مهم ترین رویدادهای حوزه ارتباطات در هفته جاری

مهم ترین رویدادهای حوزه ارتباطات در هفته جاری

تجهیزات جانبی: اعلام آخرین آمار کاربران فعال پیامرسان های داخلی و هشدار زلزله بدنبال آزمایش یک سرویسی جدید، تعدادی از عناوین مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.



به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، یکی از هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات، گسترش زیرساخت های ارتباطی و فیبر نوری است و مسئولان وزارت ارتباطات تاکید کرده اند با برنامه ریزی انجام شده تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب وکارها به فیبر نوری متصل خواهند شد که سرعت نامحدودی دارد و بتازگی هم اعلام شده که همه شهرهای استان ایلام تحت شبکه سراسری فیبر نوری قرار گرفته است.

در همین راستا یکی از اخبار مهم هفته یش موضوعی بود که توسط علی کریمی- سرپرست اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام- اعلام گردید که با اشاره به طرح ملی ایجاد ۲۰ میلیون پورت پوشش فیبرنوری در سراسر کشور اظهار داشت: در استان ایلام با هماهنگی استانداری و شرکت سرمایه گذاری «های وب»، پروژه راه اندازی فیبرنوری با ۳۰۰ نیرو از هفته اول مهر کار شروع شد.

وی با اعلان اینکه ایلام از نظر فاکتورهای ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) در رتبه ۱۷ در بین دیگر استانها قرار دارد، اضافه کرد: استان ایلام دارای ۳۷۸ روستای بالای ۲۰ خانوار هستیم و تا حالا ۳۴۴ روستا تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفته اند و تا آخر سال آینده همه روستاها تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار می گیرند.

کریمی با اشاره به موانع موجود در بحث توسعه ارتباطات روستایی این استان اظهار داشت: عمده مشکل موجود در توسعه ارتباطات استان ایلام، کوهستانی بودن و صعب العبور بودن برخی مناطق است که در مواقعی برای پوشش، مجبور به ایجاد چندین سایت هستیم.

آخرین آمار کاربران فعال پیامرسان های داخلی

موضوع لزوم پشتیبانی از پلتفرم های داخلی طی سالهای قبل هم مطرح بود اما این مساله زمانی اوج گرفت که چند سال پیش یکی از پیامرسان های خارجی با محدودیت هایی روبه رو شد و همین موضوع لزوم پشتیبانی از پیامرسان های داخلی را پررنگ تر کرد.

یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن این پیامرسان خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیامرسان بود که سبب شد موضوع پشتیبانی از پیامرسان های داخلی داغ شود. به همین دلیل، مسئولان روش های مختلفی را برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی در نظر گرفتند. در این جهت شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای را در امتداد این حمایت در نظر گرفت و همین طور شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی اعلام نمود.

به تازگی هم عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک پیامرسان داخلی آخرین آمار کاربران فعال ماهانه تا ۱۵ آذر سال جاری آگاهی داد. طبق این گزارش کاربران فعال روزانه پیامرسان روبیکا ۱۵.۲، ایتا ۹.۲ میلیون، پیامرسان بله ۳.۳ و سروش پلاس ۳.۵ میلیون کاربر اعلام شده است. همین طور طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کاربر فعال ماهانه پیامرسان روبیکا، ۳۵، ایتا ۱۵.۲، بله ۹.۸ و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است.

مردم از وزیر ارتباطات چه خواستند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری بصورت مستقیم و بی واسطه به سوالات مردم پاسخ داد. این اتفاق در امتداد دستور رییس جمهوری به وزرا، معاونان و مدیران دولتی بمنظور گفت وگوی مستقیم با مردم، در برنامه هفتگی «پاسخگویی بی واسطه اعضای هیئت دولت به مطالبات مردمی» انجام شد.

عیسی زارع پور در این راستا، پاسخگوی طرح نظرات، ایده ها، شکایت ها و درخواست های مردم در زمینه مأموریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و در ارتباط مستقیمی که وزیر ارتباطات با برخی از هموطنان سراسر کشور داشت، مطالبی چون ارتباطات روستایی، شیوه محاسبه هزینه های اینترنت، رفع نقاط کور ارتباطی، مشکلات کارکنان، بازنشستگان و کارگزاری های شرکت مخابرات ایران و پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در پلت فرم های داخلی عنوان شد.

نحوه اعطای وام به شرکت های لطمه دیده از محدودیت اینترنت

حدود سه ماه است که برای دو پلت فرم خارجی اینستاگرام و واتس آپ بنابر تصمیم نهادهای ذی ربط محدودیت هایی به وجود آمد و در این فاصله قسمتی از کسب و کارهای اینترنتی به سبب شرایط به وجود آمده با مشکلات معیشتی روبه رو شدند بر این اساس، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی ماه های اخیر بر لزوم پشتیبانی از کسب و کارهای دیجیتال تأیید کردند و بسته حمایتی ویژه ای را برای کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفتند.

بسته حمایتی مذکور شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی برای پشتیبانی از کسب وکارها است و مواردی را مانند تامین منابع برای تجهیزات مورد نیاز سکوهای مشمول، تسهیل مجوز کسب وکار، حفظ حریم خصوصی کسب وکارها و کاربران، ارائه خدمات دولتی در سکوهای مشمول و تسهیل استقرار سکوهای مشمول درپارک های علم و فناوری برای کاربران و پلت فرم های داخلی درنظر گرفته است.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد، بدنبال تصویب «آیین نامه پشتیبانی از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» که با هدف پشتیبانی از رشد و توسعه فضای کسب وکارهای دیجیتال کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال به امضای معاون اول رییس جمهور رسید، صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از دستگاه های متولی، جزئیات حمایتی خودرا تشریح نمود.

هشدار زلزله بدنبال آزمایش چه سرویسی منتشر شد!؟

اخیرا تعدادی از مشترکان همراه اول به سبب آنچه خطای تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست یک سرویس جدید، اعلام شد، به اشتباه پیام هشدار زلزله دریافت نمودند و بعد از مشخص شدن علت این اشتباه، این سوال بوجود آمد که اپراتور اول درحال تست چه سرویسی بوده است؟

در همین رابطه امید توکلی - رییس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول- در گفت و گو با ایسنا درباره ی جزییات این سامانه هشدار بلایای طبیعی و اتفاق رخ داده هفته های گذشته اظهار داشت: پس از هشدارهایی که سازمان هواشناسی درباره ی تغییر ناگهانی شرایط آب و هوا در بعضی مناطق کشور داد، تیم فنی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که سامانه هشدار عمومی این اپراتور را توسعه داده، تلاش کردند تا هر چه سریعتر آزمون های نهایی این سامانه را انجام دهند و آنرا به شکل عملیاتی در اختیار نهادهای واجد صلاحیت ارسال هشدارهای عمومی مانند سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی قرار دهند.


وی اضافه کرد: این تیم پس از انجام آزمون های لازم در محیط های شبیه سازی شده، درحال تست محصول بودند که به سبب یک اشتباه فنی، بجای ارسال پیام در محیط ایزوله ای که در اختیار داشتند، پیام را در سطح وسیع تری ارسال کردند که متاسفانه موجب ایجاد نگرانی برخی هموطنان که این پیام را در قالب هشدار زلزله دریافت کرده بودند، شد؛ البته تیم ارتباطات همراه اول به سرعت طی اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از آن مشترکان، علت خطا را بیان کرد و در گام بعدی بسته ای ویژه برای دلجویی از تمامی مشترکان نیز تدارک دید.

توکلی درباره ی معرفی طرحی که بدنبال آن این اتفاق رخ داد و نحوه عملکرد این سرویس تشریح کرد: در وضعیت بحرانی، مردم تلاش می کنند بوسیله تماسهای موبایل و ارسال پیامک از شرایط عزیزانشان باخبر شده یا به یکدیگر وضعیت را اطلاع دهند؛ این مساله سبب می شود در منطقه ای که تحت تاثیر شرایط بحرانی قرار دارد، شبکه های موبایل بسیار شلوغ و پرترافیک شوند.




1401/09/26
08:06:56
5.0 / 5
579
تگهای خبر: اپراتور , اینترنت , خدمات , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403