فرهنگستان:

نام غیرایرانی برای خودروی داخلی تاسف آور است

نام غیرایرانی برای خودروی داخلی تاسف آور است

فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نام گذاری خودرویی با عنوان «كوییك ـ آرپلاس» انتقاد و اعلام نمود: این خودرو نامی غیرفارسی و غیرایرانی دارد كه با شنیدن نام كوییك لفظ انگلیسی «quick» به معنای تند و سریع، به ذهن خطور می كند و این تأسف آور است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، این فرهنگستان از هر گامی که در راه توسعه‌ی فنّاوری و پیشرفت در ساخت خودرو برداشته شود خرسند می شود و از آن استقبال می کند، اما با تأسف باید اعلام نماییم که خودرویی که تحت عنوان کوییک و اخیراً تحت عنوان کوییک ـ آرپلاس رونمایی و بعنوان دستاوردی در پیشرفت صنعت خودروسازی ایران قلمداد شده است، نامی غیرفارسی و غیرایرانی دارد. با شنیدن نام کوییک لفظ انگلیسی quick، به معنای تند و سریع، به ذهن خطور می کند و این تأسف آور است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سه سال قبل بارها اعتراض خویش را نسبت به این نام که صریحاً بر مغایر قانون «ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه»، مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی است، اعلام نموده و مکاتبات مختلف با وزیران وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی داشته است.
در بیانیه واکنش فرهنگستان زبان و ادب فارسی آمده است: همینطور فرهنگستان با مسؤلان و مدیران شرکت خودروسازی سایپا هم مکاتبات و مذاکرات مختلف و مفصل داشته و متأسفانه نتوانسته است آن شرکت را از انتخاب این نام باز دارد. توجیه مسؤلان شرکت این است که کوییک نام روستایی در راه کرمانشاه ـ روانسر و نامی ایرانی است. بدیهی است که این توجیه به هیچ وجه برای انتخاب چنین نامی پذیرفته نیست؛ گذشته از اینکه مشخص نیست که تلفظ این کلمه هم کوییک باشد و به احتمال زیاد و برپایه تلفظ درج شده در چند فرهنگ جغرافیایی، کویک (kovik) صورت رایج تر آن است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام نموده انتظار دارد به همان اندازه که تولیدکنندگان به ایرانی بودن فنّاوری خود افتخار می کنند، به انتخاب نام فارسی هم که نشانه‌ی علاقه‌ی آنان به زبان ملی کشور است، علاقه مندی نشان دهند.
این فرهنگستان تصریح کرد: ما اصرار داریم که شرکت سایپا برای این خودرو نامی فارسی انتخاب کند؛ همچنان که قبلاً هم برای خودرو دیگری که پرشیا نامیده شده بود نام «پارس» انتخاب گردید.


1399/04/24
13:57:03
5.0 / 5
1447
تگهای خبر: شركت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403