درآمد 1 و چهار دهم میلیارد دلاری ایران از صادرات بنزین در 7 ماه سال 99

درآمد 1 و چهار دهم میلیارد دلاری ایران از صادرات بنزین در 7 ماه سال 99

ایران در هفت ماهه سال ۹۹ بعنوان صادرکننده فعال بنزین در منطقه حضور داشته و در این زمان از محل صادرات بنزین درآمدی حدود ۱.۴ میلیارد دلار به دست آورده است.


به گزارش روز جمعه ایرنا، ایران که تا ۲ سال پیش واردکننده بنزین بود و حتی در سال ۹۷، روزانه تا ۴.۵ میلیون لیتر در روز بنزین به کشور وارد می کرد، حالا بعنوان صادرکننده این فرآورده استراتژیک در منطقه و جهان شناخته می شود. این در شرایطی است که در سال ۸۵، ایران روزانه بیشتر از ۲۷ میلیون لیتر بنزین وارد می کرد که باعث خروج ارز از کشور و وابستگی شدید برای تأمین امنیت انرژی کشور بود.
همین وابستگی سبب شد تا در تحریم هایی که از آغاز دهه ۹۰ شمسی آغاز شد، تحریم بنزین در صدر آنها قرار گرفت و ایران حتی در سال هایی مجبور شد تا با تغییر در فرآیندهای برخی پتروشیمی ها، از ریفورمیت به جای بنزین استفاده نماید تا خلایی در تأمین این سوخت به وجود نیاید.
از همین رو با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توجه به ظرفیت سازی برای تولید بنزین در کشور مورد توجه قرار گرفت. افزایش تولید و بهبود کیفیت پالایشگاه های قدیمی در این راه انجام شد.
اما مهمترین اقدام تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که سابقه آن به آخرین سالهای دولت اصلاحات باز می گشت. با اولویت بندی توسعه این پالایشگاه، فازهای آن یکی به یک به مدار تولید آمدند و حالا بعد از دو سال از بهره برداری فاز سوم و پایانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ارتقاء کیفی واحدهای پالایشگاهی در تولید بنزین استاندارد و تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین، ایران نه تنها وارد کننده بنزین نیست بلکه در ۷ ماهه سالجاری حدود ۱.۴ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات بنزین داشته است.
مختومه شدن پرونده واردات بنزین از مهرماه سال ۹۷ برگ جدیدی پیش روی صنعت پالایش کشور باز کرد. بدین ترتیب واحدهای پالایشی علاوه بر تأمین نیاز داخلی بتواند پاسخگوی درخواست های صادراتی بنزین از کشورهای خارجی هم باشد.
امروز با توسعه صنعت پالایش کشور و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی به رقم دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و دیگر خبری از کنار گذاشتن هزینه در جهت واردات بنزین به کشور نیست.
با توجه به مصرف افسار گسیخته بنزین در سالهای گذشته بیم آن می رفت که میزان تولیدات پالایشگاه ها کفاف نیازهای داخلی را ندهد و در نتیجه به افزایش واردات بنزین منجر شود. این اتفاق می توانست در شرایط تحریم، صنعت نفت که به شدت در تنگنا قرار گرفته را گرفتار بحران عمیق تری کند.
اگر نگاهی به وضعیت کشور ونزوئلا انداخته شود می توان وخامت اوضاع را دراین خصوص بهتر و عمیق تر درک کرد. فلج شدن پالایشگاه های کشور ونزوئلا و در نتیجه کمبود سوخت بحران سختی را پیش روی این کشور قرار داده است، اما ایران با برگ برنده خود یعنی ستاره خلیج فارس توانست از عهده این مسئولیت به خوبی برآید و حتی با ارسال محموله های بنزین به ونزوئلا قدرت و اقتدار ایران را مقابل سایر کشورها گوشزد کند.
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸، با عنایت به افزایش تولید و کاهش مصرف بنزین، کشور ما که تا سال ۹۷ واردکننده بنزین بود و به صورت متوسط در سال ۹۷ روزانه ۴.۵ میلیون لیتر بنزین وارد می کرد، به صادرکننده بنزین تبدیل شد و در سال ۹۸ به صورت میانگین ۳ میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته است که افزون بر پیشگیری از خروج ارز بابت واردات بنزین، باعث ورود ارز حاصل از صادرات بنزین در سال ۹۸ و هفت ماهه سال ۹۹ به ترتیب حدود ۴۹۰ میلیون دلار و ۱.۴ میلیارد دلار شده است.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایرنا، با این وجود همچنان منتقدان و مخالفان وزیر نفت وی را دشمن پالایشگاه سازی می دانند. این در شرایطی است که ظرفیت پالایشی ایران از سال ۹۲ که ۱.۸ میلیون بشکه در روز برآورد می شد حالا به قول مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به ۲.۳ میلیون بشکه افزوده شده است.
در حالی که از آغاز انقلاب تا سال ۹۲ یعنی چیزی حدود ۳۵ سال، ظرفیت پالایشی ایران تنها ۵۶ درصد بیشتر شده بود و از یک میلیون و ۱۸۵ هزار بشکه در سال ۵۷ به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ رسیده بود.
در کنار آن ظرفیت گازرسانی در کشور هم توسعه داشته تا آنجا که وزیر نفت ضمن اشاره به توسعه گازرسانی در هفت سال گذشته، اظهار داشت: با این حجم گازرسانی، معادل ۲.۶ میلیون بشکه پالایشگاه، سوخت در کشور توزیع و مصرف شده است.



منبع:

1399/10/12
14:26:12
0.0 / 5
192
تگهای خبر: استاندارد , شركت , صنعت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲