کمک اکوسیستم بازار سنتی در شرایط کرونا

کمک اکوسیستم بازار سنتی در شرایط کرونا

به گزارش تجهیزات جانبی در حدود دو سال قبل و مواجهه با ویروس منحوس کرونا، اکوسیستم ریشه دار بازار سنتی در کشورمان به کمک تنظیم بازار آمد و برخلاف برخی کشورها که اتفاقا از روش های نوین بازریابی فروش مویرگی سود می بردند، مسائلی نظیر قحطی و خالی کردن قفسه فروشگاه ها را شاهد نبودیم.


ایران زمین از دیرباز سرزمینی رویایی برای تجارت بوده و هست. هزاران سال خط ابریشم، خط ترانزیت جهانی بود و الان خط هوایی ابریشم، لحظه به لحظه بار تجربه تجاری و بازرگانی این مرزو بوم را سنگین تر می کند. خواه ناخواه این پتانسیل جغرافیایی همیشه سبب رشد و توسعه بازرگانی در این منطقه از جهان شده و در هر دوره ای بازرگانان بسیار متفکر و به دنبال آن بنکداران و توزیع کنندگان بسیار توانمندی را پرورش داده تا بازار کسب و کار ایرانی را همیشه در این منطقه مهم و استراتژیک جهان توسعه دهند.
حال ایران در سالهای قبل به دلایلی مورد حمله و تحریم اقتصادی از طرف کشورهای غربی قرار گرفت و تحریم اقتصادی به معنای واقعی یعنی عدم ورود انواع کالاهای ضروری و غیرضروری به کشور.
تامل برانگیز است که در همین ۲ سال قبل به دنبال وقوع بیماری کرونا، بارها شاهد قحطی کالاهایی در کشورهای غربی و اروپا بودیم، کالاهای ضروری و حتی غیر ضروری. صف های طولانی و گاهی اوقات تصاویری از هجوم و حمله خریداران به فروشگاه ها از ترس نبود برخی کالاها.
اما سوال اصلی اینجاست. ایران تحریم بود، چرا در آمریکا و اروپا قحطی برای کالاهایی مانند دستمال کاغذی و موارد این چنینی رخ داد؟
در حالی که به باعث تحریم همه جانبه ضد ایران، درآمد حاصل از فروش نفت به حداقل ترین میزان در سالهای اخیر رسید و حتی همه منابع مالی که از محل فروش نفت در سالهای قبل در کشورهای خریدار نفت وجود داشت به سبب تحریم و جلوگیری از انتقال پول به ایران، مسدود یا بلوکه شد، پس چرا ایران در کالاهای ضروری و استراتژیک در همه بازارها گرفتار قحطی نشد؟
چه عواملی کمک کرد تا ایران با جمعیت بیشتر از میلیون نفری صف های طولانی و هجوم خریداران بر اثر ترس از نبود کالاها را به خود نبیند و چگونه فرصت جهت دهی به سرمایه های بخش خصوصی در جهت تولید ملی را در این شرایط سخت امنیتی اقتصادی پیدا کرد؟ مگر در فشار حداکثری غرب نبودیم؟
صرف نظر از افزایش فاحش قیمت ارز و فشار اقتصادی که به شدت به دهک های پایین دستی اجتماع فشار آورد، چطور ایران بدون قحطی از این موج ترسناک اقتصادی عبور کرد؟
در جواب باید اظهار داشت: اکوسیستم ریشه دار بازار سنتی. اکوسیستمی که سالهاست ریشه دوانده تا در چنین روزهایی به صورت خودکار از قحطی پیشگیری کند.
انبار بنکداران و توزیع کنندگان در همه صنوف ایران در همه شهرها و بازارها همیشه در این شرایط به داد مردم و بازار رسید. اخلاق انبارداری شخصی که از دیرباز در نظام بنکداری ایرانی ها نقش داشته کمک بسازی برای کاهش فشار حداکثری تحریم ها داشت.
به نظر می رسد در این شرایط دشوار و خاص و باتوجه به عملکرد شایسته بنکداران در تأمین اقلام و ضروریات آحاد جامعه، باید اکوسیستم ریشه دار بازار سنتی در کشورمان مورد حمایت و عنایت ویژه قرار بگیرد.


منبع:

1400/06/07
13:15:07
5.0 / 5
889
تگهای خبر: تجربه , سیستم , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403