آلبوم های عکس خانوادگی به اینستاگرام کوچ کرده اند!

آلبوم های عکس خانوادگی به اینستاگرام کوچ کرده اند!

به گزارش تجهیزات جانبی یک عکاس درباره تصاویری که مردم در اینستاگرام خود به اشتراک می گذارند، می گوید: آن چیزی که قبلا در آلبوم های عکس بود، حالا در صفحات شخصی افراد در اینستاگرام پیدا می شود؛ درواقع امروز اگر بخواهیم مثلاً عکس سفر خویش را به دوستانمان نشان دهیم، تصاویرمان را در اینستاگرام به اشتراک می گذاریم و این گونه دیگر نیازی به نشان دادن آلبوم عکس یا تصاویر حافظه گوشی نیست.


چند سالی است که از همه گیر شدن پلت فرم اینستاگرام می گذرد؛ نرم افزاری که حالا کمتر کسی در دنیا در آن یک حساب شخصی ندارد. این برنامه در ابتدا با محوریت عکس ابداع شد و خیلی زود توانست جای خویش را در میان کاربران فضای مجازی پیدا کند.
حالا با گذشت چند سال از ورود این پلت فرم که همچنان جذابیت هایش را حفظ نموده و در میان مخاطبان خود محبوب است، به نظر می آید که دیگر فضای چندان حرفه ای برای مشاهده عکس و تصویر نیست؛ چونکه بیشتر از هر چیزی میتوان روزمرگی های مردم عادی را در این فضا مشاهده کرد.
حال در جهت تغییراتی که فضای اینستاگرام در ارتباط با عکس و تصویر داشته است، تصمیم گرفتیم با مسعود زنده روح کرمانی ـ عکاس ـ درباره تأثیرات اینستاگرام بر عکاسی گفت وگویی داشته باشیم.
این هنرمند صحبت خویش را با ایسنا این گونه آغاز می کند: ریشه و بستر بخش عمده ای از پلت فرم های فضای مجازی جمع آوری اطلاعات است؛ اطلاعاتی که جهانی است و مختص به مکان خاصی نیست. بعنوان نمونه فیسبوک بخشی از اطلاعات خویش را می فروشد؛ حال امکان دارد این فروش اطلاعات در صنعت مد و لباس یا در حوزه اقتصادی استفاده گردد. درواقع فروش اطلاعات به شکلی یکی از منابع اصلی درآمد این پلت فرم ها است وگرنه چرا مدیر فیسبوک که اپلیکیشن او به صورت مجانی در اختیار مخاطبان قرار گرفته باید جزو چند نفر اول ثروتمند جهان باشد.
او ادامه می دهد: فعلاً تنها پلتفرمی که مبنا و پایه آن عکس و تصویر باشد اینستاگرام است و این پلت فرم فضایی برای به اشتراک گذاشتن عکس و بعد فیلم و امروز اجرای زنده را برای کاربران فراهم آورده است. بطور قطع وقتی که یک پلت فرم بیشتر تمرکز خویش را در زمینه تصویر به کار می برد، می تواند تاثیر متفاوتی روی دنیا داشته باشد. البته حالا ۸۰ درصد از محتوای اینستاگرام دل مشغولی ها و روزمرگی های مردم است؛ بگونه ای که تصاویر مسافرت یا دورهمی های خویش را به اشتراک می گذارند.
اینستاگرام؛ بستر اشتراک گذاری های شخصی
این عکاس بیان می کند: زمانی که اینستاگرام به بستر اشتراک گذاری تصاویر شخصی افراد تبدیل گردد، خواستگاه های فردی آنها هم نمود بیرونی پیدا می کند. به این منظور که فردی در اینستاگرام یک حساب دارد، حالا می تواند منویات شخصی خویش را بروز دهد. حال این منویات می تواند روزمرگی فرد، سلایق، علایق و نگاه های وی به محیط اطراف باشد.
او ادامه می دهد: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت اینستاگرام از این پلت فرم بعنوان فضای یک گالری تصویری استفاده می نمایند. البته این افراد بیشتر عکاس یا در بعضی موارد کسانی هستند که نظریات یا نوشته های خاصی را از راه تصویر و متن در اینستاگرام منتقل می کنند. افرادی هم که کلا نظریه پرداز هستند بیشتر در توییتر حضور دارند و حتی از توییت خود اسکرین شات گرفته کرده و در اینستاگرام به اشتراک می گذارند.
اینستاگرام چه جهشی در عکاسی ایجاد کرد؟
او توضیح می دهد: امروزه از راه ابزاری به نام موبایل که قبلا بعنوان دوربین تلقی نمی شد، تصویر را به ثبت می رسانیم و چند ثانیه بعد آنرا به اشتراک می گذاریم و هیچ کسی هم نمی تواند این امر را کنترل کند مگر این که برخلاف قوانین اینستاگرام باشد که در این صورت امکان دارد اینستاگرام آن پیج را بلاک کرده و پست را پس از دقایقی پاک کند یا اجازه دیدن تصویر را (در صورتی که آزاردهنده باشد) تنها با انتخاب کاربر به نمایش گذارد.
اینستاگرام مردم را عادت داد عکس ببینند
زنده روح ادامه می دهد: اینستاگرام مردم را عادت داد که عکس ببینند و شاید حالا جزو معدود ابزارها یا شبکه های اجتماعی باشد که در ثانیه چند میلیون تصویر به آن اضافه می شود. همچون دیگر تأثیراتی که اینستاگرام در عکاسی داشت، این بوده که به مرور تصویر مربع را باب کرد تا الزاما تصویر عمودی یا افقی رایج نباشد. چون در اینستاگرام این خاصیت وجود دارد که کمتر عکسی را به صورت افقی یا عمودی ببینید و این مربع دیدن تصاویر خاصیت عجیبی است که اینستاگرام در عکاسی دنیا باب کرد. همینطور کوچک دیدن تصویر همچون دیگر این تأثیرات است؛ بگونه ای که گاهی مجموعه تصاویری را نگاه می کنید که در آن تصاویر موبایلی تصاویر مربع و کوچکی هستند. نکته دیگر هم این که وقتی پروفایل فردی را باز می کنید و آلبوم عکس ها را ورق می زنید، می تواند به شما حس یک نمایشگاه را دهد.
او تصریح می کند: به هر حال اینستاگرام تاثیر خویش را در عکاسی داشته و امتحان خویش را پس داده است. ولی عکاسان حرفه ای، همه کاربران اینستاگرام نیستند و تنها درصد کمی از کابران اینستاگرام را عکاسان حرفه ای می سازند که در آن تصاویر خویش را برای دیدن دیگران به اشتراک می گذارند.
اینستاگرام در عکاسی حرفه ای تا چه حد اثرگذار بوده است؟
این هنرمند توضیح می دهد: در دوره ای عکاسی در فضاهای اجتماعی خیلی راحتتر بود؛ یعنی شما دوربین داشتید و در فضاها و خیابان عکاسی می کردید ولی حالا به سادگی نمی توانید این کار را انجام دهید پس به سمت موبایل خود می روید و اولین تریبون شما هم اینستاگرام خواهد بود. از طرفی باید دید که اینستاگرام در کدام کشورها تأثیرات اجتماعی بیشتری دارد؟ در پاسخ باید گفت این پلت فرم در کشورهایی که در آنها کمتر اجازه داده می شود خبرنگاران یا عکاسان در جریانات حضور داشته باشند، فعال می شود. در واقع زمانی که شما صاحب یک موبایل و فضایی به اسم اینستاگرام هستید، به یک گزارشگر تبدیل می شوید. به این علت که گاهی حین رخ دادن یک رویداد مهم، فعالیت عکاسان حرفه ای را محدود ساخته و در این حالت این مخاطبان عادی هستند که با تلفن همراه جای خالی آنها را پر می کنند.
وی در ادامه تصاویری که از اشغال افغانستان توسط طالبان منتشر گردید را مثال زده و می گوید: زمانی که افغانستان به اشغال طالبان درآمد آیا خبرنگاران و عکاسان رسمی در همه صحنه ها حضور داشتند که تصاویر خویش را به دنیا نشان دهند؟ خیر. بلکه این مردم عادی بودند که از راه اینستاگرام اخبار و تصاویر را مخابره کردند. از طرفی تصاویری که از راه مردم عادی به ثبت رسید و منتشر گردید خیلی بیشتر از تصاویری بود که توسط عکاسان حرفه ای منتشر گردید. مثلاً همان فیلمی که مردم به دنبال هواپیما می دوند یا سقوط افراد روی باند فرودگاه همچون اتفاقاتی است که توسط موبایل به ثبت رسید.
تأثیرگذاری اینستاگرام کمتر از خبرگزاری های رسمی نیست
او با اشاره به اینکه «تأثیرگذاری اینستاگرام کمتر از خبرگزاری های رسمی نیست»، می گوید: گاهی دیده شده که یک فرد عادی، اتفاقی را ضبط و در اینستاگرام به اشتراک می گذارد و تازه قوه قضاییه یا نیروی انتظامی آنرا پیگیری می کنند.
این هنرمند همینطور تصریح می کند: اینستاگرام تلفیقی از فضای خبری حرفه ای و غیرحرفه ای است. اینستاگرام به فضایی تبدیل گشته است که هر کسی از آماتور تا حرفه ای بسته به میزان سطح سواد و اندیشه خود از آن استفاده می نماید. در دنیای جدید که درحال شکل گیری است ما به سادگی می توانیم فرد مورد نظر خویش را از راه پروفایل آنها در پلت فرم هایی چون اینستاگرام بشناسیم و با ایده هایش آشنا شویم. مثلاً اگر کسی به پروفایل من سر بزند، عکس هایم را ببیند، نوشته هایم را بخواند، قاعدتا دیدگاه مرا می شناسد و بدینگونه می تواند تصمیم بگیرد مرا دنبال کند یا خیر! البته بحث من پروفایل های فیک نیست، چون این پروفایل ها عموما متعلق به افرادی است که جرأت ابراز وجود شخص خویش را به شکل حقیقی ندارند.
او در انتها درباره فیلترینگ اینستاگرام بیان می کند: بهتر است به جای این که شبکه های اجتماعی را برای مردم محدود سازند، روش های درست استفاده از آنها را آموزش دهند. همیشه نباید همه چیز را محدود کرد. مگر قبلا توانسته اند ماهواره را کنترل کنند؟ حالا می بینیم که توییتر برای من که شهروند عادی هستم ممنوع می باشد ولی فلان شخص یا وزیر ممنوعیتی جهت استفاده از این اپلیکیشن ندارد. اگر توییتر بد است برای همه بد است و اگر خوب است برای همه خوب است.




منبع:

1400/07/12
21:52:57
5.0 / 5
95
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1400