در نشست مشترك معاونین حمل ونقل ایران و روسیه مطرح شد
کاهش تعرفه و زمان حمل کالا میان ایران و روسیه
تجهیزات جانبی: معاون حمل و نقل وزیر راه در نشست مشترک با همتای روسی خود و هیات همراه که به ایران سفر کرده اند، بر ضرورت کاهش تعرفه های حمل کالا در امتداد افزایش 10 میلیون تنی ترانزیت میان دو کشور تاکید نمود.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا«شهریار افندی زاده» معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی روز پنجشنبه در نشست مشترک با «دیمیتری ازبروف»، دبیر دولت و معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه از تهیه نقشه راه منظم و زمان بندی شده با محورهای استانداردسازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی برای کاهش زمان جابجایی کالا بین دو کشور و رفع موانع موجود در این راه آگاهی داد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و ظرفیت بالای حمل و نقل جاده ای برای ترانزیت اظهار داشت: از این روش حمل و نقل می توان بین سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه بهره برد و همین طور می توان از مسیرهایی مثل قزاقستان و ترکمنستان نیز کالا را منتقل کرد.
وی اشاره کرد: بدین سبب باید از همه ظرفیت های حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی ضمن شناسایی اولویت ها در تجارت کالا بهره برد که لازمه آن هماهنگی و یکپارچگی میان دو کشور است.
افندی زاده اشاره کرد: باید بدنبال استفاده از سامانه های پیشرفته الکترونیکی و دیجیتالی کردن ترانزیت بود و نباید کامیون ها در مرزها متوقف شوند.
وی بر بررسی و اعلام نظرات تکمیلی روسیه درباره ی نقشه راه ارائه شده اصرار کرد.
این مقام مسئول درباره ی توافقنامه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز اظهار داشت: هر سه کشور آمادگی برگزاری جلسه مشترک را در مسکو دارند.
افندی زاده اشاره کرد: مسیر فعلی ما بوسیله جمهوری آذربایجان به روسیه فعلا ظرفیت محدودی دارد و زمان جابجایی کالا بوسیله جاده طولانی است که امیدوار هستم با هماهنگی هر سه کشور این مشکل برطرف شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد: نامه برقی کردن پروژه گرمسار_ اینچه برون آماده و ارسال شده است که این مساله چند سال میان دو کشور مطرح بود.
وی اضافه کرد: از آنجا که در این موافقتنامه گرفتن وام مطرح است و وزارت اقتصاد دو کشور باید با هم تفاهم کنند، وزارت اقتصاد ایران موافقت خودرا به روسیه ارسال کرده است.
افندی زاده بر عملیاتی شدن هرچه سریع تر این پروژه و اجرای موافقتنامه ها اصرار کرد و اظهار داشت: اجرای این پروژه نیازمند طراحی یک مسیر است و پیشنهاد می نماییم باتوجه به دشت بودن مسیر اینچه برون و سهولت کار، پروژه برقی کردن، از اینچه برون شروع شود.
وی اضافه کرد: ۴۶۰ کیلومتر میان اینچه برون و گرمسار، منطقه ورسک قرار دارد که کوهستانی است و پیشنهاد می شود در منطقه ورسک طراحی مشترکی صورت گیرد.
افندی زاده در ادامه به موضوع ریلی کردن رشت به آستارا اشاره نمود که سالهای زیادی است بین جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه مطرح است.
وی با اشاره به این که موضوع تملک زمین ها بر عهده ایران است، اظهار داشت: این پروژه برای ایران و کریدور شمال_ جنوب اولویت دارد.
افندی زاده اشاره کرد: بعد از بازدید کارشناسان روسیه از منطقه می توانیم فوری موافقتنامه ای درباب طراحی، راه اندازی و بهره برداری این پروژه داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از این جلسه به توافق دو کشور در خصوص جابجایی ۱۰ میلیون کالای ترانزیت اشاره نمود و اظهار داشت: پیشنهاد می شود در کنار جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، یک کارگروه مشترک ترانزیت هم داشته باشیم که دومین جلسه خودرا برگزار کند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار نمود: طی جلساتی که با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و امارات داشتیم، از تمایل همه کشورها برای ایفای نقش در کریدور شمال_ جنوب باخبر شدیم، بدین سبب علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، می توانیم مسیر ترکمنستان را هم فعال نماییم.
این مقام مسئول اشاره کرد: دو کشور توان زیادی در زمینه حمل و نقل جاده ای دارند و اگر بتوانیم قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان را دراین زمینه فعال نماییم، ظرفیت بسیار زیادی در ترانزیت ایجاد خواهد شد.
افندی زاده همین طور به موافقتنامه عشق آباد اشاره نمود و اظهار داشت: این توافقنامه شامل کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و عمان و ایران است و قطر و هندوستان نیز مقرر است به این موافقت نامه اضافه شوند، بدین سبب از آن سمت هم می توانیم توافقنامه چندجانبه داشته باشیم چونکه همه کشورها علاقمندند در این توافقنامه شرکت نمایند و در آینده می توانیم کریدورهای زیادی بین دو کشور داشته باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: درخواست داریم تا روسیه زمان بندی و حجم بارهایی مثل زغال سنگ و کودهای شیمیایی را اعلام نماید تا برنامه ریزی های لازم برای حمل و نقل جاده ای صورت گیرد.
افندی زاده با اشاره به ضرورت ایجاد توافقاتی درباره ی حمل و نقل ترکیبی اظهار داشت: ایران بوسیله دریا به شکل مستقیم با روسیه ارتباط دارد و بنادر این کشور نیز ظرفیت بالایی برای بارگیری و تخلیه کالا دارند.
وی اضافه کرد: بندر امیر آباد به شبکه ریلی متصل است و بندر کاسپین هم تا آخر سال به شبکه ریلی مجهز می شود، یعنی مسیر ریلی پروژه کاسپین به رشت تکمیل می شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد: ایران از توسعه و اضافه شدن واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی استقبال می کند چونکه تامین و توسعه ناوگان ریلی در حوزه لکوموتیو، واگن و کشتی های رو رو، علاوه بر گسترش زیرساخت ها و برطرف نمودن موانع، در افزایش ترانزیت هم موثر است.
در ادامه این جلسه ازبروف، دبیر دولت- معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز از افزایش همکاری ها در حوزه توسعه روابط حمل ونقلی و افزایش ترانزیت میان دو کشور استقبال و آمادگی خودرا برای مشارکت در کریدور شمال_ جنوب اعلام نمود.