بهینه سازی مجانی موتورخانه ها از محل صرفه جویی مصرف سوخت

بهینه سازی مجانی موتورخانه ها از محل صرفه جویی مصرف سوخت

مدیر عامل شركت ملی گاز با اشاره به اینكه بهینه سازی موتورخانه ها تا ۱۰ درصد مصرف سوخت را می كاهد، اظهار داشت: اینكار برای مالكان موتورخانه های خانگی و تجاری مجانی است و ۶ هزار میلیارد تومان از محل بند ق قانون بودجه تأمین خواهد شد.


حسن منتظر تربتی امروز (سه شنبه) در نشستی خبری با اعلان اینکه طرح ملی اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها امروز رونمایی می شود، اضافه کرد: شرکت ملی گاز علی رغم مشکلات سیل وسرما در ابتدای سال، شرایط خوبی را در تأمین گاز کشور داشت.
تربتی با اعلان اینکه توسعه خوبی با بهره گیری از منابع بند ق در امر گازرسانی انجام شد، اظهار داشت: ۱۸ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده و چهار هزار روستا هم در دست اجرا است و سال جاری هم یکهزار روستا به شبکه متصل شده که تا آخر سال دو هزار روستای دیگر گازدار می شوند.
به گفته تربتی، اعتبار پیشبینی شده باب جدید را باز کرد تا بدون استفاده از منابع دولتی گازرسانی را توسعه دهیم. منابع مالی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع تأمین شد.
وی اضافه کرد: بند یاد شده دو بخش داشت. نخستتوسعه و جایگزینی سوخت بود و دیگر مسئله بهینه سازی بود که کمتر مورد توجه قرار گرفت، چونکه از دست وزارت نفت و شرکت گاز خارج بود.
معاون وزیر نفت توضیح داد: سال قبل برداشتی انجام شد که با وجود مخزن بزرگی مانند عسلویه، باز هم توسعه به تنهایی جوابگوی مصرف نیست و باید مصرف را هم کنترل کرد.
وی افزود: ابتدای سال جاری تصمیم گرفتیم از ظرفیت بند مزبور برای بهینه سازی استفاده نمائیم و بهینه سازی موتورخانه ها دربخش خانگی و تجاری در دستور کار است.
تربتی اظهار داشت: شرکت گاز بعنوان فروشنده شاید بهینه سازی معنادار نباشد، اما چنانچه در موتور خانه ها سه اقدام تنظیم شعله مشعل، نصب رسوب گیر و عایق کاری صورت گیرد، تا ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت موتورخانه ها را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه سامانه ای برای بهینه سازی تعریف شده تا متقاضیان در آن ثبت نام کنند، اضافه کرد: پیمانکاران و مجریان اینکار هم که مورد تایید این شرکت قرار دارند، می توانند مشتری یابی کرده و مشخصات مشتری را در سامانه ثبت کنند.
تربتی اضافه کرد: پیمانکاران می توانند با مالک خانه قرارداد بسته تا مسئولیت تعمیر و اصلاح و بهینه سازی را به درستی انجام دهند. در نهایت با موافقت دو طرف، خویش را به شرکت های گاز استانی معرفی کرده و با تایید شرکت گاز، اصلاح انجام می شود. با تایید آن اصلاح، مبالغ مالی آن اصلاح که در سامانه ثبت شده، از شرکت استانی گاز به پیمانکار پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: اعتبار پیشبینی شده برای این طرح ۶ هزار میلیارد تومان است و می تواند علاوه بر کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی، اشتغالزایی هم در کشور ایجاد کند.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران عمده تجهیزات مورد نیاز در این طرح هم از داخل کشور تأمین می شود.
افزایش ۲ درصدی صادرات گاز
وی افزود: ابتدای سال جاری صادرات گاز به ترکیه قطع شد، اما با این وجود صادرات نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است.
به گفته تربتی، در بخش خانگی و تجاری ۱۳ درصد رشد مصرف داشتیم که بنظر می رسد به سبب انتشار کرونا باشد. در بخش نیروگاه ها هم پنج درصد افزایش تأمین گاز را محقق کردیم.
وی پیرامون کمبود کپسول گاز مایع، اظهار داشت: برپایه محاسبات انجام شده و ۱۸ هزار روستای گاز رسانی شده، باید به ازای این ۱۸ هزار روستا روزانه یک میلیون کپسول گاز تأمین می شد.
معاون وزیر نفت درباره گازرسانی به سیستان و بلوچستان هم اظهار داشت: فعالیت ها بیشتر در زاهدان بود و ۹۰ درصد شهر زاهدان شبکه گذاری شده و شبکه شهرگاز دار می شود.
وی اضافه کرد: ۴۰ درصد زاهدان هم علمک گذاری شده و هر ماه ۱۰ درصد افزایش می یابد و تا آخر سال گازرسانی به زاهدان کامل خواهد شد.
این خبر تکمیل می شود....



1399/07/22
13:14:17
5.0 / 5
1015
تگهای خبر: شركت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403