كارنامه مثبت عمرانی دولت در سخت ترین سال اقتصادی

كارنامه مثبت عمرانی دولت در سخت ترین سال اقتصادی

تجهیزات جانبی: عملکرد سال قبل در زمینه افتتاح طرح ها و پروژه های عمرانی بیان کننده نمره قبولی دولت تدبیر و امید از نظر اختصاص بودجه عمرانی محسوب می شود؛ این درحالی است که در نتیجه اعمال تحریم ها و شروع جنگ اقتصادی و همین طور به سبب شیوع بیماری کرونا سال 1399 به سخت ترین سال اقتصادی کشور تبدیل شد.


به گزارش روز جمعه ایرنا، بودجه عمرانی و میزان توجه دولت ها به این بخش یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد آنها محسوب می شود. این که هر دولتی تا چه حد درآمدهایش را صرف هزینه های جاری می کند و به چه اندازه در زیرساخت های مختلف کشور هزینه می کند امری بسیار مهمست.
هر دولتی باید در کارنامه خود تلاش کند تا سر حد امکان وزن بودجه و اقدامات عمرانی را سنگین تر کند. البته از آنجایی که بخش زیادی از درآمدها حاصل فروش نفت و فرآورده های نفتی است با کم و زیاد شدن این درآمدها بودجه عمرانی نیز دست خوش تغییر می شود.
به همین خاطر در همه دولت ها زمانی که درآمدها، خصوصاً درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده به موازات آن بودجه عمرانی نیز لاغرتر و نحیف تر شده است. البته اینطور هم نبوده که با افزایش درآمدهای نفتی بودجه عمرانی نیز افزایش قابل توجهی کرده باشد. این مساله ربط مستقیمی به این دولت و آن دولت ندارد، بلکه ناشی از ذات و ماهیت دولتی بودن اقتصاد است که منشأ خیلی از چالش ها و مشکلات ساختاری بودجه محسوب می شود. در اقتصاد دولتی، دولت ها پیوسته بزرگ و بزرگتر می شوند و هزینه های جاریشان نیز افزایش می یابد و چون منابع درآمدی محدود است از بودجه عمرانی کم می کنند.
در مورد دولت یازدهم و خصوصاً دوازدهم موضوع نفت و ارتباط آن با بودجه عمرانی قدری متفات از گذشته است. این دولت، سه سال قبل را در یک جنگ اقتصادی به سر برده است. درآمدهای نفتی آن در نتیجه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های گذشته و حتی اضافه شدن تحریم های جدید کاهش پیدا کرد و تقریاً به صفر رسید. با این وجود کارنامه قابل قبولی از نظر بودجه عمرانی دارد.
در دولت یازدهم بودجه عمرانیِ عملکردی از حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسید. یعنی رشدی تقریباً ۱۲۰ درصدی را تجربه نمود.
اکنون طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، در سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۷۳ هزار طرح کوچک، بزرگ و متوسط در حوزه های مختلفی همچون نفت، گازو پتروشیمی، زیربنایی، آب و برق، صنعت و معدن، راه و ساختمان، کشاورزی، بهداشت و درمان، خدمات، اکوسیستم دانش بنیان و گردشگری افتتاح کرده است.


همچنین، دولت دوازدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ میزان بودجه عمرانی(تملک سرما یه ای) را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود. با مقایسه بودجه سال ۱۳۹۲ و سال ۱۴۰۰ به این نتیجه می رسیم که بودجه عمرانی از شروع دولت یازدهم تا انتهای دولت دوازدهم با رشدی ۲۵۰ درصدی همراه خواهد بود. این رقم دست کم در ۱۵ سال قبل بی سابقه است.



منبع:

1400/02/24
22:04:41
5.0 / 5
507
تگهای خبر: تجربه , خدمات , سیستم , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403