت: از سوی دیگر در صورت ایجاد موج تورمی، نرخ دلار با افزایش همراه می شود و به مراتب شرکت ها به علت افزایش دارایی با سودآوری بیشتری روبه رو خواهند شد.


منبع:

1400/11/27
19:56:13
5.0 / 5
504
تگهای خبر: بین المللی , شركت , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403