تحقق مصوبه سفرهای رئیس جمهوری

۴۰۰ میلیون دلار و یورو برای راه آهن بوشهر - شیراز تصویب گردید

۴۰۰ میلیون دلار و یورو برای راه آهن بوشهر - شیراز تصویب گردید

به گزارش تجهیزات جانبی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار داشت: از محل مصوبات سفرهای ششم و هفتم استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به بوشهر و فارس ۲۰۰ میلیون دلار و ۲۰۰ میلیون یورو تهاتر نفتی برای طرح (پروژه) راه آهن بوشهر- شیراز تصویب شده است.


به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، فرزاد رستمی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران اضافه کرد: در ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، تأمین منابع مالی مورد نیاز قطعه های پروژه خط ریلی بوشهر - شیراز از منابع مختلف در دستور کار قرار گرفت که در این ارتباط ۲۰۰ میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون یورو هم از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شده است.
رستمی افزود: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت پروژه راه آهن بوشهر - شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۱۰ این پروژه در بوشهر و یکی از قطعه ها هم در شیراز درحال کار است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار نمود: پس از سفر رئیس جمهوری در نشستی که مسؤلان استان بوشهر و فارس در دفتر معاون اول رئیس جمهوری برگزار کردند قرار شد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اهرم - عسلویه هم به راه آهن بوشهر - شیراز اضافه شود.
وی افزود: برپایه پیشنهادهای اولیه قرار بر این شد که مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از جانب مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمی ها راه اندازی شود و مسیر بوشهر - شیراز هم غیر از سهم تهاتر نفتی؛ سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سالهای آینده افزایش یابد.
رستمی اظهار داشت: در مبحث راه اندازی راه آهن بوشهر-شیراز تأمین اعتبار آن از محل تهاتر نفت در دستور کار قرار دارد که تحق این مهم باید با اصلاح قانون بودجه و یا مصوبه سران قوا صورت گیرد تا امکان تهاتر نفتی برای سالهای آینده هم وجود داشته باشد.
وی برآورد کنونی برای راه آهن بوشهر - شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان و برآورد اجرای پروژه راه آهن شیراز- بوشهر - عسلویه را ۳۳ هزار میلیارد تومان عنوان نمود و اضافه کرد: انتظار می رود در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار تا پنج سال مورد بهره برداری قرار گیرد.
به گفته رستمی اگر فاینانس و تهاتر نفتی برپایه دلار صورت گیرد چون در بحث دلار تورم نداریم همین رقم ولی در بحث ریالی برآورد ما برای ساخت این پروژه در دوره ساخت چهار تا پنج سال ۵۲ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: با پیمانکاران پروژه هم صحبت هایی جهت استفاده از تهاتر انجام شده است و درحال گرفتن موافقت پیمانکاران با تهاتر هستیم.
پروژه راه آهن بوشهر – شیراز ۱۴ سال پیش شروع شد اما چنان کند پیش رفت که تابحال تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است، در همه این سال ها تسریع در روند این پروژه‌ی زیرساختی خواسته اصلی مردم بوشهر و فارس بوده است تا با خود رونق را به تولید و تجارت این استان ها بیاورد.
طول این خط آهن از سمت شیراز تا بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است که به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل گشته است و در امتداد خود شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت را در برمی گیرد اما این پروژه به نحوی شگفت در تنگستان گرفتار کندی شد و اعتبارات قطره چکانی و به واقع ناچیز سالهای گذشته گرهی از آن نگشود.
آنطور که پیش تر برای طرح طرح راه آهن شیراز-بوشهر هدف گذاری شده، جابه جایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، جابه جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال پیشبینی شده است که بی گمان رونق اقتصادی و اجتماعی را برای این استان به ارمغان می آود.
در زمان حاضر در استان بوشهر قطعه ۱۰ پروژه راه آهن در حد فاصل شهر اهرم به کلمه به طول ۲۵ کیلومتر فعال است و برای این قطعه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تابحال ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
تاخیر تکمیل این پروژه در اتصال بوشهر به شبکه ریلی سراسری بیشترین صدمه را به اقتصاد بنادر و تولید این استان وارد می نماید تا جایی که کارشناسان و فعالان این عرصه معتقدند در صورت ادامه یافتن این وضع بیم آن می رود که بنادر استان زیان ده شوند و انگیزه برای سرمایه گذاری در این استان هر روز کمتر شود.



منبع:

1400/09/07
14:23:38
5.0 / 5
267
تگهای خبر: تجربه , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1400