ثبت راه آهن سراسری ایران معرفی داشته های فرهنگی در عرصه جهانی

ثبت راه آهن سراسری ایران معرفی داشته های فرهنگی در عرصه جهانی

تجهیزات جانبی: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور پیامی ثبت جهانی راه آهن شمال ـ جنوب، موسوم به راه آهن سراسری ایران را در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تبریک گفت.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا به نقل از میراث آریا در پیام علی اصغر مونسان آمده اسـت: «ثبت جهانی راه آهن شمال – جنوب موسوم به راه آهن سراسری ایران، در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای معرفی داشته های فرهنگی ایران را در عرصه جهانی محقق کرد.

مونسان افزود: ثبت این اثر برجسته جهانی از ایران که حوزه ای گسترده از بندر امام خمینی (ره) تا بندر ترکمن و پهنه های بی نظیر طبیعی و فرهنگی از هفت استان خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، مازندران و گلستان را در بر می گیرد، بی شک ارتقای حفاظت و مدیریت بهتر این اثر را به همراه داشته و بی گمان سبب رونق بیش از پیش گردشگری کشور خصوصاً در استانهای واقع در راه این راه آهن خواهد بود.

وی یادآورشد: راه آهن سراسری ایران بعنوان بیست و پنجمین اثر جهانی کشور میراثی باارزش از تحولات دوره صنعتی و حاصل هم افزایی دانش جهانی و مساعی ایرانیان در دوره معاصر است.

پرونده اورامانات روی میز کمیته میراث جهانی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ضمن قدردانی صمیمانه از تمامی عزیزانی که به اهتمام و همیاری آنها ثبت جهانی این پرونده پیچیده و فنی محقق شده است، بر خود لازم می دانم جهانی شدن «راه آهن سراسری ایران» را به آحاد ملت شریف ایران تبریک و تهنیت عرض کرده و ابراز امیدواری می کنم طی روزهای آتی، با تایید کمیته میراث جهانی، پرونده منظر فرهنگی «هورامان /اورامانات» نیز بعنوان بیست و ششمین اثر ایران در لیست میراث جهانی قرار گیرد. ان شاءالله»

به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایرنا، در نشست عصر امروز یکشنبه سوم مرداد ۱۴۰۰(۲۵ جولای ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال - جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر بعنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و اولین میراث صنعتی کشورمان در لیست جهانی یونسکو ثبت گردید.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ شروع شد. ساخت مسیر راه آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور شروع شد و به بندر امام خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. شروع راه اندازی راه آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک سال پس از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی راه اندازی این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را شروع کردند.



منبع:

1400/05/03
22:56:58
5.0 / 5
670
تگهای خبر: صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403