نگاه کارشناسی و تعاملی وزیر ارتباطات به طرح صیانت

نگاه کارشناسی و تعاملی وزیر ارتباطات به طرح صیانت

به گزارش تجهیزات جانبی فعالان بخش خصوصی و صاحبان کسب و کار معتقد هستند، وزیر ارتباطات نگاه کارشناسی به طرح صیانت دارد و اعتقاد دارد در سایه تعامل میتوان این طرح را به نتیجه رساند.


به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، چندماه قبل خبر تدوین و بررسی طرحی تحت عنوان طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» منتشر گردید. خبری که حواشی زیادی داشت. مهم ترین آن حاشیه هایی بود که حول محور محدودسازی دسترسی کاربران به اینترنت می چرخید. طرح اولیه به واسطه انتقاداتی که به آن وارد بود، جهت بررسی بیشتر به مجلس رفت.
بررسی این طرح در صحن علنی مجلس بارها به تعویق افتاد و در نهایت خبری آمد که حکایت از بررسی این طرح بر مبنای اصل ۸۵ بود. اصلی که در موارد ضروری این اختیار را به قانونگذار می دهد تا وضع برخی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند.
از آن جایی که طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی از حقوق کاربران» (طرح صیانت) به واسطه گره خوردن به معاش و زندگی برای مردم حائز اهمیت می باشد، با جدیت دنبال می شود. با انتشار اصل هشتاد و پنجمی شدن بررسی طرح صیانت، کارشناسان، کاربران و صاحبان کسب وکارهای مجازی، انتقاد خویش را به این شیوه بررسی مطرح نمودند.
بنابراین بود ظرف مدت کوتاهی نمایندگان مجلس به لغو رسیدگی اینچنینی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی رای دادند. حالا درست زمانی که حواشی در ارتباط با این طرح کمتر شده است، یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای اعلام نموده «وزیر ارتباطات در زمینه مسائل در ارتباط با طرح صیانت مطیع مجلس است و هرچه را مجلس مصوب کند، می پذیرد و تابحال پیشنهادی در این حوزه نداشته است.»
این در شرایطی است که «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، هیچ گاه به صراحت با این طرح موافقت یا مخالفت نکرده است. او بعد از آغاز وزارت خود با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد که به دنبال مسدودسازی و محدودسازی نیستیم و فضای مجازی باید نظام مند باشد.
وی با تکیه بر این که ما مردم و بخصوص کودکان و نوجوانان را بی پناه در فضای مجازی رها کرده ایم، اظهار داشت: بیشتر از ۱۵ سال است که کشورهای مختلف برای این مورد دغدغه دارند و نگران صدمه کودکان از فضای اینترنت هستند. در این سال ها دو بار در اجلاس جامعه اطلاعاتی ژنو در نشست در ارتباط با صیانت از کودکان در محیط آنلاین شرکت کردم و متوجه شدم که دنیا برای این مورد دغدغه دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: حتی گوگل در نسخه وب و اپلیکیشن خود تنظیمات جستجوی ایمن را مخصوص کودکان راه اندازی کرده تا محتوای نامناسب در اختیار کودکان قرار نگیرد. کشورهای مختلف به پلت فرم ها اجبار کرده اند که نرم افزارهای کنترلی در اختیار والدین قرار دهند و بنابراین است که پلت فرم ها در زمان ایجاد، اطلاعات شخصی فرد را دریافت می کنند تا متناسب با سن وی، محتوا در اختیارش قرار دهند.
زارع پور که دیدار با فعالان بخش خصوصی، صاحبان کسب و کارها و استارتاپ ها را از همان روزهای ابتدایی وزارتش آغاز کرد، در جمع فعالان بخش خصوصی در پاسخ به نگرانی های آنها درباره این طرح، بار دیگر تصریح کرد: هیچ کس در کشور قائل به این نیست که فضای مجازی باید رها باشد چون همه زندگی مردم به این فضا گره خورده است و پیگیری حقوق مردم در این فضا در شرایط فعلی به صورت کامل امکان پذیر نیست ولی نظام مند کردن این فضا نباید منجر به ایجاد مشکل برای کسب و کارها و مایه نگرانی عموم مردم شود.
زارع پور افزود: معتقدم با تعامل خوب میان مجلس، دولت و همه فعالان این حوزه، میتوان ضمن نظام مند کردن فضای مجازی کشور، دغدغه های فعالین این بخش را هم مرتفع کرد و در نهایت این طرح منجر به بالندگی بیشتر فضای مجازی کشور شود.
با عنایت به این که وزیر ارتباطات تابحال با رسانه ها مصاحبه و تعامل زیادی نداشته است با این وجود از مجموعه شنیده ها و اخبار انتشار یافته چنین برمی آید که نوع نگاه زارع پور به فضای مجازی و قوانین در ارتباط با آن «نگاهی تعاملی» است و او بعنوان وزیر ارتباطات اعتقاد دارد فضای مجازی نباید رها باشد بلکه باید مثل خیلی از کشورها برای آن قوانینی در نظر گرفته و اجرا شود.
رایزنی ها و دیدارهای پرشمار این روزهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فعالان بخش خصوصی و کسب و کارهای نوآفرین نشان داده است که زارع پور بیشتر از هر چیز اهل مشورت برای دریافت نظرات کارشناسی همه بخش های فعال در این حوزه می باشد تا بعد از جمع بندی نظرات کارشناسی درباره طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به تکمیل این طرح و رفع نقصها آن کمک نماید.
هیچ طرح و قانونی کامل و بی نقص نیست و همواره راه تجدیدنظر و بازبینی برای به روزرسانی و تکمیل قوانین باز است. این مورد بخصوص برای این طرح که مبحث آن فضای مجازی و مدام درحال تغییر است، اهمیت دوچندانی دارد. اینکه عده ای فکر کنند وزیر ارتباطات با بالاترین تحصیلات مرتبط و صاحب نظر بودن در حوزه تخصصی فضای مجازی و فناوری اطلاعات مطیع مجلس است و از خود نظری ندارد دور از انصاف است. او طرح های مشابه در سایر کشورها را از نزدیک دیده یا مطالعه کرده است و از قرائن این گونه برمی آید که شیوه وی در حل و فصل مسائل کارشناسی بر اساس تعامل و همدلی و همکاری و به دور از هیاهوست.
زارع پور که به علت سابقه حضور در قوه قضاییه و بهره مندی از پشتوانه رای بالای مجلس با دو قوه دیگر ارتباط نزدیک و سازنده ای دارد، خوب می داند که شکل گیری و تصویب و اجرای هر طرح سازنده ای در قالب همدلی و تعامل، حاصل می شود.


منبع:

1400/06/29
13:29:33
5.0 / 5
813
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403