میلیاردها نفر همچنان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند

میلیاردها نفر همچنان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند

به گزارش تجهیزات جانبی شیوع کرونا در حالی ضرورت تسریع تحولات دیجیتالی را برجسته کرده که همچنان​ میلیاردها نفر در جهان فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند و صدها میلیون نفر دیگر، حتی در زمان عادی، با دسترسی آهسته، پرهزینه و غیرقابل اعتماد به اینترنت دست و پنجه نرم کرده اند.


به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، بحران کووید ۱۹ نه فقط نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات را ‏برای عملکرد مداوم جوامع را برجسته کرده، بلکه این امر همین طور نابرابری های دیجیتالی شگفت انگیزی را، هم در بین و هم در درون کشورها، به ارمغان آورده است. اعضای اتحادیه بین المللی مخابرات و سایر ذی نفعان با ارائه خدمات ضروری در جهت نجات جان انسان ها و حفظ اقتصاد پا به عرصه گذاشته اند. دولت ها و بخش خصوصی هم بطور یک سان انعطاف پذیری قابل توجهی را نشان داده اند.
پاندمی کووید ۱۹ ضرورت تسریع تحولات دیجیتالی را برجسته کرده است. این به مفهوم پیشبرد اهداف و مقاصد برنامه اتصال اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU 2030) بوده و هیچ فردی را هم از قلم نخواهد انداخت. روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعات (WTISD) در ۱۷ ماه مه، روز تولد این اتحادیه خواهد بود. در این روز، اتحادیه بین المللی مخابرات بر روی موضوع تسریع تحولات دیجیتالی در زمان های چالش برانگیز تمرکز می کند.
تحولات دیجیتالی در زمان های چالش برانگیز
بنا به اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی، هلین ژائو، دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات می گوید: جامعه اطلاعاتی بعنوان یکی از خطوط اصلی دفاع در مقابل کووید ۱۹ ظاهر شده است. در سال ۲۰۲۱، اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) از روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی استفاده خواهدنمود تا جهان را درپی تحولات دیجیتالی در تمام زمینه های کسب وکار و تمام جنبه های زندگی، متحد سازد. ما مایل هستیم تا داستان های موفقیت شما را بشنویم، اما همین طور در مورد چالش های شما، و در مورد درس هایی که می توانیم یاد بگیریم برای زمان های چالش برانگیز در آینده آماده شویم.
در طول سال ۲۰۲۱، همه ما در اینجا در دبیرخانه اتحادیه بین المللی مخابرات به دنبال الهام بخشی، هدایت و تجهیز این تحولات هستیم. ما به شما (اعضای اتحادیه، شرکا، سایر ذی نفعان و متخصصان رسانه های مستقل) نیاز داریم تا در انجام این امر با ما همکاری کنید.
از مراکز تبدیل دیجیتال در جمهوری دومینیکن گرفته تا ارائه اطلاعات حیاتی از میان بحران کووید ۱۹ در نیجر و هم پاسخ های دیجیتالی سبز به کووید ۱۹ در اسلوونی، فناوری های دیجیتالی محرک توسعه و القای تحول اجتماعی - اقتصادی هستند. اتحادیه بین المللی مخابرات بطور منظم در مورد ابتکارات تحولات دیجیتالی در سراسر جهان گزارش می دهد. هدف از تحولات دیجیتالی عبارت است از بهبود تجربه هر شهروند و تغییر شیوه تجارت ما.
این تحولات، کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و رفاه مردم را بیشتر می کند. هدف اصلی از این تحولات، رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) ‏است. عواملی که تحولات دیجیتالی را پدید می آورند، از فناوری های متنوع و فزاینده گرفته تا مدلهای جدید تجاری، با هدف ارائه برتری بوسیله خدمات شخصی، بدون کاغذ، بدون نیاز به همراه داشتن پول نقد و همین طور بر طبق رضایت آگاهانه هر مشتری، متغیر هستند.
همه کشورها یک دستور کار یا استراتژی دیجیتال را اتخاذ می کنند ​
همه کشورها باید دستور کار، سیاست، استراتژی، قانون گذاری یا بیانیه سیاسی ملی داشته باشند که اهداف و مقاصد ملی خودرا در رابطه با تحولات دیجیتالی و چگونگی دستیابی به آنرا شناسایی و لیست کنند. سیاست های ملی می توانند به ایجاد یک چشم انداز روشن برای زیرساخت ها و ارتباطات ملی کمک کنند. این سیاست ها همین طور می توانند اصول و اولویت های روشنی را تعیین کرده و ضمن ایجاد حفاظت و حراست آنلاین برای افراد صدمه پذیرتر جامعه، به تعریف مکانیزم گسترش ارتباطات کمک کنند.
​دولت ها با هدف تحول دیجیتال می بایست کار خودرا با ارائه خدمات عمومی شهروندمحور به شکل همگانی آغاز کنند. در صورتیکه ابتکارات دولت الکترونیک از کشوری به کشور دیگر متفاوت می باشد، فناوری های دیجیتالی بطور مداوم به نوین سازی دولت و خدمات عمومی و بهبود گسترده تجربه شهروندان کمک می کنند. در حقیقت، هدف کشورهای شرکت کننده در تحولات دیجیتالی یافتن راهی بمنظور بهبود نحوه عملکرد، چگونگی ارائه خدمات عمومی، چگونگی تعامل بهتر با ذی نفعان و چگونگی ارائه راهکارهای موثر شهروند محور برای همه است. بعنوان مثال، ثبت آنلاین رای دهندگان، ثبت تولد و برنامه های کاربردی گذرنامه اغلب بوسیله دسترسی آنلاین و سرعت بخشیدن به فرآیندهای کاربردی و تضمین خدمات سریع تر و کارآمدتر انجام می شود.
بهبود آمادگی امنیت سایبری
در این عصر دیجیتال، اعتماد همه چیز است. امنیت سایبری برای حصول اطمینان از دسترسی جهانی، قابل اعتماد و عادلانه به اتصال مهم است. با این وجود تهدیدهای سایبری و حملات سایبری چالش های امنیتی رو به رشدی را، هم برای بخش های دولتی و هم خصوصی، در همه کشورها ایجاد می کنند. این موارد از حملات سایبری از اهداف منفرد گرفته تا حمله به پلت فرم ها و بازیگران خاص را شامل می شوند و می تواند حتی از مرزهای ملی هم فراتر روند.
افزایش امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت های اطلاعاتی حیاتی، بمنظور توسعه اجتماعی و اقتصادی در هر کشوری ضروری می باشد. همه کشورها باید یک طرح بمنظور اقدام در جهت آمادگی امنیت سایبری ملی و هم قانون گذاری یا بیانیه سیاست گذاری داشته باشند. اهداف و مقاصد ملی خودرا در ارتباط با امنیت و حملات سایبری شناسایی و لیست کرده و چگونگی حفاظت از زیرساخت ها و سیستم های ملی در صورت وقوع حمله سایبری را مورد بررسی قرار دهند.
همه کشورها باید بعنوان قسمتی از استراتژی های ملی و محلی کاهش خطر بلایای طبیعی، یک برنامه مخابرات اضطراری ملی داشته باشند. همه کشورها باید یک طرح اقدام ملی، چارچوب، قانون و سیاست برای آمادگی در برقراری ارتباطات اضطراری ازراه دور داشته باشند. اهداف و مقاصد ملی خودرا در ارتباط با بلایای طبیعی و شرایط اضطراری، شناسایی و لیست کرده و چگونگی حفاظت از مردم، زیرساخت های ملی و سیستم ها را در صورت وقوع بلایای طبیعی بررسی نمایند.
رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی، تعداد رو به رشدی از جوامع و مردم در سراسر جهان را نسبت به رویدادهای آب و هوایی شدید و بلایای طبیعی که خطرات مرگ، تخریب، جابجایی، صدمه به مردم، جوامع و معیشت و همین طور زیرساخت های حیاتی ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات را به همراه دارند، صدمه پذیر ساخته است.
ترویج متقابل ایده ها در عصر نوین دیجیتال
همه کشورها باید سیاست ها یا استراتژی هایی داشته باشند که نوآوری ارتباطات ازراه دور یا ICT محور را پرورش دهند. همه کشورها باید سیاست ها و استراتژی هایی برای نوآوری متمرکز بر ICT داشته باشند. امروزه نوآوری توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات، داده های بزرگ و هوش مصنوعی در حال تغییر است. نوآوری و یادگیری می تواند رسمی یا غیررسمی باشد (‏مانند یادگیری افزایشی)‏، اما با این وجود «مراکز نوآوری» نقش بزرگی در ترویج متقابل ایده ها در عصر نوین دیجیتال ایفا می کنند.
برای مثال، مقررات رادیو که از زمان نخستین کنوانسیون رادیوگراف در سال ۱۹۰۶ به وجود آمد نه فقط تضمین می نماید که خدمات ارتباط رادیویی می توانند هم زیستی داشته باشند، بلکه پایداری مورد نیاز برای جذب سرمایه گذاری را هم فراهم آورده و رشد نمایی ارتباطات ازراه دور را ممکن می سازند. آنها یک پایه محکم برای پشتیبانی از انواع سیستم ها، کاربردها و تکنولوژی های رادیویی در حال ظهور فراهم می سازند که اقتصاد دیجیتالی را متحول می کنند.
این نوآوری ها تاثیر مثبتی بر زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان بوسیله ایجاد یک چشم انداز دیجیتال برای رشد و توسعه پایدار دارند. آنها کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که افراد بیشتری در سراسر جهان به هم متصل هستند و می توانند از گستره وسیع خدمات دیجیتالی ارائه شده بوسیله ارتباطات بی سیم بهره مند شوند. همکاری و مشارکت بین تمام ذی نفعان چیزی است که به ما اجازه می دهد تا به توافق مشترکی برسیم که بعدها می تواند توسط کشورها در سراسر جهان پذیرفته می شود.
در همین حین، استانداردهای اتحادیه بین المللی مخابرات در امر به اشتراک گذاری نوآوری در سراسر جهان کمک می کنند. با رشد ارتباط بین مردمان جهان، نیاز به گردآوری نوآوران بیش از هر زمان دیگری است. همکاری، کلید توسعه استانداردهای بین المللی است که آخرین پیشرفت ها را برای منافع عام به دست می آورد.
افزایش مشارکت موثر با ذینفعان در محیط ارتباطات ازراه دور در محیط مخابرات (ICT)
در جامعه نوین، نوآوری می تواند از هر زاویه ای نشات گیرد. همچون مشارکت ذینفعان جدید و متنوع و دیدگاه های مختلف بمنظور ساختن راهی در جهت اطمینان از این امر که تغییرات اجتماعی در جهت خوبی مهار شده است و می توان از صدمه پذیرترین افراد جامعه محافظت کرد. نیاز به مشارکت در بین ذینفعان مختلف، هم در اهداف توسعه هزاره و هم در اهداف توسعه پایدار به رسمیت شناخته شده است. اتحادیه بین المللی مخابرات متعهد است تا از موثر بودن این مشارکت و همکاری اطمینان حاصل کند، چونکه ما باید بتوانیم چالش های پیش روی خودرا بررسی و برطرف نماییم.
​ میلیاردها نفر هنوز فاقد مزایای دسترسی به اینترنت هستند. افرادی که به شبکه جهانی اینترنت متصل هستند می توانند از خانه کار کنند، اطلاعات و ابزارهای یادگیری را به دست آورند و کسب وکار خودرا بهبود بخشند. همین طور این افراد می توانند در محل کار مفیدتر باشند، با عزیزانشان ازراه دور ارتباط برقرار کرده و از خودشان در وضعیت اضطراری بهتر محافظت کنند. وقتی کشورها در جهت ایجاد دسترسی به اینترنت برای مردم سرمایه گذاری می کنند، هردو طرف سود می برند.
در حدود چهار میلیارد نفر، یا به عبارتی فقط کمی بیش از نیمی از جمعیت جهان، تا سال ۲۰۱۹ به اینترنت دسترسی داشتند. اما ۳.۷ میلیارد نفر دیگر فاقد دسترسی به اینترنت بودند و نمی توانستند از انقلاب دیجیتال استفاده کنند. صدها میلیون نفر دیگر، حتی در زمان عادی، با دسترسی آهسته، پرهزینه و غیرقابل اعتماد به اینترنت دست و پنجه نرم کرده اند. ما همگی می بایست بمنظور ایجاد دسترسی به اینترنت برای همگان، با یکدیگر همکاری نماییم.
کشورهای عضو این اتحادیه می توانند با تدوین سیاست ها و استراتژی های دیجیتال درجهت سازگاری و پاسخگویی بموقع و موثر به چالش های مختلفی که ممکنست رخ دهد، استفاده از ارتباطات ازراه دور را ادامه دهند. همین طور می توانند پیشرفت ملی را با تمرکز بر اهدافی که خصوصاً در تغییر و تحول دیجیتال در قالب دستور کار اتصال ۲۰۳۰ نقش دارند، با ارایه داده ها و آمار و همین طور ابتکاراتی که باید در میکروسایت برنامه اتصال ۲۰۳۰ در نظر گرفته شوند، گزارش کنند.​
توسعه ظرفیت برای پیشبرد تحول دیجیتال
اعضای آکادمی و ذینفعان می توانند به تسهیل همکاری و مشارکت در حوزه هایی مانند نوآوری، زیرساخت، سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت برای پیشبرد تحول دیجیتال برای همه و دستیابی به دستور کار اتصال ۲۰۳۰ ادامه دهند. همین طور می توانند با در نظر گرفتن فرصت ها و یا چالش های احتمالی تحولات دیجیتال، و اینکه چگونه زمان های چالش برانگیز، مانند پاندمی کووید ۱۹، می توانند بعنوان فرصتی برای اتصال همگانی مورد استفاده قرار گیرد، استراتژی های مبتنی بر فناوری خودرا با جهان به اشتراک گذارند.
رسانه می تواند در مورد اینکه چگونه تحول دیجیتال به شهروندان، مصرف کنندگان و جامعه سود می رساند، مطلب گردآوری کنند و همین طور دولت ها را مسئول نگه دارند، نقاط قوت و ضعف سیاست ها، استراتژی ها و برنامه های فعلی را برجسته کنند، شکاف های سیاست را شناسایی کرده و چالش های جدید را برای پرداختن به تکامل سریع فناوری ها توصیف کنند. از طرف دیگر می توانند بوسیله نمایش ها، مصاحبه ها، بحث های رادیویی و کمپین های رسانه های اجتماعی و هم در مورد چگونگی روند ایجاد تغییرات در دولت ها و ذی نفعان، مطالب هیجان انگیز را گردآوری کنند.
همه ذی نفعان می توانند یک مشکل محسوس را در خانواده، مدرسه، دانشگاه، محل کار، شبکه و یا جامعه خود شناسایی کرده و نسبت به برطرف نمودن آن اقدام نمایند. همین طور می توانند آگاهی عموم را از موضوع کلیدی روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و هم تسریع تحولات دیجیتالی در زمان های چالش برانگیز بالا برند، با دولت ها، جوامع تجاری، نهادهای سازمان ملل متحد، جامعه مدنی و سایر ذی نفعان برای تسریع تحولات دیجیتالی همکاری کنند.
ذی نفعان همین طور می توانند اهمیت توسعه استراتژی های دیجیتال و دیگر ابتکارات مبتنی بر فناوری را تقویت نمایند، داستان خودرا در رسانه های اجتماعی برای الهام بخشیدن به دیگران به اشتراک گذارند، همین طور در صورتیکه به دنبال پاسخ های بموقع و موثر برای چالش های جهانی گسترده تر هستند، فرصت ها و چالش های تحولات دیجیتالی را هم در نظر بگیرند.
​روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) از سال ۱۹۶۹ هر سال به مناسبت تأسیس ITU و امضای نخستین کنوانسیون بین المللی تلگراف در سال ۱۸۶۵ هر ۱۷ماه مه انجام می شود. روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۱ عملا در قالب اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۱ (WSIS) ‏انجام خواهد شد. این رویداد به اهمیت افزایش همکاری میان کشورها و بخش ها می پردازد و نشان میدهد که چگونه دولت ها، شرکتها و دانشگاهیان می توانند تحولات دیجیتالی را بوسیله مخابرات و برای زمان های چالش برانگیز آینده شتاب بخشند.



1400/02/07
18:44:40
5.0 / 5
226
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1400