سرمایه گذاری خارجی در راه آهن گیلان مستلزم مانع زدایی

سرمایه گذاری خارجی در راه آهن گیلان مستلزم مانع زدایی

جمهوری آذربایجان در سال 97 به سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری ظرف 2 سال در پروژه راه آهن گیلان و مسیر ریلی آستارا متعهد شد اما تا حالا فقط یک سوم آن محقق شده و تحقق کامل این تعهد، چشم انتظار پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از ناحیه مسئولان ملی و استانی است.


خط آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان بعنوان مکمل کریدور ریلی شمال - جنوب در فروردین ماه ۹۷ با حضور مقامات ایران و جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسید و برابر اعلام مدیرکل راه آهن شمال ۲ از اول سال ۹۹ تا اختتام دی ماه، ۱۷۶ هزار و ۲۱۱ تن کالا بوسیله پایانه ریلی آستارا به جمهوری آذربایجان صادر شده و این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل آن ۶۴ درصد رشد داشته است.
به گفته غلامحسین ولدی، در این بازه زمانی۳۱۶ هزار و ۱۶۷ تن کالا بوسیله پایانه ریلی آستارا حمل و نقل شده و نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ چهار درصد رشد داشته ضمن آنکه در این زمان ۱۲۵ هزار و ۸۶۳ تن کالا از همان پایانه ریلی وارد ایران شده است.
اکنون قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان به بارانداز راه آهن آستارا در گیلان وارد و کالاها را بارگیری یا تخلیه می کنند و کالاها با کامیون ها به نقاط مختلف ایران حمل می شود اما پس از اتصال خط آهن آستارا به بندر انزلی و رشت، کریدور شمال - جنوب بطور کامل فعال و ارتباط بنادر جنوبی نظیر چابهار با بندرهای انزلی و آستارا فراهم و ترانزیت ریلی به خارج از کشور میسر خواهد شد و تکمیل بارانداز و ریل آستارا به تحقق کامل سرمایه گذاری خارجی بستگی دارد.
تعهد سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در پروژه ریلی گیلان
موصال محموداف معاون اقتصادی راه آهن جمهوری آذربایجان در بازدید از پروژه ریلی آستارا در گیلان: کشورهای اروپایی برای حمل و نقل کالا از این خط ریلی پیشنهادهای زیادی داده اند و این مسیر، اقتصاد ایران و جمهوری آذربایجان را توسعه می دهد و جمهوری آذربایجان برای توسعه بارانداز آستارا و خط آهن آستارا-رشت سرمایه گذاری می نماید.
۲۰ فروردین ماه سال ۹۷ چند روز پس از افتتاح رسمی خط ریلی آستارا - آستارا، موصال محموداف معاون اقتصادی راه آهن جمهوری آذربایجان در بازدید از این پروژه ریلی در آستارای گیلان اظهار داشت: کشورهای اروپایی برای حمل و نقل کالا از این خط پیشنهادهای زیادی داده اند و این مسیر اقتصاد ایران و جمهوری آذربایجان را توسعه می دهد و جمهوری آذربایجان برای توسعه بارانداز آستارا و خط آهن آستارا - رشت سرمایه گذاری می نماید و به زودی حمل و نقل کالا بوسیله خط آهن آستارا - آستارا رونق می یابد.
دیماه ۹۷ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در بازدید از راه آهن آستارا بر همکاریهای اقتصادی دو جانبه در مورد رفع مشکلات این مسیر ریلی تاکید نمودند.
اما تعهدات کشور همسایه در مورد سرمایه گذاری همچنان گرفتار مشکل بوده و پروژه ای که قرار بود از سال ۹۷ ظرف ۲ سال اجرا و تکمیل شود، تا حالا به سرانجام نرسیده است.



تاکید مسئولان بر تحقق کامل سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان
طی این سال ها مسئولان مختلف به ضرورت پایبندی کشور همسایه به تعهد خود بارها تاکید کرده اند و این مهم به گفتمان رایج آنها در بازدید از بارانداز و راه آهن آستارا تبدیل گشته است به صورتی که استاندار گیلان طی بازدیدی از این خط ریلی اعلام نموده که جمهوری آذربایجان در اجرای طرح های ریل و بارانداز آستارا ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری را متعهد شده بود و تحقق کامل آنرا بوسیله مبادی رسمی و دیپلماتیک پیگیری می نماییم.
به گقته ارسلان زارع، اگر این مقدار سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان که بنا بود ظرف ۲ سال پس از افتتاح پل ریلی آستارا - آستارا تحقق یابد بطور کامل محقق می شد، امروز شرایط بهتری را در توسعه این مسیر ریلی شاهد بودیم و تکمیل این سرمایه گذاری را بوسیله سفارت ایران در جمهوری آذربایجان پیگیری می نماییم.
استاندار گیلان: اگر ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان که بنا بود ظرف ۲ سال پس از افتتاح پل ریلی آستارا - آستارا تحقق یابد، بطور کامل محقق می شد، امروز شرایط بهتری را در توسعه این مسیر ریلی شاهد بودیم و تحقق این سرمایه گذاری را بوسیله سفارت ایران در جمهوری آذربایجان پیگیری می نماییم.
ابولقاسم یوسفی نژاد، ناظر گمرکات استان گیلان نیز در بازدید از راه آهن و بارانداز آستارا زیرساخت های آنرا برای تخلیه و بارگیری کالاها نامناسب خواند و اظهار داشت: جمهوری آذربایجان باید به تعهدات خود در خصوص سرمایه گذاری در اجرای این پروژه عمل کند.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز بارها بر حفظ منابع ملی ما در این پروژه تصریح کرد و اظهار داشت: منافع کشور ما در راه آهن آستارا-آستارا باید حفظ شود و جمهوری آذربایجان به تعهد سرمایه گذاری خود در این طرح بطور کامل عمل کند.
غلامرضا مرحبا اضافه کرد: تا حالا ۲۰ میلیون دلار در راه آهن آستارا از جانب جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده اما این کشور همسایه با مبادلات تجاری از این مسیر طی این سال ها چندین برابر سرمایه گذاری، سود کرده است.
این نماینده مجلس می گوید: جمهوری آذربایجان بطور کامل به تعهدات خود در خصوص سرمایه گذاری در پروژه راه آهن و بارانداز این شهرستان عمل نکرده است و تحقق آنرا از ناحیه وزارت راه و شهرسازی پیگیری می نماییم.
وی همین طور از طرح سئوالی از وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در مورد علت تحقق نیافتن کامل سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان اطلاع داد و اظهار داشت: مطابق قانون اساسی و با تاکید بر ابزارهای نظارتی، موضوع تکمیل سرمایه گذاری خارجی را پیگیر هستم.
به عقیده وی، ما بعنوان کارفرما و صاحب بارانداز باید با دقت، وحدت رویه و اعمال فشارهای قانونی، شریک خارجی این پروژه را برای عمل به تعهدات خود پایبند نماییم تا از مزایای راه آهن بهره مند شویم.
اهمیت کریدور ریلی شمال - جنوب و تکمیل ریل آستارا از زبان معاون راه آهن روسیه


ایجاد کریدور ریلی شمال - جنوب از حدود ۱۵ سال قبل مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران، روسیه و هندوستان بود و بعدها کشورهای دیگر منطقه نظیر جمهوری آذربایجان از تکمیل آن استقبال کردند و هندوستان از توسعه بندر چابهار در جنوب کریدور ریلی برای برخورداری از خط ریلی ایران و گسترش روابط تجاری حمایت کرد و در نهایت ساخت و تکمیل این مسیر آهنی به منظور اتصال بندرهای جنوب به شمال، کاهش هزینه بار سنگین کشتی های تجاری هندی کانال سوئز و افزایش سرعت انتقال کالا مورد پیگیری قرار|گرفت.
این راهگذر آهنی از بنادر جنوبی (بندرعباس و چابهار) به بنادر شمالی (آستارا) و از آنجا به جمهوری آذربایجان و روسیه و کشورهای اروپایی می رسد و هم اینک قطعه بندرعباس تا رشت در حال بهره برداری و خط آهن رشت - کاسپین - آستارا نیز در دست اجراست.
الکسی شیلو معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه: در بخش حمل و نقل ریلی در راهگذر شمال - جنوب، مشکل نبود ارتباط ریلی میان رشت - آستارا (ایران) با آستارا (جمهوری آذربایجان) وجود دارد.
فروردین ماه امسال معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه اعلام نمود که انتقال محموله میان کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا از مسیر راهگذر بین المللی شمال - جنوب، دو برابر سریعتر بوسیله کانال سوئز است.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی، الکسی شیلو معاون شرکت دولتی راه آهن روسیه گفته که در بخش حمل و نقل ریلی در راه گذر شمال - جنوب، مشکل نبود ارتباط ریلی میان رشت - آستارا (ایران) با آستارا (جمهوری آذربایجان) وجود دارد.
با تامل در این خبر به خوبی می توان دریافت که ایران با موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک، ژئواکونومیک و ظرفیت های ریلی، جاده ای و سواحل طولانی خلیج فارس، عمان، مکران و دریای خزر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان اقتصادی بزرگ جهان بوده و هست و در شرایطی که انسداد کانال سوئز با حادثه ای مثل به گل نشستن یک کشتی بزرگ، شاهراه های تجاری و پر هزینه منطقه را تهدید می کند، اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی ایران نظیر آستارا و رشت تکمیل شود، از تردد و ترانزیت کالاها درآمد سرشاری خواهیم داشت.
دولت در پنج سال اول خدمت با ساخت یک پنجم راه آهن کشور و در سال ۹۹ با بهره برداری از ۶۳ طرح ریلی همچون خواف - هرات، انقلابی در حمل و نقل ریلی ایجاد کرد و برای تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب در استان گیلان نیز راه آهن قزوین - رشت را با ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر و بزرگترین پل راه آهن کشور به طول هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل بنا کرد.
این کارنامه نشان از کارآمدی و توانمندی داخلی دارد و دولت در صورت نبود سرمایه گذاری خارجی نیز می تواند پروژه های ریلی گیلان را تکمیل کند، اما ظرفیت های سرمایه گذاری خارجی نیز ارزش های راهبردی اقتصادی و سیاسی خودرا دارد و امید است در سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" با پیگیری دیپلماتیک و همت و غیرت مسئولان دلسوز، موانع تعهد جمهوری آذربایجان در طرح ریلی گیلان برداشته و زمینه جهش صادرات، ترانزیت و ارزآوری بیشتر فراهم گردد.
گزارش از عیسی پاشاپور


1400/01/28
10:17:40
5.0 / 5
756
تگهای خبر: ابزار , بین المللی , شركت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403