رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی:
قطعه سازان برای افزایش تولید ۱۵ هزار تن فولاد نیاز دارند
به گزارش تجهیزات جانبی رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور از ارسال نامه این انجمن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مضمون رسیدگی به مشکلات قطعه سازان خودرو در تامین فولاد در مچینگ فولاد مبارکه آگاهی داد و اظهار داشت: قطعه سازان برای تحقق «جهش تولید» 15 هزار تن فولاد نیاز دارند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، «محمدرضا نجفی منش» در این نامه آورده است: باتوجه به دستور رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و اشاره ایشان به «افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعه سازان داخلی» لازم است تا موانع موجود در راه تحقق این افزایش تولید برچیده شود.
وی ضمن تشریح دلیلهای ارائه شده از طرف انجمن صنایع همگن قطعه سازی برای تغییر در سیاست های توزیع فولاد می افزاید: بر طبق شیوه عرضه مستقیم ورق های فولادی در بورس، به طور معمول بعد از مزایده و تخصیص، باید پرداخت ها نقدی به شکل کامل صورت گیرد.
نجفی منش در نامه خاطرنشان ساخته است: فولاد خریداری شده بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از زمان پرداخت نقدی، تحویل قطعه سازان می شود.
وی افزوده است: قطعه سازان باید مواد اولیه مورد نیاز خودرا در دوره سه ماهه پیش خرید کنند که این روش حتی سخت گیرانه تر از تسویه نقدی در زمان تحویل کالا است.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه آورده است: مشکلات نقدینگی مزمن در صنعت خودروسازی بر کسی پوشیده نیست و قطعه سازان با رشد چشم گیر قیمت نهاده های تولید، بیش از پیش به رفع موانع دسترسی سهل به مواد اولیه نیاز دارند.
وی خاطرنشان ساخته است: حالا تامین نقدینگی برای تامین مواد اولیه بزرگترین چالش افزایش تولید است، بدین سبب پیشنهاد شده که روش «مچینگ» یا خرید بوسیله « گشایش اعتبار اسناد داخلی» مجدد احیاء شود و مبنای عمل قرار گیرد.
نجفی منش می افزاید، دلیل دیگر برای تغییر سیاست های فولادی کشور را « ستاندن مالیات بر ارزش افزوده بلافاصله بعد از تخصیص سهمیه در بورس» است، بدین سبب مالیات بر ارزش افزوده در روش خرید از بورس بلافاصله بعد از تخصیص سهمیه ستاندن می شود، این در حالیست که تحویل کالا و صدور فاکتور فروش چند ماه بعد انجام می شود.
وی اشاره کرد: بدین سبب قابلیت ثبت در گزارش فصلی در رابطه با مالیات ارزش افزوده امکان پذیر نیست و قطعه سازان از این مبلغ پرداختی در اعتبار ارزش افزوده نمی توانند استفاده کنند.
این مقام صنفی در نامه توضیح داد: با این روش، در عمل ۱۸ درصد مبلغ معامله از قدرت نقدینگی قطعه سازان کسر می شود و استناد به اسناد سالهای رکود خودروسازی را مورد انتقاد قرار داد.
وی افزوده است: تا اختتام آبان ماه امسال میزان تولید خودرو افزایش داشته و طبق برنامه ریزی به عمل آمده، تولید خودرو برای ۶ ماه آتی به عدد ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید، بدین سبب استناد به صورت های مالی سال ۹۸ و سهمیه های تعیین شده قبلی به هیچ وجه راهکار مناسبی برای سال «جهش تولید» نیست.
نجفی منش اضافه کرده است: حداقل ۴۵ درصد از سهمیه سال ۹۸ نیز در محاسبات اخیر برای تعیین سهمیه فولاد کسر شده است و پیشنهاد شده بجای نگاه به اسناد سالهای رکود تولید (۹۷ و ۹۸) وضعیت فعلی بررسی شود و اسناد قابل اتکا و غیرقابل انکار مبنای افزایش یا کاهش سهمیه تعیین شده قبلی قرار گیرد.
نجفی منش در این نامه به تشریح دلیل چهارم قطعه سازان برای الزام آوری تغییر سیاست های توزیع فولاد پرداخته و می افزاید: سهمیه فولاد سال قبل قطعه سازان بیش از ۱۰ هزار تن بوده، بدین سبب باتوجه به افزایش تولید و نیاز ضروری این صنعت، حالا تخصیص حداقل ۱۵ هزار تن فولاد، افزایش تولید و جلوگیری از ناکامی در برنامه های اعلامی صنعت خودروسازی را تضمین خواهدنمود.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایرنا، حالا مجموع بدهی خودروسازان به زنجیره تامین داخلی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مانده بدهی معوق تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعه سازان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب